- 8 -
De bezwaren van de ondernemers worden niet geteld als gebruik gemaakt
wordt van een voorgedrukte brief, maar het is ook ontzettend moeilijk
om bij zo1n plan steeds nieuwe terminologieën te bedenken.
Verder was de voorbereiding van het plan ook niet al te best. Subsidie
mogelijkheden worden aangehaald, terwijl er geen bevestiging voor is.
Technisch is het plan evenmin uitvoerbaar. Terwijl men zich moet afvragen
of er wel sprake is van een verhoogde veiligheid. Volgens spreker blijkt
uit de beschikbare tekeningen dat de meeste personenauto's de keerlussen
met weinig moeite zouden kunnen nemen. Aan de onderhoudssituatie van
de weg zou ook niets veranderen omdat het de bedoeling was dat het vracht
verkeer deze weg vrij ongehinderd zou kunnen passeren. Dat zou inhouden
dat de toestand van de weg slecht blijft, met hoge onderhoudskosten.
Spreker is het met de meerderheid eens dat dit plan niet verder ten
uitvoer gebracht moet worden. Hij geeft een paar suggesties: verplicht
stoppen bij de kruispunten omdat de meeste ongevallen op de kruispunten
gebeuren; controle, door op de lange rechte stukken vlakbij de weg bosjes
of schotten aan te brengen waarin de apparatuur voor radarcontrole
verborgen kan worden. Niemand weet dan of er gecontroleerd wordt en
bij geconstateerde overtreding van de snelheid kunnen hoge boetes uit
gedeeld worden. Het is bij het publiek, dat over het algemeen uit pende
laars bestaat, gauw genoeg bekend dat er ongezien gecontroleerd kan
worden en het doel, verlaging van de snelheid, zal dan hoogstwaarschijn
lijk wel bereikt worden. Verder zou nog aan de provincie gevraagd kunnen
worden om voor vrachtverkeer dat daar geen bestemming heeft, een inrij-
verbod in te stellen. De controle daarop is zeer gemakkelijk omdat een
vrachtrijder altijd een vrachtbrief bij zich heeft.
Zijn fractie is het daarom met de meerderheid eens dat dit plan niet
verder uitgevoerd moet worden, maar er moet weldegelijk door worden
gegaan met het zoeken naar oplossingen om deze weg minder gevaarlijk
en minder onderhoudskostbaar te maken.
De hear Terra is fan betinken dat dit hast in tonielstuk oan't wurden
is dat dan wol neamd wurde kin: 'De kearlus op de Bûtlânswei'. Oft it
no in dramastik, in klucht of in thriller is kin sprekker net sizze.
De mearderheid stelt dat dizze oplossing gjin maatskiplik draachflak
hat. Dat leit oan de wize fan benader jen want de minsken dy't it der
mei iens binne opponearje harren net en de minsken dy't der tsjin binne
opponearje harren wol.
It liket him ta dat de wiere reden is dat de technyk der net is om de
kearlus te meitsjen. It is better om dat dan ek ta te jaan en net it
maatskiplik draachflak as oarsaak oan te jaan.
Dat de measte Ongemakken op krúspunten barre üntstriidt sprekker, de
measte Ongemakken barre op de rjochte stikken dyk fanwege de grutte
snelheid.
De hear Bethlehem seit dat hy yn earste ynstânsje wol foar de kearlussen
wie. No docht lykwols bliken dat it ek jildlik net alhiel helber is.
De 47.500,= dy't de gemeente yn dizze opset betelje moatte soe, koe
ek noch wolris heger útfalle. Fierder tinkt hy dat it kolleezje de út—
stellen fan doarpsbelang Offenwier marris goed besjen moat om't dêr
wol ridlike ideëen by binne.
Hy freget him óf oft de fraksje fan de V.V.D. fan it idee fan de los-
rinnende skiep ofstapt is, om't dêr net mear oer praat wurdt.
Mevrouw Aukes zegt dat haar fractie de suggestie om daar schapen los
te laten lopen niet heeft laten varen. Het heeft waarschijnlijk wel
een snelheidsremmend effect.
De voorzitter denkt dat mevrouw Aukes dan wel moet proberen de schapen
voor de verkiezingen in het juiste hok te krijgen.