-2- Duidelijk is dat het TRAP niet meer is dan een middel om tot het doel te komen. Als zodanig heeft het een aantal functies. De eerste functie van het plan is die van richtinggever aan de bestuurlijke inzichten in de gewenste toeristisch-recreatieve ontwikkeling van Terhorne. Deze inzichten worden vertaald in bestuurlijk beleid. Van groot belang is dan ook dat uw raad aan de hand van de in het actieplan neergelegde visie het bestuurlijk beleid vaststelt. Vaststelling van de richting van het beleid inclusief de planvoor- stellen moet ook doorwerken in het planologisch regiem. Hoewel de opstellers van de plannen rekening hebben gehouden met andere dan recreatief-toeristische belangen en duidelijk zoveel mogelijk aansluiting hebben gezocht bij de natuurlijke-, landschappelijke- en historisch gegroeide dorpsstructuur van Terhorne, is het zeker dat het huidige planologische beleidskader onvoldoende ruimte biedt aan de gewenste ontwikkelingen. De ontwikkelingsvisie zal daarom een aanzet moeten vormen voor een nieuw structuur- dan wel bestemmingsplan voor Terhorne. Wij zullen het TRAP Terhorne na behandeling en vaststelling in uw raad dan ook voorleggen aan de Commissie gemeentelijke plannen van de provincie Friesland. Naast de rol van het actieplan als richtingwijzer voor het toeristisch recreatieve- en planologische beleid, moet het rapport een trekkersfunctie vervullen voor bedrijfsinnovatie, kwaliteitsverbetering en schaalvergroting van bestaande bedrijven en de vestiging van nieuwe bedrijven. Wij verwachten dat een duidelijke bestuurlijke visie, duidelijkheid in de mogelijkheden en de perspec tiefrijke ideëen aan de investeringsbereidheid van ondernemers, en daarmee de kans op realisering van de planvoorstellen, een belangrijke impuls geven. Veel plannen zijn gemaakt; weinig zijn uitgevoerd. Allen die bij het opstellen van het TRAP zijn betrokken hebben zich dat vanaf het begin gerealiseerd. Dit bewustzijn heeft er toe geleid dat gekozen is voor plannen van een zo laag mogelijk abstractieniveau en met een zo groot mogelijke haalbaarheidswaarde. Nochtans zal het iedereen duidelijk zijn dat het grootdeels uitvoeren van het actieplan aanzienlijk meer inspanning zal vergen dan het maken ervan. Naar onze mening staat vast dat er geen stagnatie mag optreden in de uitvoeringsfase. Het is van belang te voorkomen dat een ieder die belang heeft bij uitvoering van de planvoorstellen op de ander wacht. Uit het TRAP blijkt dat Terhorne om enkele verloren gegaan martksegmenten te herwinnen behoefte heeft aan een aantal grotere kwaliteitsvoorzieningen die het dorp kunnen opkrikken. Deze "dragende" voorzieningen moeten niet ten koste gaan van bestaande renderende ondernemingen. Integendeel, nieuwe voorzieningen behoren het economische draagvlak te vormen voor een kwalitatieve vergroting en uitbreiding van de bestaande recreatieve en toeristische ondernemingen. 0042V 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1988 | | pagina 70