-2-
Daarnaast vormt de nabije aanwezigheid van de Boarn een probleem.
Het provinciale waterenreglement laat niet zonder mee bebouwing toe
op geringe afstand van waterlopen als de Boarn. Waar het hier
woonbebouwing betreft, welke functioneel niet aan het buitengebied
gebonden is, moet ten zeerste worden betwijfeld of van provinciewege
instemming zou worden verkregen. In het bestemmingsplan heeft als
uitgangspunt gegolden dat het buitengebied zoveel mogelijk vrij moet
blijven van bebouwing. Voor zover er al nieuwe bebouwing wordt
toegestaan, wordt er primair vanuit gegaan dat deze bebouwing een
functionele binding dient te hebben met het buitengebied, hierbij
kan worden gedacht aan bebouwing die noodzakelijk is voor de
uitoefening van het agrarisch bedrijf. Bij deze benadering heeft het
landschappelijke belang voorgezeten, dat aan de openheid en de
weidsheid van het landelijke gebied wordt toegekend. Tenslotte is er
het verkeersaspect. Een extra ontsluiting op de aanwezige weg achten
wij ongewenst. Niet alleen betreft het hier een doorgaande weg met
een vrij hoge verkeersintensiteit, maar bovendien bevindt het
perceel zich in een bocht van de weg, zodat het oprijden met de
nodige risico's gepaard zou gaan.
Alles overziende komen wij dan ook tot de slotsom dat de bouw van
een particuliere woning op de gevraagde plek als onaanvaardbaar moet
worden beoordeeld. Waar de gemeente in meerdere kernen over
bouwrijpe kavels ten behoeve van de particuliere woningbouw
beschikt, ware het wenselijk de heer De Vries in kennis te stellen
van de mogeliljkheid om met de gemeente in onderhandeling te treden
over de aankoop van een beschikbaar terrein dat wel voor woningbouw
bestemd is.
Ten aanzien van de schadevergoeding die de heer De Vries eist, zij
opgemerkt dat de Wet op de Raad van State voorziet in een artikel,
op basis waarvan betrokkene een schadeclaim bij de Raad van State
aanhangig kan maken. Dit dient dan wel te geschieden bij de indiening
van het beroepschrift. De heer De Vries heeft deze mogelijkheid aan
zich voorbij laten gaan.
Daarnaast kan de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State, op
basis van artikel 58b, vierde lid van de Wet op de Raad van State,
besluiten een belanghebbende een schadevergoeding toe te kennen in
geval van de vernietiging van een beschikking. De afdeling heeft in
voorliggend geval kennelijk geen aanleiding gevonden om het genoemde
artikel toe te passen. Hierin wordt overigens tevens aangegeven dat
de bepaling geldt "onverminderd het recht van belanghebbende om op
grond van andere wettelijke bepalingen schadevergoeding te vragen".
Ons inziens zijn er geen andere wettelijke bepalingen voorhanden die
een dergelijk verzoek rechtvaardigen.
Gelezen het vorenstaande stellen wij u voor:
niet mee te werken aan het verzoek van de heer De Vries, namens
de heer Van der Meulen, om een woning te bouwen op het perceel
kadastraal bekend gemeente Oldeboorn, sectie B, nr. 606;
geen schadevergoeding toe kennen ter compensatie voor de heer Van
der Meulen geleden schade c.g. proceskosten;
de heer De Vries van deze beslissing in kennis te stellen.
Burgemeester en wethouders der gemeente Boarnsterhim,
de secretaris, de burgemeester,
P.H. Starreveld. B.G. Holtrop.
0060V 62