- 14 -
wol oan. Immen mei in 'lytse' bou-oanfraach hoecht dan minder te beteljen as
immen mei in 'grutte' oanfraach. Itselde jildt foar oanfragen yn it ramt fan
de "hinderwet"
Oangeande de ûnreplikguod belesting hâldt har fraksje it rjocht foar om de fêst-
stelling fan it definitive persintaasje tige kritysk te folgjen.
De hear Van der Baan freget him of wêrom der gjin abonneminten foar brêgejild
ynfierd wurde kinne, wylst dat op oare plakken wol bart.
De heer De Wolf meende dat de leges voor een bouwvergunning altijd al gerelateerd
waren aan de bouwsom. Was dat niet zo dan kan hij er wel mee instemmen dat dat
nu gebeurt. Verder vindt hij dat de bestemmingsplannen eigenlijk niet zo gede
tailleerd zouden moeten zijn. Daardoor zou de anticipatieprocedure zoveel mogelijk
voorkomen kunnen worden. De aanvrager kan nou eenmaal niet helpen dat er in het
verleden een andere bestemming gegeven is aan de grond waarop hij een bouwwerk
wil realiseren dat daar dan niet mee correspondeert.
Verder wil hij ten aanzien van de bruggelden de suggestie naar voren brengen om
eens te bekijken wat het scheelt als de bruggen verpacht worden.
Wat betreft de leges voor een hinderwetvergunning kan spreker wel meegaan in de
differentiatie die aangebracht zal worden. Wel vraagt hij zich af hoe de tarieven
van deze gemeente zich verhouden tot de tarieven van andere gemeenten. In deze
tijd worden ook bedrijven selectiever in het uitzoeken van een vestigingsplaats.
Als er in verhouding tot andere gemeenten veel leges betaald moeten worden zou
dat een reden kunnen zijn niet tot vestiging over te gaan. Er schijnt een verge
lijkend onderzoek geweest te zijn van de Kamer van Koophandel en een instelling
voor het midden- en kleinbedrijf naar deze cijfers. Het lijkt hem verstandig dat
die cijfers eens bekeken worden en hij stelt dan ook voor de vaststelling van
de tarieven in het kader van de hinderwet voorlopig aan te houden tot die verge
lijking gemaakt is. Het zou voor de gemeente en de ontwikkeling van de werkge
legenheid in deze gemeente een vervelende zaak zijn als de gemeente bekend zou
komen te staan als een dure plattelandsgemeente.
Hij stelt voor om het cumulatieve gedeelte van de leges voor een aanvraag pas
te betalen bij het verlenen van de vergunning. Verder lijkt het hem goed dat,
als bij de beoordeling van een aanvraag adviseurs van buiten betrokken moeten
worden, dat van te voren met de aanvrager wordt besproken, zodat die niet nader
hand geconfronteerd wordt met hoge kosten waarvan hij niet op de hoogte was.
Wat betreft de haastklussen zegt wethouder Poppen dat het altijd gaat om
verlengingen vlak voor de vakanties. Daarvoor wordt door de provincie speciaal
tijd gereserveerd. De aanvragen worden daar dan heen gebracht en 's middags
kan de klant zelf zijn/haar document weer ophalen. Aangezien daar toch nog veel
tijd in wordt gestoken leek een legesbedrag van 50,= niet onredelijk.
Het vaststellen van deze belastingtarieven houdt ook verband met het feit dat
een aantal tarieven beslist op 1 januari in moet gaan. Na 1 januari bestaat echter
nog wel de mogelijkheid om aan de hand van de begroting, als dat nodig is, de
tarieven te verlagen.
De verordening moet dan ook vóór 1 januari worden vastgesteld. Daarom lijkt het
hem beter dat alle tarieven nu worden meegenomen.
De suggestie om de leges pas achteraf te betalen wijst spreker van de hand, want
als de aanvrager tussentijds de aanvraag intrekt is er een stuk werk gedaan waar
geen vergoeding voor wordt betaald.
Wel lijkt het hem goed dat over het betrekken van externe adviseurs bij de be
handeling van een aanvraag eerst contact is met de aanvrager.
De uitvoering van de hinderwet zal serieus aangepakt worden; daar zijn speciaal
mensen voor aangetrokken. Ook zijn er al vergelijkingen gemaakt met andere ge
meenten, maar spreker wil nog wel nader onderzoeken wat er dan precies voor het
betaalde legesgeld gedaan wordt.
Wat betreft de bruggelden verwijst hij naar wethouder Van Gorkum.