- 7 - was onze fractie geen voorstander van een referendum over de naamgeving in de dorpen. Dat onze fractie desondanks toch verdeeld heeft gestemd, heeft meer te maken met de onduidelijkheden die zijn ontstaan ten aanzien van het advies van de commissie. De commissie heeft nl. nadrukkelijk uw college geadviseerd om ook de bedrijven in de gemeente de kans te geven op commentaar (zie raadsvoorstel november). Dat dit iets heel anders is als een referendum spreekt voor zich. Onze fractie wacht alsnog de actie af van die bedrijven die inmiddels op hun eigen initiatief is ontwikkeld, om vervolgens de conclusies mee te laten wegen bij een eventueel definitief besluit tot verandering van dorpsnamen. Wat het taaibeleidsplan Fries betreft, waarmee u achter de schermen blijkbaar druk doende bent, spreken wij de wens uit dat een reële, een gelijkwaardige en een vrijwillige benadering van zowel de Nederlandse als de Friese taal in dit plan voorop zullen staan. Promotie en werkgelegenheid. Onze fractie staat erg positief tegenover de op gang gezette activiteiten. Nog te vaak wordt het sociaal-economisch belang van het toerismeook voor onze gemeente, onderschat. Een gezamenlijke aanzet om onze gemeente te presenteren op dit terrein zal zeker direct en indirect zijn vruchten afwerpen; daarnaast moeten wij er wel voor zorgen dat andere gemeentelijke maatregelen in de sfeer van het toerisme deze positieve presentatie niet ondergraven. Te denken valt hierbij aan: toerist-onvriendelijke belastingen en het verdwijnen van vaar- en aanlegmogelijkheden. Daarom moet ook hier alles worden gedaan aan verruiming en uitbreiding van deze mogelijkheden alsmede aan de toeristische aantrekkelijkheid van het landschap. Voor het aantrekken van bedrijven en bedrijvigheid staat bij u en bij ons een positieve en actieve benadering voorop. Deze benadering alleen is echter niet voldoende; minstens zo belangrijk zijn vervolgens de voorwaarden en regels die in onze gemeente van toepassing zijn. Het toepassen van die regels moet niet leiden tot verwijdering en verstarring tussen overheid' en burger, door als gemeentelijke overheid alles tot in detail te willen regelen en vast te leggen. In dit verband past ook zeker niet de hetze tegen de romneyhutten De activiteiten, die de werkgelegenheidscoördinator ontplooit, zijn zeker zoals u zelf al onderstreept van groot belang. Het feit alleen al, dat men niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd, maar dat bij dat éne loket de zaken kunnen worden gecoördineerd werkt heel positief en stimulerend. Juist vanwege dat feit willen wij er bij u nogmaals op aandringen allerlei vragen en inlichtingen omtrent bouwmogelijkheden en vergunningen uit de gewone burgerij (dus niet alleen het bedrijfsleven) te laten verlopen en/of te coördineren via datzelfde loket. Als u stelt dat het theoretisch mogelijk is dan zien wij niet in waarom dit in de praktijk niet zou kunnen, vooral in dit stadium van reorganisatie van het ambtelijk apparaat. Vrede en veiligheid. Het college is kennelijk nog steeds van mening deze activiteiten buiten de gemeentelijke grenzen te moeten ontwikkelen. Uiteraard is het een uitstekende zaak dat groepen burgers uit onze gemeente op basis van vrijwilligheid, zich bezig houden met en aandacht hebben voor allerlei nationale en internationale zaken. Onze overtuiging is echter dat gemeentelijke bestuurders en ambtenaren zich in eerste instantie dienen in te zetten voor de dichter bij huis gelegen belangen van de burgers van Boarnsterhim. Dezen ervaren dat er nog te veel zaken in de gemeente verkeerd gaan en dat doet het gezag van de gemeentelijke overheid afbreuk. Vrijwilligerswerk Tot slot een pluim op de hoed van al die vrijwilligers in onze gemeente die belangeloos het nodige werk voor hun vereniging of voor hun medeburger

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1986 | | pagina 10