-3-
De hear G. Bouma ferwurdet it stânpunt fan'e minderheid fan syn
fraksje. Hy hat no noch gjin arguminten heard dy't him fan it
stânpunt dat der in autobrêge komme moat ôfbringe kinne. It
fernuveret him dat no, gegevens dy't ek al de foarige kear
bekind wiene sa dik oansetten nei foaren helle wurde. De argu
minten hat hy de foarige kear wiidweidich by stil stien. It
allerwichtigste is lykwols de lange termynpolityk dy't hjir
oan'e oarder is.
Wethouder Aukes wil reageren op enkele uitspraken van de heer
Renia. Zij herinnert eraan dat er destijds een suggestie uit de
raad is gekomen om nog eens nader te onderzoeken of een autobrug
nodig zou zijn in plaats van de fiets-voetgangersbrug.
Het college heeft dat onderzoek ter hand genomen. Het college en
de 4e afdelingsleden waren in principe het er over eens dat er
een autobrug zou moeten komen.
De argumenten die daarvoor pleiten zijn: de toetsing op de
verkeersstuctuur, de toetsing op de milieu-aspecten (het
energieverbruik), de ligging en de functie van het gemeente
kantoor en Halbertsma de toekomstige woonuitbreiding van Grou
(regeren is vooruitzien) en de recreatieve ontwikkelingen. Dat
zijn afwegingen geweest die, los van het financiële aspect, tot
de conclusie leidden dat er een lichte voorkeur voor een auto
brug is.
De F.N.P. geeft in overweging om te onderzoeken of het systeem
geautomatiseerd kan worden. Zij wil graag die aanbeveling
meenemen. Er moet wel naar de plaatselijke omstandigheden
gekeken worden en of het praktisch en financieel haalbaar is.
De voorzitter zegt dat het college verdeeld is. Daar is geen
verandering in gekomen.
Hij denkt dat het overdreven is te stellen dat er 2.400 km per
jaar moet worden omgereden. Daar gaat de suggestie vanuit alsof
men ieder uur naar Grou rijdt.
Hij vindt dat de raad zich goed moet bedenken dat er in die
betrekkelijk kleinschalige omgeving een brug komt met een opbouw
die zo op het eerste gezicht een goede vervanging lijkt van de
pijp van Halbertsma die indertijd is afgebroken. Van dek tot
water een hoogte van 4 meter en daarboven nog een opbouw van ook
4 meter. De fietsbrug heeft die hoogte ook maar toont
aanzienlijk minder fors. Hij denkt dat het hele beeld van Grou
beheerst zal worden door de brug. Ook ten aanzien van de
fietsbrug geldt of een brug van die hoogte en omvang daar wel
gewenst is. Hij vindt dat er gestreefd moet worden naar ook een
lichtere constructie van de fiets-voetgangersbrug.
De hear Breeuwsma leit der de klam op dat der foar him 3 hiele
sterke kriteria binne. As earste is it finansjeel ünferantwurde.
De kar foar in fytsbrêge is al earder makke. It is ek nei de
kepers fan yndustrieterrein en de provinsje ünferantwurde om no
in autobrêge oan te lizzen.