- 7 -
was onze fractie geen voorstander van een referendum over de naamgeving
in de dorpen. Dat onze fractie desondanks toch verdeeld heeft gestemd,
heeft meer te maken met de onduidelijkheden die zijn ontstaan ten aanzien
van het advies van de commissie. De commissie heeft nl. nadrukkelijk
uw college geadviseerd om ook de bedrijven in de gemeente de kans te
geven op commentaar (zie raadsvoorstel november). Dat dit iets heel
anders is als een referendum spreekt voor zich. Onze fractie wacht alsnog
de actie af van die bedrijven die inmiddels op hun eigen initiatief
is ontwikkeld, om vervolgens de conclusies mee te laten wegen bij een
eventueel definitief besluit tot verandering van dorpsnamen.
Wat het taaibeleidsplan Fries betreft, waarmee u achter de schermen
blijkbaar druk doende bent, spreken wij de wens uit dat een reële, een
gelijkwaardige en een vrijwillige benadering van zowel de Nederlandse
als de Friese taal in dit plan voorop zullen staan.
Promotie en werkgelegenheid.
Onze fractie staat erg positief tegenover de op gang gezette activiteiten.
Nog te vaak wordt het sociaal-economisch belang van het toerismeook
voor onze gemeente, onderschat. Een gezamenlijke aanzet om onze gemeente
te presenteren op dit terrein zal zeker direct en indirect zijn vruchten
afwerpen; daarnaast moeten wij er wel voor zorgen dat andere gemeentelijke
maatregelen in de sfeer van het toerisme deze positieve presentatie
niet ondergraven. Te denken valt hierbij aan: toerist-onvriendelijke
belastingen en het verdwijnen van vaar- en aanlegmogelijkheden. Daarom
moet ook hier alles worden gedaan aan verruiming en uitbreiding van
deze mogelijkheden alsmede aan de toeristische aantrekkelijkheid van
het landschap.
Voor het aantrekken van bedrijven en bedrijvigheid staat bij u en bij
ons een positieve en actieve benadering voorop. Deze benadering alleen
is echter niet voldoende; minstens zo belangrijk zijn vervolgens de
voorwaarden en regels die in onze gemeente van toepassing zijn. Het
toepassen van die regels moet niet leiden tot verwijdering en verstarring
tussen overheid' en burger, door als gemeentelijke overheid alles tot
in detail te willen regelen en vast te leggen. In dit verband past ook
zeker niet de hetze tegen de romneyhutten
De activiteiten, die de werkgelegenheidscoördinator ontplooit, zijn
zeker zoals u zelf al onderstreept van groot belang. Het feit alleen
al, dat men niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd, maar dat
bij dat éne loket de zaken kunnen worden gecoördineerd werkt heel positief
en stimulerend. Juist vanwege dat feit willen wij er bij u nogmaals
op aandringen allerlei vragen en inlichtingen omtrent bouwmogelijkheden
en vergunningen uit de gewone burgerij (dus niet alleen het bedrijfsleven)
te laten verlopen en/of te coördineren via datzelfde loket. Als u stelt
dat het theoretisch mogelijk is dan zien wij niet in waarom dit in de
praktijk niet zou kunnen, vooral in dit stadium van reorganisatie van
het ambtelijk apparaat.
Vrede en veiligheid.
Het college is kennelijk nog steeds van mening deze activiteiten buiten
de gemeentelijke grenzen te moeten ontwikkelen. Uiteraard is het een
uitstekende zaak dat groepen burgers uit onze gemeente op basis van
vrijwilligheid, zich bezig houden met en aandacht hebben voor allerlei
nationale en internationale zaken.
Onze overtuiging is echter dat gemeentelijke bestuurders en ambtenaren
zich in eerste instantie dienen in te zetten voor de dichter bij huis
gelegen belangen van de burgers van Boarnsterhim. Dezen ervaren dat
er nog te veel zaken in de gemeente verkeerd gaan en dat doet het gezag
van de gemeentelijke overheid afbreuk.
Vrijwilligerswerk
Tot slot een pluim op de hoed van al die vrijwilligers in onze gemeente
die belangeloos het nodige werk voor hun vereniging of voor hun medeburger