- 3 -
Het principe gaat ervan uit, dat een ieder zo'n lus kan passeren,
maar dat sommige weggebruikers daar wat langer over moeten doen.
Landbouwverkeer en fietsers kunnen vrijwel ongehinderd passeren
(tractoren en dergelijke door het wegdrukken van het beweegbaar
paaltje)
Andere weggebruikers moeten een keer achteruitrijden.
Verwacht wordt, dat het merendeel van het verkeer die moeite niet
zal willen nemen, en zal uitwijken naar andere routes (bijvoorbeeld
de Snitserdyk).
Om de keerlussen in te leiden, en daardoor de weggebruiker te atten
deren op de zich wijzigende situaties zijn vóór en nâ iedere keerlus
rijbaanversmallingen gedacht.
Bij de aansluiting van een zijweg wordt dan één helft van de rijbaan
voor een groot gedeelte verwijderd. Er is dan dus sprake van een
rijbaanversmalling. Door middel van beplanting, bebording en andere
markeringsobjecten, wordt de route als het ware visueel afgesloten.
De laatste maatregel heeft betrekking op de Griene Dyk/Abbingawier-
sterdyk.
Naar verwachting zal deze weg als eerste in aanmerking komen voor
een alternatieve route.
Daarom wordt hier voorgesteld om deze weg vrijwel geheel gesloten
te verklaren voor motorvoertuigen, met uitzondering van bestemmings
verkeer.
Eerder genoemde keerlussen/rijbaanversmallingen zijn gedacht op
de Bûtlânswei tussen de Mardyk en de Wiersterwei en op de Harstawei
tussen de Snitserdyk (Rijksweg 354) en het dorp Poppingawier
Door de keerlussen zo te situeren, wordt bereikt dat:
- vrijwel alle dorpen in de Lege Geaën een rechtstreekse verbinding
houden met Sneek, Irnsum en Grouw, en
- het recreatiegebied De Potten via de Mardyk vrijwel rechtstreeks
verbonden is met de Snitserdyk.
Tevens wordt voorgesteld om de Abbingawiersterdyk/Griene Dyk gesloten
te verklaren voor gemotoriseerd verkeer met uitzondering van vergun
ninghouders en dergelijke.
Een dergelijke maatregel dient echter door Gedeputeerde Staten
te worden genomen.
Naar verwachting zal het college van Gedeputeerde Staten een dergelijk
besluit, op grond van vorengenoemde overwegingen en het gevoerde
overleg in dezen, wel willen nemen.
Fasering/ui tvoering
Gedacht wordt, om de maatregelen gefaseerd uit te voeren.
In fase 1 wordende eerdergenoemde maatregelen uitgevoerd (keerlussen, rij
baanversmallingen en verkeersmaatregelen). Daarna (fase 2), vindt
een evaluatie plaats (onderzoek naar het effect van de maatregelen).
In de fases daarna kan eventuele bijstelling plaatsvinden. In tegen
stelling tot het gestelde in het rapport wordt dezerzijds voorgesteld,
de in fase 3 geplande verkeersmaatregelen op de Griene Dyk/Abbinga-
wiersterdyk in fase 1 uit te voeren.
Naar verwachting zal deze route als eerste alternatief gaan functio
neren.