3. Verbetering rijkswegen in Drenthe. Tijdens het politiek beraad van 20 september 1985 zijn de volgende afspraken gemaakt. Ter verbetering van de bereikbaarheid van het Noorden en mede ter bevordering van een veiliger en vlottere verkeervafvikkeling zuilen in Drenthe de wegvakken Gieten-Bareveld van RW 33 en Hoogeveen- Overijsselse grens van RW 48 versneld worden verbeterd. Deze weggedeelten voldoen thans op diverse punten niet aan de eisen zoals die gesteld worden aan een moderne autoweg. In het kader van het ISP-III wordt hiervoor door de ministers van Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken de komende jaren 24 min beschikbaar gesteld (VW 70%, EZ 30%). De werkzaamheden aan de RW 33 omvatten o.a. de volgende maatregelen: - een sanering van de aansluiting bij Nieuwe Diep/Bareveld; - het fietsverkeer Gieten-Veendam krijgt een ongelijkvloerse kruising met RW 33; Kruising De Hilte wordt ongelijkvloers; - een nieuwe aansluiting bij Gieten wordt overwogen. De uitvoering van deze werkzaamheden is gepland in de periode 1987-1991, en de totale kosten zijn ca. 15 min. Deze werken passen tevens in de maatregelen in het kader van de herinrichting Oost-Groningen en de Gronings-drentse Veenkoloniën. De verbeteringen aan de RW 48, in de gemeente Zuidwolde betreffen o.m.: de gevaarlijke aansluiting Oosterweg wordt vervangen door een onge lijkvloers kruising; de aansluiting Steenbergerweg wordt verbeterd door het aanbrengen van linksaf vakken; - de aansluiting Lind wordt (waarschijnlijk) vervangen door een onge lijkvloerse kruising, mede ter voorkoming van sluipverker door Linde. - nabij het industrieterrein Zuiderkerke komt een nieuwe t-aansluiting. het aantal landbouw-oversteken wordt gesaneerd:

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1985 | | pagina 15