-2- Standpuntbepaling van het college Uit vorenstaande blijkt, dat wij op korte termijn een uitspraak moeten doen over het tracé van de Birstumerdyk. Tevens is duidelijk dat realisering op korte termijn niet verwacht kan worden. Handhaving van ons besluit betekent, dat Rijkswaterstaat een investering (noodzakelijk voor de ruimtereservering van de Birstumerdyk) gaat doen, terwijl realisering op korte termijn niet mogelijk lijkt. Tevens is ons gebleken, dat de noodzaak van de westelijke tracering door Rijkswaterstaat niet geheel wordt onderschreven. Een herbezinning op onze vastgestelde structuurvisie ten aanzien van dit onderdeel is dan ook zeer gewenst. De keus voor een westelijke tracering langs de rijksweg was gebaseerd op onderstaande motieven. a. De realisering van het westelijke tracé maakt het in de verre toekomst eenvoudiger de Boorne door te trekken naar de Leppe- buorren. b. Het westelijk tracé zal nauwelijks van invloed zijn op de directe woonomgeving, en heeft positieve effecten op de woonomgeving van Nes en de Boarnsterdyk. Met andere woorden, onze keus was toekomst gericht, en spaarde ten opzichte van een oostelijke tracering de woonomgeving van de Túntsjes. Het door ons onderzochte alternatief, de Birstumerdyk ongemoeid te laten kost evenveel dan ons oorspronkelijk plan. Tevens heeft dit als nadeel, dat er in een drukke vaarroute, een brug wordt gemaakt en dat het verkeer van de Birstumerdyk door Nes en over de Boarnsterdyk blijft rijden. Een dergelijke planwijziging heeft dan ook naar onze mening geen enkele zin. Uit de berekeningen van Oranjewoud blijkt, dat een oostelijke tracering door het vervallen van een viaduct over de rijksweg, aanzienlijk goedkoper zal zijn. Indien rekening gehouden zal worden met een herstructurering van de Túntsjes, zal een dergelijk plan circa 1,5 miljoen goedkoper zijn dan ons oorspronkelijk plan. Door deze besparing zal de realiseringskans aanzienlijk toenemen, nog afgezien van het feit, dat de subsidiërende overheden wellicht minder bereid zullen zijn de "meerkosten" van west ten opzichte van oost voor hun rekening te nemen. Het bovenvermelde overwegende en daarbij terugvallend op de oorspronkelijke doelstelling de Boorne direct te verbinden met de Sylroede, zijn wij tot de conclusie gekomen, dat de structuurvisie bijgesteld moet worden. De bijstelling heeft betrekking op het tracé van de Birstumerdyk. Een tracé oostelijk van de rijksweg zal de realisering van de doortrekking van de Boorne in financiële zin vereenvoudigen. Wij zijn ons ervan bewust, dat de keus van een dergelijk tracé de woon omgeving van de Tuntsjes in negatieve zin zal beïnvloeden, en willen ons dan ook nog eens beraden over de mogelijkheid het omgelegde gedeelte van de Birstumerdyk voor het autoverkeer af te sluiten. De Birstumerdyk krijgt dan gedeeltelijk een functie voor uitsluitend fiets- en voetgangers. 0107V 54

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1991 | | pagina 20