-2-
Standpuntbepaling van het college
Uit vorenstaande blijkt, dat wij op korte termijn een uitspraak
moeten doen over het tracé van de Birstumerdyk. Tevens is duidelijk
dat realisering op korte termijn niet verwacht kan worden. Handhaving
van ons besluit betekent, dat Rijkswaterstaat een investering
(noodzakelijk voor de ruimtereservering van de Birstumerdyk) gaat
doen, terwijl realisering op korte termijn niet mogelijk lijkt.
Tevens is ons gebleken, dat de noodzaak van de westelijke tracering
door Rijkswaterstaat niet geheel wordt onderschreven.
Een herbezinning op onze vastgestelde structuurvisie ten aanzien van
dit onderdeel is dan ook zeer gewenst.
De keus voor een westelijke tracering langs de rijksweg was
gebaseerd op onderstaande motieven.
a. De realisering van het westelijke tracé maakt het in de verre
toekomst eenvoudiger de Boorne door te trekken naar de Leppe-
buorren.
b. Het westelijk tracé zal nauwelijks van invloed zijn op de directe
woonomgeving, en heeft positieve effecten op de woonomgeving van
Nes en de Boarnsterdyk.
Met andere woorden, onze keus was toekomst gericht, en spaarde ten
opzichte van een oostelijke tracering de woonomgeving van de
Túntsjes.
Het door ons onderzochte alternatief, de Birstumerdyk ongemoeid te
laten kost evenveel dan ons oorspronkelijk plan.
Tevens heeft dit als nadeel, dat er in een drukke vaarroute, een
brug wordt gemaakt en dat het verkeer van de Birstumerdyk door Nes
en over de Boarnsterdyk blijft rijden.
Een dergelijke planwijziging heeft dan ook naar onze mening geen
enkele zin.
Uit de berekeningen van Oranjewoud blijkt, dat een oostelijke
tracering door het vervallen van een viaduct over de rijksweg,
aanzienlijk goedkoper zal zijn. Indien rekening gehouden zal worden
met een herstructurering van de Túntsjes, zal een dergelijk plan
circa 1,5 miljoen goedkoper zijn dan ons oorspronkelijk plan. Door
deze besparing zal de realiseringskans aanzienlijk toenemen, nog
afgezien van het feit, dat de subsidiërende overheden wellicht
minder bereid zullen zijn de "meerkosten" van west ten opzichte van
oost voor hun rekening te nemen.
Het bovenvermelde overwegende en daarbij terugvallend op de
oorspronkelijke doelstelling de Boorne direct te verbinden met de
Sylroede, zijn wij tot de conclusie gekomen, dat de structuurvisie
bijgesteld moet worden. De bijstelling heeft betrekking op het tracé
van de Birstumerdyk.
Een tracé oostelijk van de rijksweg zal de realisering van de
doortrekking van de Boorne in financiële zin vereenvoudigen. Wij
zijn ons ervan bewust, dat de keus van een dergelijk tracé de woon
omgeving van de Tuntsjes in negatieve zin zal beïnvloeden, en willen
ons dan ook nog eens beraden over de mogelijkheid het omgelegde
gedeelte van de Birstumerdyk voor het autoverkeer af te sluiten. De
Birstumerdyk krijgt dan gedeeltelijk een functie voor uitsluitend
fiets- en voetgangers.
0107V 54