-6- In tegenstelling tot het huidige verkeerscirculatiesysteem wordt dezerzijds voorgesteld de straten slechts toegankelijk te maken vanaf de Drachtsterweg en het verlengde daarvan. Immers, doordat het inrijden niet meer aan een vergunning is gebonden, bestaat de mogelijkheid, dat derden het gebied weer in toenemende mate gaan gebruiken. Om dit te voorkomen, wordt dezerzijds voorgesteld slechts 2 toegangen te maken. Voor vrachtverkeer blijft het huidige systeem van kracht, namelijk alleen toegang vanaf de zuidzijde (nabij Groundaam) Model 3. (zie raadsstukken bijlage 6) In dit model wordt het gehele stelsel met vergunningen en dergelijke afgeschaft. Volstaan wordt met een aangepast circulatiesysteem, waarbij het gebied wel toegankelijk is voor iedereen, maar niet zomaar te door kruisen. Net als bij model 1 bestaat hier de mogelijkheid, dat meer "bekende" vreemden het gebied weer gaan gebruiken om er te parkeren. Aangezien te verwachten valt dat bij de mogelijkheden genoemd onder 1 en 3 de parkeerproblematiek uit het verleden weer zal herleven, hebben wij gekozen voor model 2. Kort gezegd houdt model 2 in: a. het intrekken van inrijverboden en omzetten in een systeem van éénrichting circulatiesysteem; b. parkeer verboden invoeren: in het gehele gebied mag op de openbare weg alleen door vergunninghouders worden geparkeerd. Het op "eigen terrein" parkeren is uiteraard altijd toegestaan. Nu de wijk Oosterveld een uitgesproken woongebied is zijn wij tevens voornemens in het gebied een aantal snelheidsbeperkende maatregelen te treffen. Wij denken daarbij aan het aanleggen van verkeersdrempels op een aantal kwetsbare plaatsen waarbij dan tevens een 30km-zône ingesteld kan worden. Het aanbrengen van deze voorzieningen hangt samen met de voorgenomen herinrichting van de openbare ruimte van het gebied waarin in de beleidsnota dorpsvernieuwing is voorzien. Overigens kan pas een concreet voorstel over de realisering van de verkeersbelemmerende maatregelen worden gedaan nadat uw raad zich heeft uitgesproken over de door ons voorgestelde te nemen verkeersmaatregelen in de wijk. Omdat nog onderzoek moet worden verricht welke maatregelen daar het best kunnen worden genomen achten wij het thans beter daaromtrent uw raad in een volgende vergadering voorstellen te doen. Bij deze voorstellen zal ook aandacht worden besteed aan een optimale bereik baarheid van elk punt in de wijk voor ambulance, brandweer, reini gingsauto etc. Gezien het vorenstaande stellen wij u voor te besluiten tot het nemen van verkeersmaatregelen in de wijk Oosterveld conform het voor u bij de raadsstukken ter inzage liggende besluit en zoals op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte tekening nader staat aangegeven. Burgemeester en wethouders der gemeente Boarnsterhim, de secretaris, de burgemeester, P.H. Starreveld. B.G. Holtrop.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1985 | | pagina 76