- 6 - 5. De aanleg van een westelijke randweg zou ook het effect kun nen hebben dat het verkeer komende vanuit de richting Akkrum wordt afgeschrikt door de lange weg en er zodoende toch de voorkeur aan geeft om via de reguliere weg (dus via Akkrum zelf) de RW 32 te benaderen. Hierdoor zou de intensiteit alleen maar kunnen verminderen. 6. Het verkeer op de Bûtlânswei zal in relatie tot de huidige situatie een grotere intensiteit hebben. Dat is zonder meer een nadeel, maar we zijn van mening dat de doortrekking van de S 11 bij de Sneekerhoek daarentegen ook een vermindering teweeg zal brengen. De argumenten voor en tegen afwegende komt de fractie van de Partij van de Arbeid tot de conclusie dat de aanleg van een oostelijke randweg in de opzet zoals wordt voorgestaan door de bewonersgroep Jirnsum West niet verantwoord is. Op grond van de laatste berichten stel ik vast dat de stand punten van de groep Jirnsum West en het college op een aantal wezenlijke punten niet dichter bij elkaar zijn gekomen. Het betreft dan de tracé-keuze, de aansluitingen en de post onder houd. Vanuit onze verantwoordelijkheid kunnen we niet anders dan ons standpunt handhaven. De risico's, met name in financiële zin, zijn en blijven daarbij één van de hoofdpunten. Onze fractie is van mening dat de financiële onderbouwing der mate is dat we de aan te leggen randweg nu alleen nog kunnen kwalificeren als een uitgeklede oostelijke randweg. Op basis van ons uitgangspunt van prijs en kwaliteit is er voor ons derhalve geen andere keuze. Onze fractie zal daarom het voorstel steunen om het eerder genomen besluit met betrekking tot het aanleggen van een ooste lijke randweg in te trekken en in principe te besluiten een westelijke randweg aan te leggen. Ten aanzien van de tracé-keuze van de aan te leggen westelijke randweg plaatsen we een aantal kanttekeningen. 1. Het huidige tracé is gekozen op grond van een aantal prak tische argumenten en zal de bedrijfsschade voor de agrariërs naar onze mening beperken. Het één en ander laat onverlet dat we het college vragen om op welwillende wijze in overleg te treden met de belanghebbenden om in gezamenlijk overleg tot een aanvaardbare afwikkeling te komen. 2. Het huidige tracé zal om geluidstechnische redenen voldoen aan de gestelde normen. Ook onze fractie onderschrijft in dat verband de mening van het college dat deze oplossing voor de bewoners van Jirnsum West moeilijk zal worden geac cepteerd. In dat verband doen wij een dringend pleidooi aan het adres van het college om bij de technische uitvoering in goed overleg met de bewoners mogelijkheden te onderzoeken en uit te werken om het tracé waar mogelijk aan te passen zonder nu direkt te moeten spreken van een tracé-wijziging. 3Het verkeer op de Bûtlânswei zal voor wat betreft de aanvoer en afvoer richting Sneek dienen te worden beperkt waarbij we het college vragen om er bij de Provincie op aan te dringen de Harstawei zo spoedig mogelijk af te sluiten. 0059V 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1989 | | pagina 9