Dit betekent, dat leerlingen, waarvan de achternaam begint met A, B, C, naar de Master Wielsmaskoalle gaan en kinderen, waarvan de achternaam met Z, IJ, W, begint naar de Hjerre Gjerritsskoalle gaan. Deze regeling biedt als voordeel, dat een zodanige toelating van de leerlingen tot deze scholen, die in eikaars onmiddellijke nabijheid liggen, kan worden bewerkstelligd, dat het mogelijk is de omvang van het leerlingental aan beide scholen nagenoeg in evenwicht te houden. De beginletters van de achternamen, voor komende in het midden van het alfabet vormen in deze als het ware een flexibel element. Deze regeling gold aanvankelijk niet voor de beide openbare kleuter scholen in Grouw. Voor deze scholen waren tot 1 augustus 1980 afzonderlijke schoolgebieden vastgesteld. Met de nieuwe basisschool in het vooruitzicht werd in 1979 besloten de Hjerre Gjerritsskoalle te koppelen aan de Dokter Eeltsje Halbertsmaskoalle en de Master Wielsmaskoalle aan It Roefke. Dit had tot gevolg, dat de toelatings regeling van kleuters met ingang van 1 augustus 1980 gelijk werd getrokken met die van de Hjerre Gjerritsskoalle en de Master Wielsma skoalle (alfabetische toelatingsregeling). Gesteld kan worden, dat de huidige schoolgrenzen tot op heden over het algemeen weinig problemen hebben opgeleverd. Hoewel de W.B.0. de mogelijkheid biedt tot schoolkeuzevrijheid van de ouders van de leerlingen, achten wij het uit bestuurlijk oogpunt bekeken van belang dat voor de openbare basisscholen schoolgrenzen worden vastgesteld. Door het instellen van schoolgrenzen kan in dezen een gericht toelatingsbeleid worden bevorderd, zulks met het oog op een goede spreiding van leerlingen over de scholen, een doelmatige planning van scholen, een efficiënt gebruik van schoolgebouwen, en de financiële belangen van de gemeente. In dit verband vestigen wij er uw aandacht op, dat de vraag of in Grouw 1 dan wel 2 openbare basisscholen tot stand moeten komen door de tweede afdeling van uw raad onder ogen is gezien, zulks naar aanleiding van hetgeen door de werkgroep, de betreffende medezeggenschapsraden en het personeel terzake naar voren is gebracht. Daarbij is de conclusie getrokken, dat het vormen van 2 openbare basisscholen te Grouw de voorkeur verdient boven 1 grote openbare basisschool In verband daarmee verdient het aanbeveling in aansluiting op en in overeenstemming met de bestaande situatie op dit punt uit te gaan van de huidige schoolgrenzenregeling te Grouw (toelating volgens alfabet). Voorts merken wij op, dat wij met het oog op het bepaalde in artikel 21, lid 2, sub B, onder r, van het uniforme reglement voor de medezeggenschapsraden ons omtrent de vaststelling van de beoogde schoolgrenzen in verbinding hebben gesteld met de betrokken medezeg genschapsraden. Slechts van enkele medezeggenschapsraden hebben wij op dit punt een reactie binnengekregen. Hiermee rekening houdend, alsmede gelet op het in de 2e afdeling van uw raad terzake gevoerde overleg, komt het ons gewenst voor de schoolgrenzen van de openbare basisscholen in deze gemeente als volgt vast te stellen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1985 | | pagina 77