Gemeente Boornsterhem
8. Vaststelling verordening met
betrekking tot de organisatie
van de financiële administra
tie en van het beheer van de
geldmiddelen van de gemeente.
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 23 december 1983.
Op grond van artikel 2 van de gemeentewet is er in elke gemeente
een gemeente-ontvanger. Deze functionaris is belast met de invordering
van alle inkomsten en het doen van alle betalingen voor de gemeente.
Daarnaast voert hij de boekhouding en maakt hij jaarlijks de gemeente-
rekening op.
In de praktijk is van deze oorspronkelijke taakstelling van de
gemeente-ontvanger al vrij spoedig afgeweken omdat met het opkomen
van de gemeentelijke bedrijven er behoefte ontstond aan afzonderlijke
administraties
Bovendien werd in toenemende mate gebruik gemaakt van de mogelijkheid
de zuivere kassierswerkzaamheden af te stoten naar andere instel
lingen (banken, giro).
Deze ontwikkeling is in 1966 aanleiding geweest de gemeentewet
te wijzigen in die zin, dat de gemeenteraad, onder goedkeuring
van de Gedeputeerde Staten, regelen kan vaststellen met betrekking
tot de organisatie van de financiële administratie en van het
kasbeheer der gemeente. Bij deze regelen kan worden afgeweken
van de bepalingen van de gemeentewet met betrekking tot de gemeente
ontvanger en de voorschriften inzake het voeren van de boekhouding
van de gemeente. Daarbij kunnen ambtenaren worden aangewezen welke
de door de gemeentewet aan de gemeente-ontvanger opgedragen taken
overnemen.
In de gemeente Rauwerderhem bestaat tot nu toe de functie van
gemeente-ontvanger zoals deze in de gemeentewet is omschreven.
In de gemeente Utingeradeel bestaat nog wel de functie van gemeente
ontvanger maar de zuivere kassierswerkzaamheden zijn opgedragen
aan de Rabobank Boorneschouw te Akkrum.
In de gemeente Idaarderadeel is de functie van gemeente—ontvanger
in 1971 opgeheven en is een ambtenaar - de comptabele - aangewezen,
die zelfstandig verantwoordelijk is voor de organisatie en het
bijhouden van de financiële administratie, voor zover niet behorende
tot een tak van dienst.
De inning van inkomsten en het doen van betalingen is opgedragen
aan door burgemeester aangewezen bankinstellingen of geschiedt
via een girorekening.
Met het beheer van deze rekeningen is een afzonderlijke ambtenaar
- de kassier - belast.