-6-
In tegenstelling tot het huidige verkeerscirculatiesysteem wordt
dezerzijds voorgesteld de straten slechts toegankelijk te maken
vanaf de Drachtsterweg en het verlengde daarvan.
Immers, doordat het inrijden niet meer aan een vergunning is gebonden,
bestaat de mogelijkheid, dat derden het gebied weer in toenemende
mate gaan gebruiken.
Om dit te voorkomen, wordt dezerzijds voorgesteld slechts 2 toegangen
te maken.
Voor vrachtverkeer blijft het huidige systeem van kracht, namelijk
alleen toegang vanaf de zuidzijde (nabij Groundaam)
Model 3. (zie raadsstukken bijlage 6)
In dit model wordt het gehele stelsel met vergunningen en dergelijke
afgeschaft.
Volstaan wordt met een aangepast circulatiesysteem, waarbij het
gebied wel toegankelijk is voor iedereen, maar niet zomaar te door
kruisen.
Net als bij model 1 bestaat hier de mogelijkheid, dat meer "bekende"
vreemden het gebied weer gaan gebruiken om er te parkeren.
Aangezien te verwachten valt dat bij de mogelijkheden genoemd onder
1 en 3 de parkeerproblematiek uit het verleden weer zal herleven,
hebben wij gekozen voor model 2. Kort gezegd houdt model 2 in:
a. het intrekken van inrijverboden en omzetten in een systeem van
éénrichting circulatiesysteem;
b. parkeer verboden invoeren: in het gehele gebied mag op de openbare
weg alleen door vergunninghouders worden geparkeerd.
Het op "eigen terrein" parkeren is uiteraard altijd toegestaan.
Nu de wijk Oosterveld een uitgesproken woongebied is zijn wij tevens
voornemens in het gebied een aantal snelheidsbeperkende maatregelen
te treffen. Wij denken daarbij aan het aanleggen van verkeersdrempels
op een aantal kwetsbare plaatsen waarbij dan tevens een 30km-zône
ingesteld kan worden. Het aanbrengen van deze voorzieningen hangt
samen met de voorgenomen herinrichting van de openbare ruimte van
het gebied waarin in de beleidsnota dorpsvernieuwing is voorzien.
Overigens kan pas een concreet voorstel over de realisering van
de verkeersbelemmerende maatregelen worden gedaan nadat uw raad
zich heeft uitgesproken over de door ons voorgestelde te nemen
verkeersmaatregelen in de wijk.
Omdat nog onderzoek moet worden verricht welke maatregelen daar
het best kunnen worden genomen achten wij het thans beter daaromtrent
uw raad in een volgende vergadering voorstellen te doen. Bij deze
voorstellen zal ook aandacht worden besteed aan een optimale bereik
baarheid van elk punt in de wijk voor ambulance, brandweer, reini
gingsauto etc.
Gezien het vorenstaande stellen wij u voor te besluiten tot het
nemen van verkeersmaatregelen in de wijk Oosterveld conform het
voor u bij de raadsstukken ter inzage liggende besluit en zoals
op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte tekening
nader staat aangegeven.
Burgemeester en wethouders der gemeente Boarnsterhim,
de secretaris, de burgemeester,
P.H. Starreveld. B.G. Holtrop.