-2-
De toeritten tot de brug worden in verband met de huidige
lage ligging geheel vernieuwd/ waarbij het fietspad in
asfalt, en het voetgangersgedeelte in betontegels zal worden
uitgevoerd. Het geheel zal aansluiten op de Buorkerij en in
noordelijke richting ter hoogte van de ingang van het
gemeentekantoor op de bestaande weg
De brug wordt gefundeerd op zware betonpalen met een lengte
van circa 16 ml.
Tevens is rekening gehouden met het plaatsen van nieuwe
remmingswerken, scheepvaartverlichting, wijziging
straatverlichting en toezicht op de uitvoering. De
oorspronkelijk afgesproken verrekenprijs met het bedrijf
Vermeer is op de bovenvermelde kosten in mindering gebracht.
De nu ontstane meerprijs is voornamelijk een gevolg van een
combinatie en cumulatie van tegenvallers en wijzigingen. In
dit verband willen wij noemen de slechte fundering van de
bestaande landhoofden, de verhoging van de brug, alsmede de
door ons gewenst geacht de minimale brugbreedte van 4.50 m in
plaats van de oorspronkelijk berekende 2,50 m.
Voor de autobrug hebben wij een optie verkregen op een
bestaande, doch weinig gebruikte en in goede conditie
verkerende gebruikte stalen brug. De bediening van de brug is
hydraulisch, de belangrijkste bewegende onderdelen zullen
worden vernieuwd. Het brugdek en de aanbruggen zullen nieuw
worden gemaakt, passend op de door ons gewenste technische
specificaties
De brug krijgt een doorvaartbreedte van 700 cm en een
doorvaarthoogte van 330 cm. De brug krijgt een rijbaanbreedte
van 500 cm en een aangehangen voetpad van 150 cm. de
toeritten worden geheel vernieuwd, waarbij de rijbaanbreedte
in asfalt wordt uitgeoverd, en het voetpad in betontegels.
Voor een goede verkeersgeleiding is het noodzakelijk, dat het
kruispunt Biensma wordt gereconstrueerd. De brug wordt
gefundeerd op zware betonpalen met een lengte van circa 20 ml.
Ook hier is rekening gehouden met het plaatsen van nieuwe
remmingswerken, scheepvaartverlichting, wijziging straatver
lichting en toezicht op de uitvoering.
Voor de goede orde merken wij nog op, dat waar in dit
voorstel wordt gesproken over een autobrug steeds bedoeld is
een brug voor personenautoverkeer. Vrachtauto's mogen daar
geen gebruik van maken.
c. De afweginasfactoren.
De beide verkeersoplossingen, fiets- en voetgangersbrug
respectievelijk autobrug, zijn op een aantal aspecten
onderling vergeleken. Ten aanzien van deze aspecten zijn de
resultaten onderstaand weergegeven.
1. Toetsing op verkeersstructuur.
Onder verkeersstructuur wordt verstaan de mogelijkheid
voor het verkeer op de meest efficiënte wijze van de ene
plaats naar de andere te komen.
Een autobrug heeft dan een lichte voorkeur.
0100V 70