2 - De wens van de gemeenteraad is evenwel bij de vaststelling van het plan niet gehonoreerd. Bij de behandeling van de bezwaren tegen de brug over de Rjochte Grou in de Rijksweg 32 hebben wij de stelling betrokken, dat ondanks deze provinciale beleidsuitspraak het gemeen telijk beleid er op gericht blijft, een dergelijke kwalificatie na te streven. De gemeentelijke brug over de Rjochte Grou voor het bedrijventerrein Biensma is dan ook met een doorvaarthoogte van 2.50 m uitgevoerd. In 1988 verscheen het concept plan Kleine Watersport. In dit plan werd de Rjochte Grou wederom als D klasse gekwalificeerd. Het Zwin was in het geheel niet in het plan opgenomen. In de gemeentelijke reactie werd gepleit voor het opnemen van de gehele Zwin-Zwette verbinding met een functieclassificatie D. Bide antwoordnota is deze wens voor wat betreft het Zwin gehonc.eerd, de verbinding Zwin-Zwette werd evenwel niet opgenomen. Voor de behandeling van het plan in de Staten van Friesland, is door zowel de gemeente, als door andere maatschappelijke organisaties actie gevoerd de verbinding alsnog opgenomen te krijgen. Uiteindelijk hebben de Staten het plan als volgt vastgesteld. De Rjochte Grou en het Zwin verkregen de klassif icatie D, de verbinding Zwin-Zwette de klassificatie F. Hoofdmotief van de provincie was het uitgangspunt, dat er geen open boezum verbinding Zwin-Zwette mag ontstaan. Een vermenging van de waterkwaliteit van het westelijke kleigebied met dat van het centrale merengebied wordt als ongewenst gekwalificeerd. Op deze gronden is een hogere kwalificatie niet gewenst. De vaarklasse F is de enige klassificatie waarin obstakels (dus dammen) in de waterdoorgang zijn toegestaan. Het te voeren beleid. 1. Ten aanzien van de Rjochte Grou is gezien de recente bestuur lijke uitspraak geen aanleiding voor een heroverweging. Het beleid blijft er op gericht, dat door de na te streven klassifi- catie Bm de Rjochte Grou als toekomstige alternatieve vaarroute kan functioneren. 2. Een dergelijke klassificatie is door het bestuur van Plaatselijk Belang Reduzum ook nagestreefd voor het Zwin, inclusief de Syltsjesleat. Het moge duidelijk zijn, dat de recent gebouwde landbouwbrug over het Zwin, en de te bouwen brug in de Sll niet aan deze klassificatie eisen voldoen. Daarnaast heeft het Zwin een breedte, die bij lange na niet voldoet aan de minimale waterbreedte eis van 20 ml (huidige breedte 9 15 ml) alsmede aan de diepte (huidige diepte ca. 1 m, klasseficatie eis 1.50 m). Indien het Zwin een vaarweg wordt die daadwerkelijk aan een dergelijke klassificatie zou voldoen, moeten de aanzienlijke ombouwkosten worden afgewogen tegen het maatschappelijke nut. Zonder de verbinding met de Zwette heeft de opwaardering in recreatief economische zin geen betekenis. Voor Reduzum is een dergelijke opwaardering wel een verbetering van de woonomgeving. Indien de gehele vaarverbinding Rjochte Grou-Zwette als Bm vaarweg gerealiseerd wordt, betekent dit een versterking van de vaarwegenstructuur van Friesland. De economische aspecten voor het gemeentelijk gebied zullen evenwel zeer bescheiden zijn. Veel meer betekenis heeft een dergelijke verbinding voor de dorpen die een open verbinding hebben met de Zwette.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1990 | | pagina 67