-5-
De voorkomt het ontstaan van zeer grote aaneengesloten percelen.
Om aan de geconstateerde vraag naar aanleggelegenheid en
stallingsmogelijkheden voor boten te kunnen voldoen, wordt het
water op één plaats in het plangebied geleid. Op deze wijze
ontstaat een inham, waarbinnen de bouw van ligplaatsen, al dan
niet overdekt, plaats kan vinden. Dit geeft tegelijkertijd een
uitbreiding van het aantal meters oever, waardoor extra ruimte
bestaat voor aan het water gebonden activiteiten.
7Verkeersproblematiek.
De verkeersafwikkeling vormt in de gehele planopzet een
belangrijk onderdeel. Deze invalshoek heeft overigens meerdere
raakvlakken met de milieuproblematiek, die in het navolgende aan
de orde komt. Een in verkeerstechnisch opzicht belangrijk
gegeven vormt het feit dat het bedrijventerrein is geprojecteerd
aan de overzijde van de Rjochte Grou. Vooral in verband met het
wegverkeer vraagt dit om creatieve oplossingen, waarmee
milieuproblemen en planologische onwenselijkheden worden
voorkomen. Op dit moment wordt de enige rechtstreekse verbinding,
tussen Grou (en Rijksweg 32) en de gronden ten noorden van de
Rjochte Grou, gevormd door de brug in de J.W. de Visserwei,
nabij het gemeentekantoor. Benutting van deze verbinding voor de
ontsluiting van het nieuwe bedrijventerrein zou tot aanzienlijke
problemen kunnen leiden. Om te beginnen is de brug qua
afmetingen en constructie slechts berekend op een aanzienlijke
toename van het vrachtverkeer. Verder zou een toename van de
verkeersdruk op de J.W. de Visserwei en de Stationsweg leiden
tot een verslechtering van de nu al weinig aantrekkelijke
verkeerssituatie ter plekke. Tenslotte zou de verhoging van de
verkeersintensiteit naar verachting leiden tot
saneringssituaties ingevolge de Wet Geluidhinder. Er is, kortom,
alles voor te zeggen om te komen tot een alternatieve ontslui
ting, waarmee de geschetste problemen kunnen worden voorkomen.
De enige mogelijkheid bestaat in dit verband uit een nieuwe
overbrugging van de Rjochte Grou zoals in de structuurschets ook
is aangegeven. Wij achten dit gegeven het vorenstaande onontkoom
baar. Wij denken daarbij aan een ontsluiting door een
rondlopende industrieweg, die noordelijk van de reeds bestaande
gebouwen van Halbertsma, aansluit op de J.W. de Visserwei en
zuidelijk de Rjochte Grou kruist door middel van een nieuwe
brug. Het belangrijkste voordeel hiervan vormt het gegeven dat
de Stationswei niet verder wordt belast. Onze gedachten gaan er
daarbij naar uit om ten aanzien van de brug ter hoogte van het
gemeentekantoor enige verkeerstechnische aanpassingen door te
voeren. Het heeft onze voorkeur ter plekke slechts langzaam
verkeer toe te laten, zodat het zwaardere verkeer allemaal wordt
afgebogen naar de nieuwe ontsluiting, In deze oplossing zou ook
het bestaande fietspad op een betere manier in de
verkeersafwikkeling kunnen worden ingepast.
0066V 28
I