Het bestuur is met opzet klein gehouden. Uitgangspunt is dat het bestuur vooral een "werk-bestuur" is. Algemene beleidslijnen worden in de intergemeentelijke R.W.W.- commissie uitgestippeld. Ook evaluatie van beleid kan in die commissie plaatsvinden. Door deze samenstelling van het stichtingsbestuur kan ook de eventuele toetsing op concurrentievervalsing enz. hierin plaats vinden. De betrokkene partijen, gemeenten, werkgevers en werknemers zijn immers vertegenwoordigd. Dit maakt een afzonderlijke toetsingscommissie overbodig. Aangezien de banenpool min of meer op dezelfde "markt" opereert als de sociale werkvoorziening wordt voorgesteld voor te schrijven dat het bestuur minstens twee keer per jaar met het Werkvoorzieningsschap "Noordwest-Friesland", op bestuurlijke niveau, dient te overleggen. Om dezelfde reden dient tenminste één bestuurslid van de stichting tevens bestuurslid van het Werkvoorzieningsschap te zijn. Ook dient gelet te worden op de relatie tussen de banenpool en daarmee verwante regelingen als K.R.A. en dergelijke. De concept-stichtingsakte houdt al rekening met eventuele toevoeging van het J.W.G. De verwachting is dat deze wet medio 1991 in werking treedt. Stichting Perspektief; organisatie en uitvoering De stichting kan om het werk uit te voeren mensen aantrekken. Daardoor is er sprake van twee categorieën werknemers. Er zijn mensen die het uitvoerende werk van de stichting doen en mensen die door de banenpool bij inleners geplaatst worden. De stichting heeft dus ook zelf personeel in dienst. Voorgesteld wordt dat de stichting bij aanvang, via een open sollicitatie procedure, een full-time coördinator/consulent aantrekt. De coördinator heeft tot taak inleenplaatsen te werven bij instellingen, deelnemers aan de banenpool in dienst te nemen en te detacheren, deelnemers te begeleiden, bij het begin van het werk, maar ook daarna, en hij dient de doorstroming van deelnemers te bevorderen. Via de werkervaringsmaatregelen kan, voorzover nodig, uitbreiding plaats vinden met (part-time) consulenten en een administratieve kracht. Bij de te verwachten groei kan op termijn in principe een vaste benoeming in het vooruitzicht worden gesteld. De coördinator adviseert het bestuur en de R.W.W.-commissie. De salaris-administratie wordt uitbesteed aan een administratiekantoor. Diverse kantoren is gevraagd een offerte uit te brengen. Voorgesteld wordt met Accadi in zee te gaan. Dit kantoor behoort tot goedkoopste en sluit nauw aan bij de gemeentelijk boekhouding. Onder andere de accountantscontrole wordt hierdoor eenvoudiger. 0107V

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1991 | | pagina 35