- 17 -
Het is jammer dat een financieel overzicht van de krediet
bewaking nog niet in de afdeling is behandeld. Het streven is er
nog steeds op gericht per kwartaal met de 2e afdeling een dis
cussie te hebben over het uitgavenpatroon.
De suggestie is door de P.v.d.A. gedaan om één bank te nemen in
plaats van meer omdat dat financiële middelen zou opleveren. In
het verleden is al tot een beperking besloten. In een uitge
strekte gemeente als de onze waar meerdere banken werkzaam zijn
is het moeilijk om een keuze te maken. Maar als de raad daar
voor kiest zal dat moeten gebeuren.
De fractie van de P.v.d.A. heeft de nadruk gelegd op de toekomst
en dat is terecht, maar er zou gelijk bij moeten worden gezegd
dat een toekomstbeeld eigenlijk al geschetst zou moeten worden
bij de vorming van een nieuwe raad en een nieuw college. Dan is
het de tijd om de toekomstplannen aan het papier toe te ver
trouwen. Omdat in een rijdende trein nog te doen is erg moei
lijk, maar het neemt niet weg dat het nodig is ernstig over de
door de P.v.d.A. naar voren gebrachte punten na te denken en er
een aantal zaken uit te pikken. Bijvoorbeeld het milieu en de
privatisering komen steeds meer op ons af.
De V.V.D. heeft met genoegen vastgesteld dat er in de raad een
breder draagvlak is voor de privatisering. Het college zal zijn
gedachten daarover moeten voorleggen aan de raad om daarmee een
beleidsuitgangspunt te verkrijgen. De doelstelling van de priva
tisering is in die zin aan de tijd gebonden dat er geconstateerd
kan worden dat de overheid minder slagvaardig kan opereren dan
een particulier ondernemer. Daarnaast is het hele proces van
déreguliering en alles wat daarmee samenhangt op deze stelling
van toepassing. De gemeente moet daarbij wel de doelstellingen
formuleren maar hoeft het niet persé zelf uit te voeren. Ook
moet afgesproken worden hoe dat elke keer kan worden getoetst
zodat voor college en ambtelijk apparaat duidelijk is wat de
raad voor ogen staat.
De F.N.P. heeft over de bestemmingsreserves een opmerking
gemaakt. Het is, denkt de voorzitter, niet zo dat waar de
bestemmingsreserves een bepaalde verwachting bij de burgers
hebben gewekt die naar de algemene reserves moeten worden over
geheveld. Die voorstellen zijn niet aan de raad gedaan. Er mag
vanuit gegaan worden dat als reserves een aangewezen bestemming
hebben die op korte termijn uitvoerbaar is ook inderdaad voor
dat doel zullen worden aangewend.
Dan de opmerking van de F.N.P. over de bekosting van bestem
mingsplannen.
Er zijn twee systemen, namelijk bestemmingsplannen gericht op
uitbreiding en bestemmingsplannen gericht op conservering. De
eerste worden bekostigd uit het grondbedrijf. De tweede uit óf
algemene middelen óf uit dorpsvernieuwingsmiddelen. De opmerking
van de F.N.P. loopt hier wat buiten en de angst waar de heer Van
der Baan over spreekt doet zich hier niet voor.
De fracties van de F.N.P./V.V.D. hebben de witte gebieden wat
betreft de gasaansluitingen naar voren gebracht. Er zijn in de
oude en nieuwe gemeente plannen uitgevoerd voor de aansluiting
van onrendabele percelen. De regeling daarvoor geldt nog steeds.
0052V