-3-
2. Toetsing op verkeersveiligheid.
De verkeersoplossing met een fiets- en voetgangersbrug is
gunstiger. Voor het fietsverkeer is een autobrug alsmede
het kruispunt Biensma/Oedsmawei niet optimaal.
3Toetsing op milieuaspecten, onderdeel energieverbruik.
Door de groter rij lengte van het autoverkeer naar de kom
van Grou bij het maken van een fiets- voetgangersbrug
verdient de oplossing met autobrug de voorkeur.
4. Toetsing op milieuaspecten, onderdeel geluidbelasting.
Indien een autobrug wordt aangelegd, zal dat effect hebben
op de verkeersbelasting van de Stationsweg. Modelmatig
wordt een toename berekend van 800 tot 1.000 motorvoer
tuigen per etmaal (inclusief vrachtverkeer). Deze toename
betekent een hogere geluidbelasting op de woningen aan de
Stationsweg.
De oplossing met een fiets- voetgangersbrug verdient
vanuit dit gezichtspunt dan ook de voorkeur.
5. Ligging en functie gemeentekantoor en Halbertsmabedriiven.
Door de autobrug blijft een relatieve korte route met en
in de auto vanuit het dorp Grou mogelijk. Deze verdient
dan ook de voorkeur.
6. Planologie, toekomstige woonuitbreidino.
Alhoewel in een eerder stadium is aangegeven, dat ten
noorden van Grou rekening gehouden dient te worden met de
ontwikkeling van een toekomstig woongebied, is een
dergelijke ontwikkeling binnen 25 jaar niet te verwachten.
Op grond van deze overweging is het niet noodzakelijk nu
al een autobrug aan te gaan leggen. Wellicht komt in de
verre toekomst een noordelijke ontsluiting van Grou, via
de Hôflânswei en het viaduct van de Sll over de rijksweg
weer in beeld. Op grond van deze overwegingen is het niet
noodzakelijke nu al een autobrug aan te gaan leggen.
7Planologie, toeristische ontwikkelingen.
Een verdere versterking van de toeristische activiteiten
van het noordelijk gebied wordt verwacht. Voor de
autorelatie kom Grou en het recreatiegebied verdient de
oplossing met autobrug de voorkeur.
8. De financiële verschillen.
de geraamde kosten voor een fiets- en voetgangersbrug
bedragen 290.000,die voor een autobrug 851.000,
een verschil derhalve van 561.000, Bij de keuze voor
een autobrug zal er een voordeel ontstaan door het geheel
of gedeeltelijk wegvallen van de schadevergoeding aan
Stelwagen's automobielbedrijf B.V.
0100V 71