-2- In een gemeenschappelijke regeling is dit op de best mogelijke wijze te regelen. Zo wordt bij een gemeenschappelijke regeling de gemeenteraden de gelegenheid gegeven om zich uit te spreken over de ontwerp-begroting van het bedrijf. Bij de N.V. is dat niet het geval. b. De invloed van het gemeentebestuur op het terrein van de gasvoorziening wordt door deze toch als opgedrongen ervaren fusie gereduceerd. Wij zijn van oordeel dat getracht moet worden toch zoveel mogelijk van de eigen principes overeind te houden. In een gemeenschappelijke regeling is deze invloed het meest vergaand te verwezenlijken. Op grond van het feit dat bij een N.V. de rechtspositie (zowel primair als secundair) van het personeel beter is geregeld, hebben de vakorganisaties en de gezamenlijke M.Z.C.'s uitgesproken dat de N.V.-vorm duidelijk de voorkeur verdient boven een gemeenschappelijke regeling. Ook op lange termijn biedt, ondermeer uit bedrijfeconomisch oogpunt, deze keus naar hun mening meer perspectief. Indien voor een gemeenschappelijke regeling wordt gekozen verlangen de bonden dezelfde materiële arbeidsvoorwaarden als bij een N.V. gelden. Wij zijn van mening dat dit niet mogelijk is. Er moet worden gekozen voor de ene of andere rechtsvorm met de voordelen en nadelen daaraan verbonden. De financiële compensatie die de gemeenten ontvangen bij het inbrengen van de gasbedrijven in het op te richten nieuwe bedrijf heeft tot doel onderlinge verschillen die in de huidige situatie bestaan te elimineren. Dit kan op de volgende wijze worden bereikt. a. Het nieuwe bedrijf neemt de activa van de bestaande bedrijven over tegen de boekwaarde. Voor onze gemeente bedraagt deze overnamesom 3.220.000, b. De winstverwachting voor het nieuwe bedrijf is vastgesteld op 100,per aansluiting. Het verschil tussen dit bedrag en de huidige winst per aansluiting wordt "afgekocht". De afkoopsom wordt berekend met behulp van de volgende formule: kapitaliseringsfactor z aantal aansluitingen x overwinst per aansluiting. Voor onze gemeente betekent dit: 10 x 7.094 z 144100,--) 3.121.360, c. De gemeenten brengen de gasbedrijven rente in rekening voor de verstrekte financieringsmiddelen. Het percentage dat hiervoor wordt gehanteerd is per gemeente verschillend. Verwacht wordt dat het nieuwe bedrijf financieringsmiddelen aan zal kunnen trekken tegen gemiddeld 7% rente. Ook dit financieringsvoordeel wordt gekapitaliseerd aan de gemeenten uitgekeerd en wel middels de formule: kapitaliseringsfactor z boekwaarde vaste activa z (gemiddelde rente - toekomstige rente). Onze gemeente brengt aan het gasbedrijf 9,03% rente in rekening. Aan onze gemeente wordt voor dit onderdeel derhalve uitgekeerd 10 z 9,03 - 7%) 653.660,

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1988 | | pagina 67