2 -
De wens van de gemeenteraad is evenwel bij de vaststelling van het
plan niet gehonoreerd. Bij de behandeling van de bezwaren tegen de
brug over de Rjochte Grou in de Rijksweg 32 hebben wij de stelling
betrokken, dat ondanks deze provinciale beleidsuitspraak het gemeen
telijk beleid er op gericht blijft, een dergelijke kwalificatie na
te streven.
De gemeentelijke brug over de Rjochte Grou voor het bedrijventerrein
Biensma is dan ook met een doorvaarthoogte van 2.50 m uitgevoerd.
In 1988 verscheen het concept plan Kleine Watersport. In dit plan
werd de Rjochte Grou wederom als D klasse gekwalificeerd. Het Zwin
was in het geheel niet in het plan opgenomen. In de gemeentelijke
reactie werd gepleit voor het opnemen van de gehele Zwin-Zwette
verbinding met een functieclassificatie D. Bide antwoordnota is
deze wens voor wat betreft het Zwin gehonc.eerd, de verbinding
Zwin-Zwette werd evenwel niet opgenomen. Voor de behandeling van het
plan in de Staten van Friesland, is door zowel de gemeente, als door
andere maatschappelijke organisaties actie gevoerd de verbinding
alsnog opgenomen te krijgen.
Uiteindelijk hebben de Staten het plan als volgt vastgesteld.
De Rjochte Grou en het Zwin verkregen de klassif icatie D, de
verbinding Zwin-Zwette de klassificatie F. Hoofdmotief van de
provincie was het uitgangspunt, dat er geen open boezum verbinding
Zwin-Zwette mag ontstaan. Een vermenging van de waterkwaliteit van
het westelijke kleigebied met dat van het centrale merengebied wordt
als ongewenst gekwalificeerd. Op deze gronden is een hogere
kwalificatie niet gewenst. De vaarklasse F is de enige klassificatie
waarin obstakels (dus dammen) in de waterdoorgang zijn toegestaan.
Het te voeren beleid.
1. Ten aanzien van de Rjochte Grou is gezien de recente bestuur
lijke uitspraak geen aanleiding voor een heroverweging. Het
beleid blijft er op gericht, dat door de na te streven klassifi-
catie Bm de Rjochte Grou als toekomstige alternatieve vaarroute
kan functioneren.
2. Een dergelijke klassificatie is door het bestuur van Plaatselijk
Belang Reduzum ook nagestreefd voor het Zwin, inclusief de
Syltsjesleat. Het moge duidelijk zijn, dat de recent gebouwde
landbouwbrug over het Zwin, en de te bouwen brug in de Sll niet
aan deze klassificatie eisen voldoen. Daarnaast heeft het Zwin
een breedte, die bij lange na niet voldoet aan de minimale
waterbreedte eis van 20 ml (huidige breedte 9 15 ml) alsmede
aan de diepte (huidige diepte ca. 1 m, klasseficatie eis 1.50 m).
Indien het Zwin een vaarweg wordt die daadwerkelijk aan een
dergelijke klassificatie zou voldoen, moeten de aanzienlijke
ombouwkosten worden afgewogen tegen het maatschappelijke nut.
Zonder de verbinding met de Zwette heeft de opwaardering in
recreatief economische zin geen betekenis. Voor Reduzum is een
dergelijke opwaardering wel een verbetering van de woonomgeving.
Indien de gehele vaarverbinding Rjochte Grou-Zwette als Bm
vaarweg gerealiseerd wordt, betekent dit een versterking van de
vaarwegenstructuur van Friesland. De economische aspecten voor
het gemeentelijk gebied zullen evenwel zeer bescheiden zijn.
Veel meer betekenis heeft een dergelijke verbinding voor de
dorpen die een open verbinding hebben met de Zwette.