-4-
In het kader van het door veel gemeenten voorgestane emancipatiebe
leid is het daarom gewenst ook aandacht te schenken aan de relatief
grote uitstroom van vrouwen, in plaats van alle aandacht op werving
en selectie te richten"
Enkele kanttekeningen geplaatst bij de aanbevelingen.
- De stelling dat positieve discriminatie van vrouwen bijdraagt
tot meer vrouwen in de gemeentelijke organisatie, wordt gelet
op de inhoud van het rapport T.H.-Twente, in grote mate in twijfel
getrokken, meer aandacht zal de uitstroom moeten krijgen.
Het streven naar een gelijke verdeling van banen over vrouwen
en mannen klinkt fraai, maar is in de praktijk weinig realistisch.
Bij gelijkwaardige kwaliteiten van mannen en vrouwen zou een
(tijdelijke) voorkeursbehandeling van vrouwen kunnen gelden.
- De huidige studiefaciliteiten zijn er op gericht om met name ambte
naren, zowel mannen als vrouwen in de lagere rangen extra tegemoet
te komen door ook bij studies die niet direct een gemeentelijk
belang hebben volledig studieverlof binnen het kader te geven.
- De onderzoekers van de T.H.—Twente geven aan dat de oorzaken
van de positie van vrouwelijke gemeenteambtenaren waarschijnlijk
voor het merendeel gezocht moeten worden in de sfeer van maatschap
pelijke normen en posities. Niet bepaald waar lokale overheden
op korte termijn meer dan slechts marginale invloed op kunnen
uitoefenen. Minder scholing, een minder loopbaan gerichte mentali
teit, de traditie om bij huwelijk en kinderen het arbeidsproces
te verlaten zijn daar voorbeelden van.
In voorbereiding is een nota deeltijdarbeid, waarbij nader wordt
ingegaan op deeltijdbanen. De vrijwilligheid van betrokkenen
speelt daarbij een grote rol.
- Met betrekking tot het doorbreken van het traditionele "vrouwenwerk"
en "mannenwerk" kan verwezen worden naar het vorenstaande
De gemeente heeft hier slechts marginale invloed.
- Een aantal gemeenten is tot de slotsom gekomen dat faciliteiten
in de vorm van kinderopvang een belangrijke voorwaarde zijn.
De aanbeveling dat de gemeente moet zorgen voor kinderopvang
kunnen wij zo zonder meer niet overnemen. Een andere bestudering
van de voor- en nadelen hiervan zowel voor ouder als kind achten
wij gewenst.
De bevindingen met het inmiddels ingevoerde variabele werktijden
systeem zijn in zijn algemeenheid goed te noemen.
Een regeling voor verlof ten behoeve van de opvang van zieke
kinderen is te algemeen. In voorkomende gevallen kan op incidentele
wijze maatregelen worden getroffen om zonodig de helpende hand
te bieden.
8. Via het onderwijs beleidsplan is deopdracht van het onderwijsveld
geformuleerd roldoorbrekende onderwijsvoorlichting te geven.
Het gewestelijk arbeidsbureau is een rijksinstelling. Hierin
heeft de gemeente geen bevoegdheden. Wel zou de gemeente het