- 15 - De voorzitter zegt dat de nadruk ligt op het voeren van overleg met de inwoners. Dat zal inderdaad gebeuren want een beschermd dorpsgezicht moet in een bestemmingsplan worden opgenomen. Zo'n plan moet ook met de inwoners besproken worden en daarom is het verstandig en logisch om in een voorfase de mensen er al bij te betrekken. Verder zijn er opmerkingen gemaakt over het feit dat de gemeente dit niet hoeft te doen omdat Monumentenzorg dit zelf wel doet. Dat hoort men niet vaak van een rijksdienst. Helaas zijn de effecten ook niet groot, want het blijkt dat er in de praktijk niets gebeurt. Voor Warga loopt zeker al een prodecure van zo'n vijf jaar. Er worden wel steeds ontwerpnota's gemaakt, maar die hebben tot nog toe niet tot besluitvorming geleid. Het is voor de gemeente belangrijk dat er nu ook eindelijk be stemmingsplannen komen waarin dat beschermd dorpsgezicht geregeld is om zo ook de waardevolle dorpsbeelden te kunnen handhaven. Als echter blijkt dat Monumentenzorg dit jaar met voorstellen komt.die tot besluit vorming leiden dan zal de gemeente daar het geld niet voor uitgeven. Spreker heeft echter zijn twijfels over de uitspraak dat de rijksdienst het wel zal doen. Hij verzoekt daarom dit krediet wel beschikbaar te stellen. Met de uitgave ervan zal gewacht worden tot uit het overleg met Monumentenzorg duidelijk is geworden op welke termijn die dienst denkt deze plannen uit te voeren. Het lijkt mevrouw Aukes logisch dat als er maar voor twee dorpen plannen uitgevoerd zullen worden dat het krediet dan ook gehalveerd zal worden. Er hoeft dan niet onnodig beslag gelegd te worden op geld. De heer De Wolf vraagt zich af wanneer de gemeente dit zelf uitvoert of dan ook de subsidies nog wel beschikbaar worden gesteld. De voorzitter zegt dat de mogelijkheden van Monumentenzorg niet overschat moeten worden. Volgens hem wordt deze rijkstaak binnenkort gedecentra liseerd. De gemeente krijgt dan een uitkering uit het gemeentefonds en de specifieke uitkering vervalt. De gemeente kan er dan zelf over beslissen. Er moet geen dubbel werk gedaan woren. Als Monumentenzorg dit wil doen, waarvoor zij ook over de deskundigheid beschikken en als zij bereid zijn dat te betalen is dat mooi meegenomen. De praktijk wijst echter uit dat het lang duurt en de gemeente heeft op die manier geen instrumenten om iets te doen. Dat is het college dan wel die 12.000,= waard, misschien iets meer. Overigens is in de begroting die 24.000,= al opgenomen en er wordt uiteraard niet meer uitgegeven dan strikt noodza kelijk is. Als het bedrag nu gehalveerd wordt, bestaat de kans dat er nog eens een voorstel gedaan moet worden als de kosten hoger uit vallen. Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel besloten met de aantekening dat er eerst nog overleg gepleegd wordt met Monumenten zorg en dat er zuinig met het beschikbare krediet wordt omgegaan. 22. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet ten behoeve van de voorbereiding voor de verbetering van walkanten te Oldeboorn. De hear Stallinga freget hoe't it kolleezje oan de Heidemij kaam is. Sokke kultuermaatskippijen binne meastentiids net de goedkeapste. Fierder hat hy der muoite mei dat de Heidemij 5.000,= foarsjit. Dat jout allinnich ferplichtings en hy fynt it better om fan elts frij te bliuwen. Wethâlder Breeuwsma seit dat dy opmerking fan de hear Stallinga oer dat foarsjitten wol reëel is. Lykwols is it net it doel dat dat oanbod oannommen wurdt. It is wol in gebrüklike saak dy't troch alle kultuer maatskippijen wol tapast wurdt. Hy wol wol tasizze dat it nochris besjoen wurdt. Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel besloten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1986 | | pagina 18