-3- De hear G. Bouma ferwurdet it stânpunt fan'e minderheid fan syn fraksje. Hy hat no noch gjin arguminten heard dy't him fan it stânpunt dat der in autobrêge komme moat ôfbringe kinne. It fernuveret him dat no, gegevens dy't ek al de foarige kear bekind wiene sa dik oansetten nei foaren helle wurde. De argu minten hat hy de foarige kear wiidweidich by stil stien. It allerwichtigste is lykwols de lange termynpolityk dy't hjir oan'e oarder is. Wethouder Aukes wil reageren op enkele uitspraken van de heer Renia. Zij herinnert eraan dat er destijds een suggestie uit de raad is gekomen om nog eens nader te onderzoeken of een autobrug nodig zou zijn in plaats van de fiets-voetgangersbrug. Het college heeft dat onderzoek ter hand genomen. Het college en de 4e afdelingsleden waren in principe het er over eens dat er een autobrug zou moeten komen. De argumenten die daarvoor pleiten zijn: de toetsing op de verkeersstuctuur, de toetsing op de milieu-aspecten (het energieverbruik), de ligging en de functie van het gemeente kantoor en Halbertsma de toekomstige woonuitbreiding van Grou (regeren is vooruitzien) en de recreatieve ontwikkelingen. Dat zijn afwegingen geweest die, los van het financiële aspect, tot de conclusie leidden dat er een lichte voorkeur voor een auto brug is. De F.N.P. geeft in overweging om te onderzoeken of het systeem geautomatiseerd kan worden. Zij wil graag die aanbeveling meenemen. Er moet wel naar de plaatselijke omstandigheden gekeken worden en of het praktisch en financieel haalbaar is. De voorzitter zegt dat het college verdeeld is. Daar is geen verandering in gekomen. Hij denkt dat het overdreven is te stellen dat er 2.400 km per jaar moet worden omgereden. Daar gaat de suggestie vanuit alsof men ieder uur naar Grou rijdt. Hij vindt dat de raad zich goed moet bedenken dat er in die betrekkelijk kleinschalige omgeving een brug komt met een opbouw die zo op het eerste gezicht een goede vervanging lijkt van de pijp van Halbertsma die indertijd is afgebroken. Van dek tot water een hoogte van 4 meter en daarboven nog een opbouw van ook 4 meter. De fietsbrug heeft die hoogte ook maar toont aanzienlijk minder fors. Hij denkt dat het hele beeld van Grou beheerst zal worden door de brug. Ook ten aanzien van de fietsbrug geldt of een brug van die hoogte en omvang daar wel gewenst is. Hij vindt dat er gestreefd moet worden naar ook een lichtere constructie van de fiets-voetgangersbrug. De hear Breeuwsma leit der de klam op dat der foar him 3 hiele sterke kriteria binne. As earste is it finansjeel ünferantwurde. De kar foar in fytsbrêge is al earder makke. It is ek nei de kepers fan yndustrieterrein en de provinsje ünferantwurde om no in autobrêge oan te lizzen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1991 | | pagina 27