- 17 -
In het verleden was de industrie de grootste werkgever, nu is
dat de recreatieve sector. Dat geeft aan dat de ontwikkeling in
die sector voor onze gemeente van buitengewoon grote betekenis
is. Dus moeten wij erop bedacht zijn dat de mogelijkheden die we
hebben goed gebruikt worden. In dat opzicht is door de FNP de
zin van de verbreding van de Tijnje betwijfeld en van de 3e
jachthavenkolk. Dat zou alleen maar tot lastenverhoging leiden.
De voorzitter vindt dat er dan voorbij wordt gegaan aan deze
vraagstukken die hiermee samenhangen. In de eerste plaats vanuit
het belang naar buiten toe. Verbreding van de Tijnje past name
lijk in het Vaarwegenplan. De derde kolk is van groot belang in
verband met de ligplaatsenverordening plus een aantal activi
teiten die van belang zijn voor de werkgelegenheid.
De WD-fractie heeft gelijk als zij zegt dat het gemeentelijk
rampenplan geactualiseerd moet worden. We moeten ons echter wel
realiseren dat wij een ramp op het PM-kanaal als gemeente niet
de baas kunnen. Daar is meer een aanpak op provinciaal niveau
voor nodig.
Het college hoeft niet naar Lemsterland maar heeft al gezegd dat
hij graag wil horen in een afdelingsvergadering wat reclame
onder bruggen allemaal inhoudt en wat het oplevert.
De WD-fractie bracht naar voren dat er een brief uit Den Haag
is gekomen waarin staat dat er 150.000 extra beschikbaar is
voor 1988 alsmede de jaren 1985 en 1986 waarvoor ook nog geld is
te verwachten. Met dat geld zou wat gedaan kunnen worden. Om
reden daarvan hebben de raadsleden dinsdag jongstleden een brief
gekregen waarin alles werd uitgelegd. De begroting was klaar op
het moment dat de brief uit Den Haag kwam. Op hetzelfde moment
kwam het college erachter dat het zich rijker gerekend had dan
in werkelijkheid het geval is. Dat kwam doordat de schijven van
de woninggetallen anders liepen dan werd verondersteld en daar
door was er in de begroting 110.000,teveel opgenomen. Toen
kwam wonderlijk maar waar de oplossing uit Den Haag. Als deze
rekenfout is gecorrigeerd blijft er nog 40.000,over, waair-
van het college denkt dat ook het bedrag terug naar de basis
moet waarop de begroting is gestart. Tijdens de voorbereiding
van de begroting zijn er namelijk ook tegenvallers geweest, on
der andere een negatieve prijsbijstelling voor de salarisontwik
keling van 0,4%. Voorshands is daarvoor een dekking aangegeven
vanuit de winst van het gasbedrijf. Hij denkt dat er voorzichtig
met de 40.000,moet worden omgegaan en hij stelt voor tij
dens de voorjaarsoperatie daarvoor een bestemming te zoeken.
Naar aanleiding van de opmerking van de WD-fractie dat er ook
100.000,bezuinigd zou kunnen worden door de plaatsen van
ambtenaren die met de VUT gaan niet op te vullen, merkt hij op
dat de reorganisatie niet tot doel had te bezuinigen op het
ambtelijk apparaat. Daarom mag dit idee niet aan de reorganisa
tie gekoppeld worden maar zal er een andere, eigen, ingang ge
kozen moeten worden om te bezuinigen bijvoorbeeld door een be
paalde taak niet uit te voeren.
De FNP-fractie stelde voor de minima vrijstelling van contribu
ties voor bijvoorbeeld sportverenigingen te geven. Op zich een
aardige gedachte, maar toch vindt hij dat dan voorbij wordt
gegaan aan de eigen keus van de mensen. Het lijkt hem dan ook
niet goed daar de ingang te zoeken om deze mensen te helpen.
Over de asielzoekers is gesproken met de vereniging vluchte
lingenhulp en de Raad van kerken en het college heeft zich ge
oriënteerd bij WVC.
0026V