- 12 - Dat vraagt beïnvloeding van de cultuur en dat hoeft zeker niet altijd te betekenen dat het beleid zich volgend opstelt bij wat er in de sa menleving aan wensen leeft. Een bestuur van plaatselijk belang dat stelt dat de cultuur van het dorp wel kan bepalen of voorwaarden bij een Hinderwetvergunning op zondag anders moet zijn dan op de door de weekse dagen illustreert dit; immers niet de meerderheid van een dorp, hoezeer cultuurbepalend heeft de verantwoordelijkheid voor het gemeentelijk vergunningenbeleid, het verschaffen van rechtszekerheid rechtsgelijkheid is bij uitstek een taak van de overheid en niet van de meerderheid van een dorp. Hier zal dus de cultuur om moeten. Die zorg voor samenhang tussen beleid en cultuur is mijns inziens een taak voor de politieke partijen. Zij zullen vanuit hun politieke over tuiging moeten aangeven wat het algemeen belang is en vervolgens hun kiezers daarvan moeten overtuigen en doordringen. Want burgers die niet weten wat algemeen belang is zullen alleen hun eigen belang als maatstaf hebben. De NIMBY ontwikkeling is daarop dan weer een ant woord maar het vraagstuk ligt anders, meer structureel. Ik denk dat het aansturen door de politiek een geweldige opgave is. Wellicht is dat ook de reden dat zoveel dingen binnen deze gemeente met veel gesteun gepaard gaan. Het besluitvormingsproces doet soms denken aan een partij tennis van Monica Seles: iedere slag gaat met kreunen gepaard tot ergernis van de toeschouwers en tot vreugde van de pers, want dat willen de mensen graag lezen. Nu heeft de pers uiteraard de plicht informatie te verstrekken, maar men mag zich wel eens afvragen of alle informatie zinvol is. Het recht om niet alles te schrijven wat er gebeurt, is vaak een onderge schoven kind van onze koningin der aarde. Dames en heren, ik wil nog een enkel woord wijden aan mijn eigen rol in de gemeentelijke samenleving. Een burgemeester moet functioneren in teams zowel waar hij deel van uitmaakt, het college als waar hij slechts voorzitter is en de besluitvormingsprocedures moet bewaken. Het is een stukje van mijn karakter om als ik mij ergens bij betrok ken voel niet lijdelijk toe te zien maar daarin dan ook een rol te spelen vergelijkbaar met die van meewerkend voorman. Daarbij achtte ik het mijn taak in het bijzonder uw raad er toe te brengen af te we gen, keuzen te maken en de gevolgen daarvan onder ogen te zien, ook op de wat langere termijn, want dat vind ik uw taak. En hoewel ik geen politieke achterban heb - ik behoor om zo te zeggen bij mijzelf heb ik sterk de indruk dat ook anderen in deze gemeente er zo over denken U kunt mij tegenwerpen dat de vorm wel eens wat ronder had gekund maar niet dat ik ooit uw positie als hoofd van de gemeente discutabel heb geacht. Ik had en heb respect voor uw positie maar meen tevens dat het alge meen belang aller doel moet zijn en ik acht het dienen van dat belang ook mijn taak. Laat ik het zo zeggen uw gedachten zijn mij niet onverschillig. De strekking daarvan neem ik mee naar Oosterhout, samen met heel veel goede herinneringen die ik aan het samenwerken met u bewaar. De onder toon was goed en dat is heel belangrijk. NOT28AUG.AT/H/12

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1992 | | pagina 14