- 17 - Het is jammer dat een financieel overzicht van de krediet bewaking nog niet in de afdeling is behandeld. Het streven is er nog steeds op gericht per kwartaal met de 2e afdeling een dis cussie te hebben over het uitgavenpatroon. De suggestie is door de P.v.d.A. gedaan om één bank te nemen in plaats van meer omdat dat financiële middelen zou opleveren. In het verleden is al tot een beperking besloten. In een uitge strekte gemeente als de onze waar meerdere banken werkzaam zijn is het moeilijk om een keuze te maken. Maar als de raad daar voor kiest zal dat moeten gebeuren. De fractie van de P.v.d.A. heeft de nadruk gelegd op de toekomst en dat is terecht, maar er zou gelijk bij moeten worden gezegd dat een toekomstbeeld eigenlijk al geschetst zou moeten worden bij de vorming van een nieuwe raad en een nieuw college. Dan is het de tijd om de toekomstplannen aan het papier toe te ver trouwen. Omdat in een rijdende trein nog te doen is erg moei lijk, maar het neemt niet weg dat het nodig is ernstig over de door de P.v.d.A. naar voren gebrachte punten na te denken en er een aantal zaken uit te pikken. Bijvoorbeeld het milieu en de privatisering komen steeds meer op ons af. De V.V.D. heeft met genoegen vastgesteld dat er in de raad een breder draagvlak is voor de privatisering. Het college zal zijn gedachten daarover moeten voorleggen aan de raad om daarmee een beleidsuitgangspunt te verkrijgen. De doelstelling van de priva tisering is in die zin aan de tijd gebonden dat er geconstateerd kan worden dat de overheid minder slagvaardig kan opereren dan een particulier ondernemer. Daarnaast is het hele proces van déreguliering en alles wat daarmee samenhangt op deze stelling van toepassing. De gemeente moet daarbij wel de doelstellingen formuleren maar hoeft het niet persé zelf uit te voeren. Ook moet afgesproken worden hoe dat elke keer kan worden getoetst zodat voor college en ambtelijk apparaat duidelijk is wat de raad voor ogen staat. De F.N.P. heeft over de bestemmingsreserves een opmerking gemaakt. Het is, denkt de voorzitter, niet zo dat waar de bestemmingsreserves een bepaalde verwachting bij de burgers hebben gewekt die naar de algemene reserves moeten worden over geheveld. Die voorstellen zijn niet aan de raad gedaan. Er mag vanuit gegaan worden dat als reserves een aangewezen bestemming hebben die op korte termijn uitvoerbaar is ook inderdaad voor dat doel zullen worden aangewend. Dan de opmerking van de F.N.P. over de bekosting van bestem mingsplannen. Er zijn twee systemen, namelijk bestemmingsplannen gericht op uitbreiding en bestemmingsplannen gericht op conservering. De eerste worden bekostigd uit het grondbedrijf. De tweede uit óf algemene middelen óf uit dorpsvernieuwingsmiddelen. De opmerking van de F.N.P. loopt hier wat buiten en de angst waar de heer Van der Baan over spreekt doet zich hier niet voor. De fracties van de F.N.P./V.V.D. hebben de witte gebieden wat betreft de gasaansluitingen naar voren gebracht. Er zijn in de oude en nieuwe gemeente plannen uitgevoerd voor de aansluiting van onrendabele percelen. De regeling daarvoor geldt nog steeds. 0052V

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1989 | | pagina 19