- 6 -
5. De aanleg van een westelijke randweg zou ook het effect kun
nen hebben dat het verkeer komende vanuit de richting Akkrum
wordt afgeschrikt door de lange weg en er zodoende toch de
voorkeur aan geeft om via de reguliere weg (dus via Akkrum
zelf) de RW 32 te benaderen. Hierdoor zou de intensiteit
alleen maar kunnen verminderen.
6. Het verkeer op de Bûtlânswei zal in relatie tot de huidige
situatie een grotere intensiteit hebben.
Dat is zonder meer een nadeel, maar we zijn van mening dat
de doortrekking van de S 11 bij de Sneekerhoek daarentegen
ook een vermindering teweeg zal brengen.
De argumenten voor en tegen afwegende komt de fractie van de
Partij van de Arbeid tot de conclusie dat de aanleg van een
oostelijke randweg in de opzet zoals wordt voorgestaan door de
bewonersgroep Jirnsum West niet verantwoord is.
Op grond van de laatste berichten stel ik vast dat de stand
punten van de groep Jirnsum West en het college op een aantal
wezenlijke punten niet dichter bij elkaar zijn gekomen. Het
betreft dan de tracé-keuze, de aansluitingen en de post onder
houd. Vanuit onze verantwoordelijkheid kunnen we niet anders dan
ons standpunt handhaven. De risico's, met name in financiële
zin, zijn en blijven daarbij één van de hoofdpunten.
Onze fractie is van mening dat de financiële onderbouwing der
mate is dat we de aan te leggen randweg nu alleen nog kunnen
kwalificeren als een uitgeklede oostelijke randweg.
Op basis van ons uitgangspunt van prijs en kwaliteit is er voor
ons derhalve geen andere keuze.
Onze fractie zal daarom het voorstel steunen om het eerder
genomen besluit met betrekking tot het aanleggen van een ooste
lijke randweg in te trekken en in principe te besluiten een
westelijke randweg aan te leggen.
Ten aanzien van de tracé-keuze van de aan te leggen westelijke
randweg plaatsen we een aantal kanttekeningen.
1. Het huidige tracé is gekozen op grond van een aantal prak
tische argumenten en zal de bedrijfsschade voor de agrariërs
naar onze mening beperken. Het één en ander laat onverlet
dat we het college vragen om op welwillende wijze in overleg
te treden met de belanghebbenden om in gezamenlijk overleg
tot een aanvaardbare afwikkeling te komen.
2. Het huidige tracé zal om geluidstechnische redenen voldoen
aan de gestelde normen. Ook onze fractie onderschrijft in
dat verband de mening van het college dat deze oplossing
voor de bewoners van Jirnsum West moeilijk zal worden geac
cepteerd.
In dat verband doen wij een dringend pleidooi aan het adres
van het college om bij de technische uitvoering in goed
overleg met de bewoners mogelijkheden te onderzoeken en uit
te werken om het tracé waar mogelijk aan te passen zonder nu
direkt te moeten spreken van een tracé-wijziging.
3Het verkeer op de Bûtlânswei zal voor wat betreft de aanvoer
en afvoer richting Sneek dienen te worden beperkt waarbij we
het college vragen om er bij de Provincie op aan te dringen
de Harstawei zo spoedig mogelijk af te sluiten.
0059V 6