w
GEMEENTE BOORNSTERHEM
30. Voorstel tot vaststelling van een
reglement ten behoeve van een in
te stellen medezeggenschapscommis
sie
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 8 juni 1984.
Algemeen.
De wijziging van de wet op de ondernemingsraden in 1979 heeft
er toe geleid, dat ook de wijziging van de medezeggenschapsregeling
bij de overheid ter discussie is gesteld. In 1980 nam de Tweede
Kamer de motie Moor aan, waarin de regering werd gevraagd voorstellen
voor te bereiden, die de medezeggenschapsorganen bij de overheid
dezelfde bevoegdheden zouden geven als de ondernemingsraden daarvoor
hadden gekregen.
Bovenstaande heeft er toe geleid dat voor de gemeenten een nieuwe
regeling voor medezeggenschap is ontworpen.
De belangrijkste wijzigingen van het nieuwe reglement zijn:
- definitieve invoering van een actief en. passief kiesrecht;
- verplichte instelling van een medezeggenschapscommissie(s) in
gemeenten met meer dan 35 personeelsleden;
- (beperkte) openbaarheid van vergaderingen van de medezeggenschaps
commissie
In het nieuwe model-reglement is voor wat betreft de positie van
het diensthoofd aansluiting gezocht bij de wet op de ondernemings
raden.
De medezeggenschapscommissie bestaat uit gekozen leden. Dit passieve
kiesrecht geldt niet voor diensthoofden en hun plaatsvervangers.
Het diensthoofd of zijn plaatsvervanger neemt deel aan het overleg
in de zogenaamde overlegvergadering. Hij vertegenwoordigt de werk
gever.
Instelling commissie.
Nu de overheid, in tegenstelling tot het bedrijfsleven, verplicht
is tot het instellen van een of meer medezeggenschapscommissies,
zal tot de instelling van tenminste twee commissies moeten worden
overgegaan, namelijk één voor de dienst van gemeentewerken en
één voor de gezamenlijke secretarie-afdelingen. Ook de vakorgani
saties hebben zich hiervoor uitgesproken. Een commissie zal bestaan
uit ambtenaren, waaronder ook arbeidscontractanten worden gerekend,
die tenminste 6 maanden bij een tak van dienst werkzaam zijn.
Zij worden dan geacht voldoende inzicht in de organisatie te hebben.
Het aantal leden van beide commissies zal 5-7 bedragen (minder
dan 100 personeelsleden).