-9-
Er wordt hard gewerkt om die onderhandelingen af te ronden. Wij
nemen aan dat dit na de vakantie lukt, en wij stellen ons dan
ook voor eind dit jaar met dit plan naar u, de raad toe te
komen.
Dus de angst van de F.N.P.-fractie van er gebeurt niks is niet
gerechtvaardigd. We zijn het met u eens, wij vinden het ook
belangrijk als college dat het bestemmingsplan er zo gauw
mogelijk komt, maar wij zitten inderdaad met deze onder
handelingen die nog niet afgerond zijn. De angst van de
F.N.P.-fractie is toch denkt zij enigszins ongegrond, om maar
te zeggen wij vinden maar dat wij die machtiging aan ons moeten
houden als raad.
Dergelijke voorstellen, in dit geval in Akkrum, en u ziet
straks ook nog een voorstel dat ook speelt in Terherne, doen
wij in die gevallen waarvan ook de raad op de hoogte is van de
ontwikkelingen in de plannen. Wij hebben hier in Akkrum ook te
maken met een vigerend plan en het ontwerp-bestemmingsplan zal
daar niet ver van afwijken, dus het zijn in die gevallen
artikel-19-procedures die niet onbekend moeten zijn omdat de
raad daar in een eerder stadium structuurschetsen heeft
vastgesteld. In de aard en in de lijn en vaststelling van toen
zal het college ook die bouwaanvragen behandelen.
Het houdt niet in dat er dan verder helemaal geen publicatie
meer zal plaatsvinden, natuurlijk wordt er gepubliceerd naar
buiten. Maar wij zullen dan inderdaad deze procedures willen
bekorten door rechtstreeks deze mededelingen te doen via
publicaties ook ten behoeve van artikel-19-procedure, en dan
nogmaals in die gevallen, waarin ook al duidelijk vaststaande
plannen door uw raad zijn vastgesteld, dus dat zijn dan niet
nieuwe ontwikkelingen. Nogmaals andere ontwikkelingen die
helemaal niet passen in één of ander bestemmingsplan buiten
Akkrum of waar dan ook in de gemeente, die zullen op de oude
manier aan de raad worden gepresenteerd. Verduidelijkt moet
worden dat het hier om specifieke gevallen gaat. Dat is ook in
de lijn van de V.V.D.-fractie die op haar manier dus heeft
gereageerd.
De hear Van der Baan seit fernuvert te wezen oer de opmerking
fan de hear Oosterhof. It feit dat hy seit dat it in demokrati-
searringsgefal wie. Hy tinkt krekt oars om. It skaaimerk fan in
demokrasy is dat er kontrole útoefene wurdt, dat de saak yn'e
peiling holden wurdt troch in ried. Dat jout op in bepaald
stuit ek de ynhâld oan de demokrasy. Wannear't wy dus nei alle
mooglike foarmen ta geane fan delegaasje fan foech, dan tink ik
dat wy op in bepaald stuit toch yn in stadium komme wêryn de
ried hieltiten minder each hat, dus ek kontrole hat op dat wat
him foardocht.
Dêrfandinne dus dat wy gewoan prinsipieel, hjirre ek yn dit
gefal nee sizze moatte. Terherne komt er ek al oan. Dêryn sjoch
je, it giet altyd stapsgewize, dan dit is efkes, dan dat is
efkes, wy jouwe it foech wei op in bepaald stuit. De ferkeap
fan grûn hawwe we al foar in part út hânnen jûn en sa gean we
mar troch. Hy fynt dit spesifiek wat dat oan in ried takomt.
De hear Oosterhof seit, at men in struktuerfisy goekart en dan
wer ris beslisse moat oer in bouoanfraach, dan docht men dûbeld
wurk.
0109V 89