- 9 - De hear Damsma is fan betinken dat it hjir om de problematyk fan snel- ferkear en stadich ferkear giet. Snelferkear tsjinoer fytsers en fuot- gongers. De oanlis fan in fytspaad soe in skieding jaan tusken snelferkear en stadich ferkear. Yn Littenseradiel is krekt besletten om in fytspaad oan te lizzen tusken Winsum en Dearsum. Dy gemeente kriget derby subsydzjes út ferskate potten. De aktiviteiten fan ynwenners en gemeentebestjoer dêre hat as resultaat hân dat der in fytspaad oanlein wurde kin. Dat moat hjir dan ek mooglik wêze Fierder is der noch in toeristyske faktor. De V.V.V.'s hawwe ek in beswier- skrift skreaun. Hja besykje om de gemeente op rekreatyf mêd te promoaten Dêr hearre fytspaden en toeristyske routes ek by. Neffens him is it mooglik om in fytspaad oan te lizzen dat 100.000,= de kilometer kostet, eksklusyf BTW. Hy stiptet it ütstel fan de mearderheid fan it kolleezje en wol derby de suggestie fan it fytspaad meijaan. De voorzitter zegt dat het grootste vraagstuk de verkeersonveiligheid is door de te hoge snelheden. Ook het onderhoud is een probleem, maar dat is van een andere orde. Het voorstel om de keerlussen als experiment aan te leggen, is vorig jaar aan de raad voorgelegd. Toch is de meerderheid van mening dat bij het uitvoeren van de plannen niet voorbij mag worden gegaan aan de bezwaren die daar tegen bestaan. De bezwaren waren al in een eerder stadium ingediend, maar omdat die toen nog niet ontvankelijk waren, konden ze niet meegenomen worden in de overwegingen. Aan het experiment zijn nog een aantal vragen verbonden die nog niet zijn opgelost, zoals de subsidies, waarover alleen nog maar mondelinge toezeggingen gedaan zijn. Of de subsidies inderdaad verkregen worden moet nog afgewacht worden. De gemeente kan in zo'n experiment natuurlijk een eigen bijdrage leveren. Aan die bijdrage was een maximum van 30.000,= verbonden, die in de huidige opzet al met 50% overschreden zou worden. Ook bij de wijze van uitvoering worden nog vraagtekens gezet. De meerderheid heeft er daarom voor gekozen om niet met dit experiment verder te gaan, maar er moet wel iets aan de verkeerssituatie gedaan worden. De aanleg van een fietspad is een alternatief. Men kan dan jaloers zijn op de gemeente Littenseradiel die zo'n fietspad aan kan leggen, maar er moet niet vergeten worden dat ook in Boarnsterhim fietspaden worden aangelegd; er is een fietspad aangelegd van Grouw naar Idaard en er zal een fietspad aangelegd worden langs de Reinerswei. Het valt misschien wel te proberen om nog iets los te krijgen voor de aanleg van een fietspad langs deze weg, maar de kosten voor de gemeente zullen daarmee niet geheel vervallen. Bij het fietspad als alternatief hoeft men zich niet af te vragen wat het effect zou zijn, maar wel wat is de haalbaarheid. Het lijkt spreker het beste dat in de afdeling nog eens de alternatieven besproken worden. Daarbij kan ook overleg met de politie gevoerd worden en met de provincie over het instellen van een maximumsnelheid. De meerderheid en de minderheid zijn het er over eens dat er iets gedaan moet worden alleen is er een verschil van mening over wat dat dan moet zijn. Wethouder Poppen zegt dat de Bûtlânswei en de Harstawei aangelegd zijn in een tijd dat de ruilverkaveling nog maar net van start was gegaan. In die tijd was er nog geen sprake van pendelverkeer, Melkweg en veel en groot boerematerieelDe weg is aangelegd op basis van de verwachtingen in die tijd. De hoeveelheid verkeer is echter sneller toegenomen dan verwacht werd, omdat de mensen ontdekten dat deze weg een kleine tijdwinst opleverde op het traject Sneek-Leeuwarden. De meeste ongelukken die daar gebeuren zijn geen kruispuntongelukken. Het gaat om de lange rechte

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1986 | | pagina 12