- 13 -
In de procedure rondom de benoeming van een burgemeester past
het dat, in het algemeen, de sollicitant reeds voordat de raad
het profiel heeft geschetst, zijn sollicitatie inzendt. Daarna
is het afwachten of hij past in de profielschets die wordt opge
steld door de gemeenteraad.
Uit het feit dat ik vorige week de belofte heb afgelegd, mag u
afleiden dat ik geen onverenigbaarheid tussen profiel^ en mijn
persoon heb aangetroffen. Dat geldt ook voor de discussie die er
is geweest voordat ik kon aantreden in dit huisIntegendeel,
naar mijn mening is er sprake van een zeer redelijke passing;
overigens hebt u dat ook mogen verwachten, omdat kandidaten die
zich uit principiële of zakelijke overwegingen niet in het pro
fiel of in de discussie met de vertrouwenscommissie konden vin
den, hun kandidatuur zouden hebben herroepen.
Of hij daadwerkelijk voldoet aan de hoge eisen van bekwaamheid
die aan zijn persoon in de profielschets worden gesteld, laat
hij graag over aan hen die daarover beter kunnen oordelen dan
hijzelf. i
Overigens lijkt het mij, na lezing van de schets, vrijwel een
utopie dat er een kandidaat te vinden is die aan alle eisen vol-
Maar juist dat maakt de te benoemen kandidaat als mens herken
baar, met al z'n sterke, maar zeker ook z'n minder sterke kanten.
Omdat de dag van vandaag toch zeker ook in het teken staat van
een kennismaking zou ik op een aantal hoofdpunten willen ingaan.
In één van de onderdelen in de profielschets geformuleerd, wenst
u een voorzitter die ervaring heeft mét, en gevoel vóór "het po
litieke bedrijf".
Ik wens dames en heren, ook tijdens dit uur, geen onduidelijk
heid te laten bestaan over mijn politieke herkomst. Het is u be
kend dat ik lid ben van de Partij van de Arbeid; de eerste ban
den daarmee stammen uit m'n twintigste levensjaar.
Uit mijn politieke voorgeschiedenis mag u gerust een zeer rede
lijke interesse in de politiek veronderstellen, zelf heb ik mij
altijd tot de actieve leden gerekend.
Het spreekt welhaast vanzelf dat ik mij in mijn zojuist aanvaar
de functie niet zal mengen in partij-politieke discussies over
gemeentelijke zaken. Daar zijn anderen voor.
Nochthans kunnen er situaties zijn, zoals door de vroegere Com
missaris der Koningin in Noord-Holland (en oud-burgemeester van
Alkmaar) ooit aangeduid, die maken dat er voldoende zwaarwichti
ge redenen zijn om van deze gedragslijn af te wijken.
Het zal u duidelijk zijn dat ik niet zozeer boven de partijen
zou willen staan, maar meer vanuit een positie tussen de partij
en op een harmonische wijze mijn werkzaamheden zou willen ver
richten voor alle gemeentenaren.
Bij de praktische invulling van de werkzaamheden lijkt het wel
haast een vanzelfsprekende gedachte dat het met name de door de
bevolking gekozen bestuurders zijn, die een bijzondere en eerste
verantwoordelijkheid dragen bij het vaststellen en uitvoeren van
het gemeentelijk beleid.
N0T1DEC.1/RAAD/13