-5- Naast de verruiming van de parkeermogelijkheden voor bezoek en dergelijke, wordt ook een verdere besperking van de rijsnelheden gewenst geacht. Ook een betere politiecontrole vindt men nodig. Teneinde aan de bezwaren van het huidige systeem tegemoet te komen kunnen de bestaande verkeersregelingen worden versoepelt. In principe zijn daarvoor een drietal oplossingen voorhanden. Model 1- bijstellen huidige verkeersmaatregelen; - vervangen borden "met uitzondering van vergunninghouders" door "met uitzondering van bestemmingsverkeer" - parkeren vrij voor iedereen. Model 2: - instellen parkeerverbod met uitzondering van vergunninghou ders in plaats van een inrijverbod; - wijzigen verkeerscirculatie - alle straten voor iedereen toegankelijk. Model 3: - wijzigen verkeerscirculatie; - opheffen stelsel van vergunninghouders; - alle straten voor iedereen toegankelijk; - parkeren vrij voor iedereen. In het navolgende een korte beschrijving van de verschillende moge lijkheden. Model 1 Deze oplossing komt tegemoet aanhet voornaamste bezwaar van het parkeren voor bezoek en dergelijke. Bovendien is het op zeer eenvoudige wijze aan te passen. Slechts het onderbord "met uitzondering van vergunninghouders" dient gewijzigd te worden in "met uitzondering van bestemmingsverkeer" Hierdoor wordt de straat ook toegankelijk voor hen die in de betref fende straat moeten zijn (dus diegenen- welke daar een bestemming hebben) In principe geldt dit eventueel ook voor vrachtauto's en dergelijke, welke ter plaatse goederen moeten afleveren. Het parkeren is verder vrij, met dien verstande, dat de straat niet geblokkeerd mag worden. Als voornaamste bezwaar kan worden aangetekend, dat controle niet eenvoudig is, immers het is bijvoorbeeld moeilijk na te gaan of de eigenaar van een geparkeerde auto in de betreffende straat op bezoek is, ja dan wel nee. De kans, dat de parkeeroverlast uit het verleden terugkeert is dan ook niet ondenkbeeldig. Model 2. (zie raadsstukken bijlag,e 5) Dit model biedt de mogelijkheid om het parkeren blijvend te regelen, terwijl de straten voor iedereen weer toegankelijk worden. Hierdoor wordt het mogelijk, dat bezoek voor de deur kan komen (om mensen af te zetten of op te halen) en zo mogelijk op eigen erf kan parkeren. Door vrijwel in het gehele gebied een parkeerverbod in te voeren (met uitzondering van een gedeelte van de Drachtsterweg)wordt het mogelijk het parkeren te verbieden, met uitzondering van vergunning houders

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1985 | | pagina 75