- 30 -
De hear Van den Berg seit dat yn de skôgings al praat is oer de ferskillen
fan ynsjoch fan de ried. Fierder is der praat oer it grutte tal saken
dat yn de ôfrûne jierren oan de oarder west hat en dat dêr ek wol dingen
by misgien binne. Hy fynt dat de hear De Wolf no tefolle de sfear opropt
dat der tefolle mis gien is. Sprekker fynt dat men te burokratysk dwaande
is as men alle grutte en lytse saken dy't ferkeard gien binne byinoar
optelt. Dy tendins liket him net goed. Der is in grutte ynset om alle
saken oan te pakken. Ek hy fynt de flaters dy't der makke wurde tige
ferfelend, mar om te sizzen dat der tefolle flaters makke wurde giet
him te fier.
De voorzitter antwoordt dat hij niet voldoende op de hoogte is van de
gang van zaken binnen het ambtelijk apparaat om te kunnen constateren
dat burgers of groepen burgers niet juist behandeld zouden worden.
Het is goed om daar op korte termijn meer inzicht in te krijgen. Als
echter met de onjuiste behandeling bedoeld wordt dat aan de wensen van
de burgers niet altijd tegemoet gekomen kan worden, dan is dat niet
een juiste benadering. Er zijn nu eenmaal zaken waaraan niet tegemoet
gekomen kan worden. Een uitspraak dat er meer fout dan goed zou gaan
staat natuurlijk niet op zichzelf. Zo'n uitspraak is uit een context
gelicht en daardoor lijkt die anders dan wanner het hele verhaal bekend
zou zijn.
De heer De Wolf zegt dat het niet zijn bedoeling was om kritiek te leveren
op de inzet van het ambtelijk apparaat. Het gaat him om de bestuurlijke
afwerking van de zaken. Een voorbeeld daarvan zijn de contacten met
de verenigingen van dorpsbelang.
De voorzitter is van mening dat een minder goed verlopend contact niet
meteen hoeft in te houden dat zo'n zaak dan niet serieus benaderd
zou worden. Andere oorzaken dan de benadering spelen daar waarschijnlijk
een rol bij
27. Evaluatie organisatiestructuur ambtelijk apparaat.
28. Personeel en huisvesting.
De heer De Wolf is blij met het overzicht van de personeelsbezetting
dat bij de beantwoording van die vragen is geplaatst. Hij vraagt zich
nog wel af of de per 1-1-'86 bestaande 4 vacatures ook meegeteld zijn
in het aantal uren per week dat in het begin van het overzicht vermeld
wordt
(De voorzitter'Dat aantal is inclusief de uren van de vacatures').
Wat er volgens spreker ook nog bij het overzicht vermeld zou kunnen
worden zijn de vaste bijkomende kosten die niet in aparte voorstellen
aan de raad gemeld worden. Dan ontstaat er een precies inzicht in het
werk dat gedaan wordt door interne en externe krachten. Dit is natuurlijk
een eerste opzet en spreker is zich ervan bewust dat het moeilijk is
om daar meteen een volmaakt werk van te maken. Hij benadrukt nogmaals
dat hij zeer verheugd is over de personeelsstaat
Verder is zijn fractie blij met de mededeling dat er gewerkt wordt aan
een reorganisatie van het ambtelijk apparaat. Door de samenvoeging van
verschillende apparaten ontstaan natuurlijk problemen. Het is goed om
na verloop van tijd het functioneren te bekijken en waar nodig de organi
satie bij te stellen om zo het functioneren te verbeteren. Naast de
reorganisatie is ook met automatisering van start gegaan om de doelmatig
heid van het functioneren te verhogen en spreker is van mening dat het
uiteindelijke effect toch zal zijn een verlaging van de kosten. Dat
houdt ook in dat het aantal ambtenaren daalt, waarbij het college verwacht
dat die dalende lijn zich voort zet. Die verwachting zou volgens spreker