-5-
In het bijzonder derhalve de ombouw van Rijksweg 32 tot autosnelweg
en de doortrekking van de Sll van de Sneekerhoek tot aan de
uitgebouwde rijksweg met de daarbij behorende aansluitingen op het
bestaande wegennet.
Voor de Sll, is dat de doortrekking met de daaraan onlosmakelijk
verbonden aanpassing van de kruising Sneekerhoek.
De door de bewoners van de Tsienzerbuorren in de voor-inspraak
(voorjaar 1987) terzake de huidige wegenbouwplannen gewenste
omlegging van de bestaande weg bij hun buurtschap is heel
uitdrukkelijk niet te beschouwen als een noodzakelijk onderdeel van
de voorgenomen uitbouw van het wegennet. Een dergelijke omlegging
zal in de toekomst misschien aan de orde kunnen komen indien blijkt
dat dit behoort te worden afgewogen tegen andere oplossingen van de
problemen aan de Tsienzerbuorren welke in hoofdzaak worden
veroorzaakt door geluidhinder vanwege verkeerslawaai.
Bij het ontstaan van zo'n situatie zal alsdan ruimte aanwezig zijn
voor het wijzigen van het ter plaatse geldende bestemmingsplan om
oplossingen planologisch in te kunnen passen.
Ten aanzien van de door de bewoners gevreesde toename van de
geluidhinder bij de doortrekking van de Sll merken wij op dat op
basis van huidige inzichten omtrent de berekening van toekomstige
verkeersintensiteiten, neergelegd in rapportage van het
verkeersbureau Hofstra, geen noemenswaardige invloed wordt verwacht
op de toename van de verkeersintensiteit.
Een toename van geluidhinder door verkeerslawaai wordt daarmee
samenhangend dan ook niet verwacht.
Gemeentelijke maatregelen over het verkeersluw maken van de
Bûtlânswei, als sluipverbinding tussen Irnsum en Sneek, worden niet
op korte termijn verwacht. Het spreekt voor zich dat bij het nemen
van dergelijke maatregelen mogelijke negatieve effecten elders
zullen worden meegewogen, en wel in die zin, dat bijmeer dan
boventrendmatige groei van verkeersintensiteiten elders als gevolg
van die maatregelen, de gemeente zich verantwoordelijk weet voor het
tegemoettreden en het zoeken naar oplossingen ter compensatie van
die effecten.
In onze brief, behandeld in uw raad op 15 maart 1988, gedateerd 18
februari 1988, hebben wij aan de bewoners van de Tsienzerbuorren
meegedeeld dat:
a. de rapportage van het akoestisch onderzoek, inclusief de te nemen
maatregelen, zo spoedig mogelijk tot een afronding zal worden ge
bracht;
b. van gemeentewege bij provincie en rijk zal worden bevorderd dat
over het tijdstip van uitvoering van die maatregelen eveneens zo
spoedig mogelijk een besluit zal worden genomen;
c. voorafgaand aan de vaststelling van het bestemmingsplan Rijksweg
32/S11 op basis van de berekende verkeersintensiteiten getracht
zal worden met de provincie afspraken te maken over die maat
regelen indien blijkt dat er meer verkeerstoename zal zijn dan
nu verwacht wordt.
Ad a. Het akoestisch onderzoek is in volle gang. Het veldwerk is
inmiddels achter de rug en thans worden de gegevens verwerkt en
resultaten berekend.
0036V 20