-2-
Duidelijk is dat het TRAP niet meer is dan een middel om tot het
doel te komen. Als zodanig heeft het een aantal functies.
De eerste functie van het plan is die van richtinggever aan de
bestuurlijke inzichten in de gewenste toeristisch-recreatieve
ontwikkeling van Terhorne. Deze inzichten worden vertaald in
bestuurlijk beleid. Van groot belang is dan ook dat uw raad aan de
hand van de in het actieplan neergelegde visie het bestuurlijk
beleid vaststelt.
Vaststelling van de richting van het beleid inclusief de planvoor-
stellen moet ook doorwerken in het planologisch regiem. Hoewel de
opstellers van de plannen rekening hebben gehouden met andere dan
recreatief-toeristische belangen en duidelijk zoveel mogelijk
aansluiting hebben gezocht bij de natuurlijke-, landschappelijke- en
historisch gegroeide dorpsstructuur van Terhorne, is het zeker dat
het huidige planologische beleidskader onvoldoende ruimte biedt aan
de gewenste ontwikkelingen. De ontwikkelingsvisie zal daarom een
aanzet moeten vormen voor een nieuw structuur- dan wel
bestemmingsplan voor Terhorne. Wij zullen het TRAP Terhorne na
behandeling en vaststelling in uw raad dan ook voorleggen aan de
Commissie gemeentelijke plannen van de provincie Friesland.
Naast de rol van het actieplan als richtingwijzer voor het
toeristisch recreatieve- en planologische beleid, moet het rapport
een trekkersfunctie vervullen voor bedrijfsinnovatie,
kwaliteitsverbetering en schaalvergroting van bestaande bedrijven en
de vestiging van nieuwe bedrijven. Wij verwachten dat een duidelijke
bestuurlijke visie, duidelijkheid in de mogelijkheden en de perspec
tiefrijke ideëen aan de investeringsbereidheid van ondernemers, en
daarmee de kans op realisering van de planvoorstellen, een
belangrijke impuls geven.
Veel plannen zijn gemaakt; weinig zijn uitgevoerd. Allen die bij het
opstellen van het TRAP zijn betrokken hebben zich dat vanaf het
begin gerealiseerd. Dit bewustzijn heeft er toe geleid dat gekozen
is voor plannen van een zo laag mogelijk abstractieniveau en met een
zo groot mogelijke haalbaarheidswaarde.
Nochtans zal het iedereen duidelijk zijn dat het grootdeels
uitvoeren van het actieplan aanzienlijk meer inspanning zal vergen
dan het maken ervan.
Naar onze mening staat vast dat er geen stagnatie mag optreden in de
uitvoeringsfase. Het is van belang te voorkomen dat een ieder die
belang heeft bij uitvoering van de planvoorstellen op de ander
wacht. Uit het TRAP blijkt dat Terhorne om enkele verloren gegaan
martksegmenten te herwinnen behoefte heeft aan een aantal grotere
kwaliteitsvoorzieningen die het dorp kunnen opkrikken. Deze
"dragende" voorzieningen moeten niet ten koste gaan van bestaande
renderende ondernemingen. Integendeel, nieuwe voorzieningen behoren
het economische draagvlak te vormen voor een kwalitatieve vergroting
en uitbreiding van de bestaande recreatieve en toeristische
ondernemingen.
0042V 37