- 14 - Daarnaast is het in deze gemeente evenzo vanzelfsprekend dat ook de benoemde bestuurder belast zal worden met een aantal porte feuilles. Dat spreekt des te meer daar de benoemde functionaris in ons land zo zeer "man van de gemeente" is en het bovendien van een weinig efficiënt beleid zou getuigen wanneer men de bur gemeester niet volledig zou inzetten voor het dienen van het ge meentelijk belang. Van mijn bereidheid kunt u overtuigd zijn. Dat geldt evenzo voor het afleggen van verantwoording aan de raad, waarbij ik tevens aangeef de mening van de raad zwaar te laten wegen, ook in die situaties waarin de burgemeester in vergaande mate autonoom kan handelen. Dat brengt mij op een tweede opmerking naar aanleiding van een passage uit uw profielschets. U vraagt daarin van de nieuw benoemde functionaris uitstekende contactuele eigenschappen, zulks vergezeld van een goed gevoel voor interne communicatie en openheid. Ik zou het begrip "openheid" in relatie tot de besluitvorming m de gemeenteraad wat verder willen uitwerken. De kwaliteit van de democratie kan worden vastgesteld aan de ma te waarin men aandacht besteed aan het standpunt van de minder heid, is een benadering die ik van harte onderschrij f Ik meen dat het van bijzonder belang is dat de lokale democratie meer betekent dan het door middel van de welbekende optelsom vaststellen of zich een meerderheid aftekent. Naar mijn^ stellige overtuiging is juist het forum van de gemeenteraad bij uitstek geschikt om de verschillende opvattingen in alle openbaarheid te laten weerklinken. Van een ieder mag de bereidheid aanwezig wor den geacht pas nadat die meningen zijn "opgesnoven", deze te wik ken en te wegen, om tenslotte gemotiveerd tot besluitvorming over te gaan. De rol van de voorzitter van uw raad zal daarbij mijns inziens één zijn van diegene die verbindingen legt, standpunten bij el kaar brengt, bruggen slaat zo u wilt. Hierbij moet naar mijn smaak nog tenminste één aspect worden be licht: in onze Nederlandse democratische verhoudingen is het niet alleen goed gebruik, maar öök noozakelijk dat, gelijk een sportwedstrijd, de startlijn voor een ieder op dezelfde plaats op het speelveld is aangebracht. Gemotiveerde besluitvorming vraagt niet alleen van de deelnemers eraan de bereidheid tot afweging, maar zeker dat een ieder be schikt over alle relevante informatie. Het ontbreken van informatie of het fragmentarisch toedienen er van heeft incomplete besluitvorming tot gevolg en is derhalve niet aan te merken als democratische besluitvorming, zoals Thorbecke dat heeft bedoeld. Gaarne verklaar ik het tot mijn bijzondere verantwoordelijkheid te rekenen, ook in de toekomst ervoor zorg te dragen dat elke fractie in deze raad kan beschikken over dezelfde informatie. Ik kom dan bij een derde punt met betrekking tot de profiel- s chets Terwijl in Den Haag driftig wordt gestudeerd op de vraag hoe de relatie kiezer - gekozene te verbeteren, hetgeen vervolgens zou moeten leiden tot grotere betrokkenheid bij de politiek en de verkiezing van volksvertegenwoordigers, krijg ik bij lezing van de profielschets de indruk dat onze raad, nu reeds stappen op die weg wenst te zetten. NOT 1DEC.1/ RAAD !\U

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1993 | | pagina 24