-5- De voorkomt het ontstaan van zeer grote aaneengesloten percelen. Om aan de geconstateerde vraag naar aanleggelegenheid en stallingsmogelijkheden voor boten te kunnen voldoen, wordt het water op één plaats in het plangebied geleid. Op deze wijze ontstaat een inham, waarbinnen de bouw van ligplaatsen, al dan niet overdekt, plaats kan vinden. Dit geeft tegelijkertijd een uitbreiding van het aantal meters oever, waardoor extra ruimte bestaat voor aan het water gebonden activiteiten. 7Verkeersproblematiek. De verkeersafwikkeling vormt in de gehele planopzet een belangrijk onderdeel. Deze invalshoek heeft overigens meerdere raakvlakken met de milieuproblematiek, die in het navolgende aan de orde komt. Een in verkeerstechnisch opzicht belangrijk gegeven vormt het feit dat het bedrijventerrein is geprojecteerd aan de overzijde van de Rjochte Grou. Vooral in verband met het wegverkeer vraagt dit om creatieve oplossingen, waarmee milieuproblemen en planologische onwenselijkheden worden voorkomen. Op dit moment wordt de enige rechtstreekse verbinding, tussen Grou (en Rijksweg 32) en de gronden ten noorden van de Rjochte Grou, gevormd door de brug in de J.W. de Visserwei, nabij het gemeentekantoor. Benutting van deze verbinding voor de ontsluiting van het nieuwe bedrijventerrein zou tot aanzienlijke problemen kunnen leiden. Om te beginnen is de brug qua afmetingen en constructie slechts berekend op een aanzienlijke toename van het vrachtverkeer. Verder zou een toename van de verkeersdruk op de J.W. de Visserwei en de Stationsweg leiden tot een verslechtering van de nu al weinig aantrekkelijke verkeerssituatie ter plekke. Tenslotte zou de verhoging van de verkeersintensiteit naar verachting leiden tot saneringssituaties ingevolge de Wet Geluidhinder. Er is, kortom, alles voor te zeggen om te komen tot een alternatieve ontslui ting, waarmee de geschetste problemen kunnen worden voorkomen. De enige mogelijkheid bestaat in dit verband uit een nieuwe overbrugging van de Rjochte Grou zoals in de structuurschets ook is aangegeven. Wij achten dit gegeven het vorenstaande onontkoom baar. Wij denken daarbij aan een ontsluiting door een rondlopende industrieweg, die noordelijk van de reeds bestaande gebouwen van Halbertsma, aansluit op de J.W. de Visserwei en zuidelijk de Rjochte Grou kruist door middel van een nieuwe brug. Het belangrijkste voordeel hiervan vormt het gegeven dat de Stationswei niet verder wordt belast. Onze gedachten gaan er daarbij naar uit om ten aanzien van de brug ter hoogte van het gemeentekantoor enige verkeerstechnische aanpassingen door te voeren. Het heeft onze voorkeur ter plekke slechts langzaam verkeer toe te laten, zodat het zwaardere verkeer allemaal wordt afgebogen naar de nieuwe ontsluiting, In deze oplossing zou ook het bestaande fietspad op een betere manier in de verkeersafwikkeling kunnen worden ingepast. 0066V 28 I

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1989 | | pagina 8