- 14 -
Daarnaast is het in deze gemeente evenzo vanzelfsprekend dat ook
de benoemde bestuurder belast zal worden met een aantal porte
feuilles. Dat spreekt des te meer daar de benoemde functionaris
in ons land zo zeer "man van de gemeente" is en het bovendien
van een weinig efficiënt beleid zou getuigen wanneer men de bur
gemeester niet volledig zou inzetten voor het dienen van het ge
meentelijk belang.
Van mijn bereidheid kunt u overtuigd zijn. Dat geldt evenzo voor
het afleggen van verantwoording aan de raad, waarbij ik tevens
aangeef de mening van de raad zwaar te laten wegen, ook in die
situaties waarin de burgemeester in vergaande mate autonoom kan
handelen.
Dat brengt mij op een tweede opmerking naar aanleiding van een
passage uit uw profielschets.
U vraagt daarin van de nieuw benoemde functionaris uitstekende
contactuele eigenschappen, zulks vergezeld van een goed gevoel
voor interne communicatie en openheid.
Ik zou het begrip "openheid" in relatie tot de besluitvorming m
de gemeenteraad wat verder willen uitwerken.
De kwaliteit van de democratie kan worden vastgesteld aan de ma
te waarin men aandacht besteed aan het standpunt van de minder
heid, is een benadering die ik van harte onderschrij f
Ik meen dat het van bijzonder belang is dat de lokale democratie
meer betekent dan het door middel van de welbekende optelsom
vaststellen of zich een meerderheid aftekent. Naar mijn^ stellige
overtuiging is juist het forum van de gemeenteraad bij uitstek
geschikt om de verschillende opvattingen in alle openbaarheid te
laten weerklinken. Van een ieder mag de bereidheid aanwezig wor
den geacht pas nadat die meningen zijn "opgesnoven", deze te wik
ken en te wegen, om tenslotte gemotiveerd tot besluitvorming
over te gaan.
De rol van de voorzitter van uw raad zal daarbij mijns inziens
één zijn van diegene die verbindingen legt, standpunten bij el
kaar brengt, bruggen slaat zo u wilt.
Hierbij moet naar mijn smaak nog tenminste één aspect worden be
licht: in onze Nederlandse democratische verhoudingen is het
niet alleen goed gebruik, maar öök noozakelijk dat, gelijk een
sportwedstrijd, de startlijn voor een ieder op dezelfde plaats
op het speelveld is aangebracht.
Gemotiveerde besluitvorming vraagt niet alleen van de deelnemers
eraan de bereidheid tot afweging, maar zeker dat een ieder be
schikt over alle relevante informatie.
Het ontbreken van informatie of het fragmentarisch toedienen er
van heeft incomplete besluitvorming tot gevolg en is derhalve
niet aan te merken als democratische besluitvorming, zoals
Thorbecke dat heeft bedoeld.
Gaarne verklaar ik het tot mijn bijzondere verantwoordelijkheid
te rekenen, ook in de toekomst ervoor zorg te dragen dat elke
fractie in deze raad kan beschikken over dezelfde informatie.
Ik kom dan bij een derde punt met betrekking tot de profiel-
s chets
Terwijl in Den Haag driftig wordt gestudeerd op de vraag hoe de
relatie kiezer - gekozene te verbeteren, hetgeen vervolgens zou
moeten leiden tot grotere betrokkenheid bij de politiek en de
verkiezing van volksvertegenwoordigers, krijg ik bij lezing van
de profielschets de indruk dat onze raad, nu reeds stappen op
die weg wenst te zetten.
NOT 1DEC.1/ RAAD !\U