- 5 -
In het geval van permanente standplaatsen, die voor bepaalde tijd
worden uitgegeven, ligt het voor de hand dat de ingebruikgever
incasu de gemeente, zorgt voor de aanleg van deze voorziening en
de jaarlijkse lasten daarvan, naast het vergoedingsbedrag van de
inschrijving, aan de gebruiker in rekening brengt.
Samengevat wordt ten aanzien van de zogenaamde "permanente stand
plaatsen" voorgesteld:
1. deze standplaatsen langs privaatrechtelijke weg uitgeven (hoogste
inschrijver)
2. vergunningverlening mogelijk maken voor 3 jaar;
3. alleen toestemming verlenen voor "mobiele" inrichtingen;
4. electriciteitsvoorziening aan te leggen door gemeente met door
berekening van de jaarlijkse lasten.
Naast een regeling voor de "permanente standplaatsen" via de privaat
rechtelijke weg, dient nog een regeling te worden getroffen voor
de vaste standplaatsen en de tijdelijke standplaatsen.
In de regeling wordt voorgesteld een maximum-stelsel voor deze
standplaatsen te introduceren.
Omdat het standplaatsen betreft die slechts voor maximaal één dag
per week worden uitgegeven, gaat het argument, dat ook voor deze
plaatsen een langere vergunningenduur moet worden toegepast vanwege
de investeringskosten, niet op.
Het karakter van de inrichtingen die deze standplaatsen zullen
innemen is juist dat ze mobiel zijn en zeer waarschijnlijk ook
op andere plaatsen in den lande dienst kunnen doen. Een investering
voor maximaal één dag per week in juist onze gemeente zal niet
worden gedaan. Daarom is er geen reden om een langere termijn voor
een vergunning te nemen dan één jaar.
Voorgesteld is om ook deze standplaatsen bij wijze van inschrijving
uit te geven. Aangezien er een beperkt aantal van deze standplaatsen
per jaar zullen worden gegund, zal er bij een groot aantal in
schrijvingen een manier moeten worden gevonden om toch tot een
objectieve gunning te kunnen komen met name wanneer gunning aan
de hoogste bieder wordt afgewezen in verband met het opdrijven
van de prijs.
Wanneer gunning niet kan worden gebaseerd op de hoogste inschrijving
zal een ander criterium moeten worden gevonden. Het is ook mogelijk
als cricerium te hanteren de periode waarvoor wordt ingeschreven.
Als argument is al eens naar voren gekomen dat de meeste standplaats
houders slechts geïnterresseerd zijn in de periode waarin de meeste
toeristen onze gemeente plegen te bezoeken. Door in ieder geval
de vergoeding voor het innemen van een standplaats te koppelen
aan de periode waarvoor wordt ingeschreven, zal hiervan een selec
terende werking uitgaan. De uitwerking van dit criterium vindt
als volgt plaats.
Uitgangspunt is dat toestemming wordt gegeven voor maximaal één
dag of gedeelte van een dag per week en dat voor een jaar vast
te leggen. Wanneer een handelaar nu inschrijft voor meer dan 40
weken (dus 40 dagen) per jaar dan is hij een vergoeding verschuldigd
van 1000
Schrijft hij in voor minder dan 40 weken (dus minder dan 40 dagen)
per jaar, dan wordt de verschuldigde vergoeding berekend per maand,
namelijk 100,per maand.