Dit betekent, dat leerlingen, waarvan de achternaam begint met
A, B, C, naar de Master Wielsmaskoalle gaan en kinderen, waarvan
de achternaam met Z, IJ, W, begint naar de Hjerre Gjerritsskoalle
gaan. Deze regeling biedt als voordeel, dat een zodanige toelating
van de leerlingen tot deze scholen, die in eikaars onmiddellijke
nabijheid liggen, kan worden bewerkstelligd, dat het mogelijk
is de omvang van het leerlingental aan beide scholen nagenoeg
in evenwicht te houden. De beginletters van de achternamen, voor
komende in het midden van het alfabet vormen in deze als het ware
een flexibel element.
Deze regeling gold aanvankelijk niet voor de beide openbare kleuter
scholen in Grouw. Voor deze scholen waren tot 1 augustus 1980
afzonderlijke schoolgebieden vastgesteld. Met de nieuwe basisschool
in het vooruitzicht werd in 1979 besloten de Hjerre Gjerritsskoalle
te koppelen aan de Dokter Eeltsje Halbertsmaskoalle en de Master
Wielsmaskoalle aan It Roefke. Dit had tot gevolg, dat de toelatings
regeling van kleuters met ingang van 1 augustus 1980 gelijk werd
getrokken met die van de Hjerre Gjerritsskoalle en de Master Wielsma
skoalle (alfabetische toelatingsregeling).
Gesteld kan worden, dat de huidige schoolgrenzen tot op heden
over het algemeen weinig problemen hebben opgeleverd. Hoewel de
W.B.0. de mogelijkheid biedt tot schoolkeuzevrijheid van de ouders
van de leerlingen, achten wij het uit bestuurlijk oogpunt bekeken
van belang dat voor de openbare basisscholen schoolgrenzen worden
vastgesteld. Door het instellen van schoolgrenzen kan in dezen
een gericht toelatingsbeleid worden bevorderd, zulks met het oog
op een goede spreiding van leerlingen over de scholen, een doelmatige
planning van scholen, een efficiënt gebruik van schoolgebouwen,
en de financiële belangen van de gemeente.
In dit verband vestigen wij er uw aandacht op, dat de vraag of
in Grouw 1 dan wel 2 openbare basisscholen tot stand moeten komen
door de tweede afdeling van uw raad onder ogen is gezien, zulks
naar aanleiding van hetgeen door de werkgroep, de betreffende
medezeggenschapsraden en het personeel terzake naar voren is gebracht.
Daarbij is de conclusie getrokken, dat het vormen van 2 openbare
basisscholen te Grouw de voorkeur verdient boven 1 grote openbare
basisschool
In verband daarmee verdient het aanbeveling in aansluiting op
en in overeenstemming met de bestaande situatie op dit punt uit
te gaan van de huidige schoolgrenzenregeling te Grouw (toelating
volgens alfabet).
Voorts merken wij op, dat wij met het oog op het bepaalde in artikel
21, lid 2, sub B, onder r, van het uniforme reglement voor de
medezeggenschapsraden ons omtrent de vaststelling van de beoogde
schoolgrenzen in verbinding hebben gesteld met de betrokken medezeg
genschapsraden. Slechts van enkele medezeggenschapsraden hebben
wij op dit punt een reactie binnengekregen. Hiermee rekening houdend,
alsmede gelet op het in de 2e afdeling van uw raad terzake gevoerde
overleg, komt het ons gewenst voor de schoolgrenzen van de openbare
basisscholen in deze gemeente als volgt vast te stellen.