-2-
In een gemeenschappelijke regeling is dit op de best mogelijke
wijze te regelen.
Zo wordt bij een gemeenschappelijke regeling de gemeenteraden de
gelegenheid gegeven om zich uit te spreken over de
ontwerp-begroting van het bedrijf.
Bij de N.V. is dat niet het geval.
b. De invloed van het gemeentebestuur op het terrein van de
gasvoorziening wordt door deze toch als opgedrongen ervaren
fusie gereduceerd. Wij zijn van oordeel dat getracht moet worden
toch zoveel mogelijk van de eigen principes overeind te houden.
In een gemeenschappelijke regeling is deze invloed het meest
vergaand te verwezenlijken.
Op grond van het feit dat bij een N.V. de rechtspositie (zowel
primair als secundair) van het personeel beter is geregeld, hebben
de vakorganisaties en de gezamenlijke M.Z.C.'s uitgesproken dat de
N.V.-vorm duidelijk de voorkeur verdient boven een
gemeenschappelijke regeling. Ook op lange termijn biedt, ondermeer
uit bedrijfeconomisch oogpunt, deze keus naar hun mening meer
perspectief.
Indien voor een gemeenschappelijke regeling wordt gekozen verlangen
de bonden dezelfde materiële arbeidsvoorwaarden als bij een N.V.
gelden.
Wij zijn van mening dat dit niet mogelijk is. Er moet worden gekozen
voor de ene of andere rechtsvorm met de voordelen en nadelen daaraan
verbonden.
De financiële compensatie die de gemeenten ontvangen bij het
inbrengen van de gasbedrijven in het op te richten nieuwe bedrijf
heeft tot doel onderlinge verschillen die in de huidige situatie
bestaan te elimineren. Dit kan op de volgende wijze worden bereikt.
a. Het nieuwe bedrijf neemt de activa van de bestaande bedrijven
over tegen de boekwaarde.
Voor onze gemeente bedraagt deze overnamesom 3.220.000,
b. De winstverwachting voor het nieuwe bedrijf is vastgesteld op
100,per aansluiting. Het verschil tussen dit bedrag en de
huidige winst per aansluiting wordt "afgekocht". De afkoopsom
wordt berekend met behulp van de volgende formule:
kapitaliseringsfactor z aantal aansluitingen x overwinst per
aansluiting. Voor onze gemeente betekent dit: 10 x 7.094 z
144100,--) 3.121.360,
c. De gemeenten brengen de gasbedrijven rente in rekening voor de
verstrekte financieringsmiddelen. Het percentage dat hiervoor
wordt gehanteerd is per gemeente verschillend. Verwacht wordt
dat het nieuwe bedrijf financieringsmiddelen aan zal kunnen
trekken tegen gemiddeld 7% rente. Ook dit financieringsvoordeel
wordt gekapitaliseerd aan de gemeenten uitgekeerd en wel middels
de formule: kapitaliseringsfactor z boekwaarde vaste activa z
(gemiddelde rente - toekomstige rente). Onze gemeente brengt aan
het gasbedrijf 9,03% rente in rekening. Aan onze gemeente wordt
voor dit onderdeel derhalve uitgekeerd 10 z 9,03 - 7%)
653.660,