-19-
As aanst ek de gasten fan Yn'e Lij te oer dizze dyk moatte is dat
tinkt him net sa befoarderlik foar in aardige ynfolling fan
toerisme. Grou krijt dus as sintrum in minder plak as dat it no
hat. Nei de takomst sjoen kinne we ek net om in autobrêge hinne.
Wat de autobrêge no kostet is ferlike mei Terherne (kosten 1,3
ton) in goedkeape oplossing.
It leit folie komplekser as dat allinne wat minsken út Grou
omride moatte soene.
De hear SBouma fynt ek dat it yn it brief fan'e P.v.d.A. út
Reduzum wol wat simpel foarsteld is dat minsken út Grou mar it
fytske pakke moatte.
Doe't de ferbining Reduzum - Idaerd ferdwine soe is der ek
pleiten foar in tunnel as goede ferbining. Mei in goede
autobrêge wurdt der ek in goede ferbining makke foar it hiele
achterlân fan Grou.
Wethouder Aukes reageert namens de minderheid van het college.
De aanleiding tot een heroverweging kwam deels uit de praktijk.
Met de fiets/voetgangersbrug was de verbinding niet optimaal. Er
is ook gezegd dat de definitieve keus voor welke brug meegenomen
zou worden bij de vaststelling van het bestemmingsplan.
De heroverweging is dus niet zomaar uit de lucht komen vallen.
In een paar zittingen van de 4e afdeling is alles van onder tot
boven belicht. Samengevat kan worden dat er een lichte voorkeur
was voor een autobrug. Daar zijn verschillende factoren voor
aangegeven. De verkeersstructuur de milieu-aspecten zijn
getoetst. Ook kwam naar voren dat de verbinding met het
gemeentekantoor niet optimaal is. Het kan gevoelsmatig zijn maar
zij denkt dat ook praktisch er meer bewegingen geconstateerd
worden op de Stationsweg. Zij vindt dat zeker wat de planologie
betreft regeren vooruitzien. Met het gestelde in het voorstel is
zij het dan ook niet helemaal eens. Dan is er nog het hele
recreatiegebeuren dat ook belang heeft bij directe verbindingen.
In het college was daar ook niet zoveel verschil van mening over
maar het waren de financiën die de mening verdeelde.
Zij denkt dat het niet zo is dat alles al geregeld was. Ook voor
de fietsbrug moet al 4 ton op tafel komen en het is niet zo dat
de autobrug alleen veel extra moet kosten. De reactie van de
heer Renia verbaast haar wel, in die zin dat hij zegt wat er
allemaal wel niet voor dat half miljoen extra gedaan kunnen
worden. Op bladzijde 6 van het voorstel zijn verschillende
bedragen aangegeven waardoor de financiering van de autobrug
rond is. Wat er ook komt, een autobrug of een fietsbrug er
moeten aanpassingen worden gepleegd om de doorvaarthoogte van
3.30 m te realiseren. Hu er veel meer pleiten voor een autobrug
kan er gezegd worden "komme we oer de hun dan komme we ek oer de
sturt".
De voorzitter heeft de indruk dat de standpunten in de raad wel
zijn ingenomen. De argumenten zijn wel bekend en het komt er in
wezen op neer waar de een wat meer voor a kiest de ander de
voorkeur geeft aan b. Hij denkt dat in beginsel is besloten tot
een fiets-/voetgangersbrug, met een doorvaarthoogte van 2.50
meter.
(11 O K.XT