- 10 - stukken, en dan speciaal die gedeelten waar een paar flauwe bochten zitten. Vooral met gladde wegen gebeuren daar veel ongelukken. De beslissing over deze weg is van groot belang voor met name de aan- wonenden en degenen die er hun werk moeten doen. De weg is te smal voor twee vrachtwagens om elkaar goed te passeren. Het gebeurt dan ook regelmatig dat de fietsers van de weg worden gedrukt die dan een stuk lager in de berm terecht komen, omdat de weg op veengrond is aangelegd. Deze gevaarlijke situatie is onderkend door het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid (R.O.V.V.) en de provincie. Uit het overleg dat de provincie voerde met het R.O.V.V. en het ministerie voor Verkeer en Waterstaat kwam naar voren dat de snelheid beperkt en de kwantiteit teruggebracht moesten worden, waarbij dan wel iedereen die gebruik van de weg wenste te maken dat met enige moeite zou kunnen doen. De maatregelen die toen bedacht zijn gingen allemaal in de richting van de maatregelen zoals die in Offingawier zijn aangebracht. Spreker denkt dat het niet uitgesloten is dat de verkeersveiligheid daar eerder afgenomen dan toegenomen is. Het gaat er volgens spreker om om bij de mensen het animo voor deze route te verminderen en de tijdwinst teniet te doen. Dan kiezen de mensen er wel voor om de eigenlijke route, de Snekerdyk, te nemen. De mensen die geen haast hebben kunnen blijven kiezen voor de route over de Bûtlânswei. De verkeersveiligheid wordt dan wel bevorderd omdat er minder verkeer komt en het verkeer dat er komt heeft een lagere snelheid, terwijl ook de staat waarin de weg verkeert niet meer extreem wordt aangetast. De onderhoudskosten kunnen dan ook beperkt blijven. Dat de weg door de dorpen van de Lege Geaen als alternatief gekozen wordt door de mensen die haast hebben, zal niet gauw het geval zijn. In de dorpen zijn in de loop der jaren zodanig snelheidsremmende maatregelen aangebracht dat niemand die haast heeft daar gebruik van zal maken. De stopborden die de heer De Wolf suggereert zullen volgens spreker niet veel effect hebben omdat op de kruispunten voldoende uitzicht is. Grootscheepse controle op de naleving van de regels zou misschien een oplossing zijn, maar de politie heeft door de bezuinigingen beslist niet meer de mogelijkheid om veel en op verschillende tijden te contro leren. Controle via radar is een mogelijkheid, maar daarbij wordt dan wel het risico gelopen dat iemand op het idee komt om zo'n apparaat mee te nemen om het "ergens anders voor te gebruiken. Veel f ietstoerisme is er niet op de Bûtlânswei omdat degenen die er op de fiets langs gaan, dat één keer doen en daarna niet weer. De gemeente Littenseradiel moet voor de aanleg van het fietspad zelf nog 400.000,= betalen. Spreker ziet niet waar op dit moment het geld vandaan gehaald moet worden om een fietspad te realiseren. Er zijn voor de Bûtlânswei en de Harstawei wel andereminder experimen tele oplossingen te vinden, maar op deze manier gebeurt er tenminste wat. Voor alle andere oplossingen die bedacht worden, is de eerstkomende jaren geen geld beschikbaar. De hear Terra seit dat syn fraach oft it technysk mooglik is om dizze kearlussen te meitsjen, noch net beandere is. Hy freget him fierder of hoe't it komt as nei dit beslút om de kearlussen net trochgean te litten, in protte minsken brieven skriuwen geane mei it fersyk om dit dochs trochgean te litten. Komt der dan in fjirde bedriuw? It fytspaad by de Bûtlânswei lâns lost neat op foar de boeren. Dy bliuwe op in dyk sitten dy't der allinnich noch margefaarliker op wurden is. Der is net folie fytsferkear mear op dy dyk en sprekker harke fan'e middei nuver op doe't hy der ek noch in fytser fluitsjen hearde. Dy hat fêst net witten op hokker gefaarlike dyk hy ried. (De hear Bethlehem: 'Dat sil fêst dy Belch west ha fan it beswierskrift'

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1986 | | pagina 13