- 2 - Uit een overzicht van de financiële gevolgen van de herziening van het stelsel van sociale zekerheid, blijkt het volgende. De ombuigingen als gevolg van de voorgestelde maatregelen voor de herziening van de werkloosheids- en arbeidsongeschiktheidswetten blijven in 1986 beperkt tot een bedrag van 300 miljoen. Pas op zeer lange termijn kunnen de wijzigingen volgens voorlopige berekeningen leiden tot een besparing van 4 miljard per jaar. De maatregel ten aanzien van alleen het werkloosheidsdeel in de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen voor nieuwe arbeidsongeschikten en arbeidsongeschikten onder de 30 jaar, heeft in 1986 een bezuini ging van 15 miljoen tot gevolg. Op de lange termijn leidt deze maatregel tot een bezuiniging van 2,8 miljard. Hierbij dient te worden aangetekend dat deze omvangrijke besparing zeer geleide lijk zal optreden en pas op lange termijn haar volle omvang zal bereiken. Het ligt in de bedoeling de uitvoering van de Nieuwe Werkloosheidswet inclusief de vervolguitkeringen van 1 jaar en de Toeslagenwet op te dragen aan de bedrijfsverenigingen. De Inkomensvoorziening Oudere Werkloze Werknemers moet volgens de voorstellen worden uitgevoerd door de gemeenten, evenals de Algemene Bijstandswet, inclusief de Rijksgroepsregeling Werkloze Werknemers (RWW). Uitkeringsgerechtigden die op het moment van invoering van de Nieuwe Werkloosheidswet een WWV-uitkering ontvangen, blijven hun uitkering van de gemeente krijgen. Een uitzondering hierop vormen de werklozen van 58 jaar en ouder, die tot hun 65e jaar recht hebben op een WWV-uitkering. Zij zullen ook overgaan naar de bedrijfsvereniging. De invoering van de Nieuwe Werkloosheidswet betekent een verschuiving van werk van de gemeente naar de bedrijfsvereniging. Volgens rapportage van een ambtelijke werkgroep blijkt onder meer dat de invoering van de Nieuwe Werkloosheidswet in 1986 zou kunnen leiden tot het wegvallen van werk voor 2600 ambtenaren bij de sociale diensten, oplopend tot 4500 in 1990. Bij de bedrijfsver enigingen ontstaan in 1986 ongeveer 700 arbeidsplaatsen, oplopend tot ongeveer 1500 in 1990. In beginsel dient de financiering van de Nieuwe Werkloosheidswet te geschieden door premies van werkgevers en werknemers. De toeslagen wet en de Inkomensvoorziening voor Oudere Werkloze Werknemers komen voor rekening van de overheid. Om schokeffecten in de premie vaststelling te voorkomen stelt het Kabinet voor om de gedeeltelijke werkloosheidsuitkeringen voor arbeidsongeschikten die opnieuw zijn gekeurd, nog te financieren uit de arbeidsongeschiktheidsfondsen. Conclusie. Op dit moment is nog niet duidelijk te overzien wat de gevolgen precies voor de gemeenten zullen zijn. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten is als adviesorgaan bij de stelselherziening betrokken en zal de belangen van de gemeenten zeker op een goede en juiste wijze behartigen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1985 | | pagina 31