- 18 - Nu de door de gemeenten zelf gewenste decentralisatie van be stuurlijke taken van Rijk en Provincie naar de gemeentebesturen, zij het aarzelend maar toch, op gang komt, overwegen gemeentebe sturen dat de gemeentelijke taakuitoefening veelal het beste tot stand kan komen samen met andere gemeenten. Dat betekent meer dan vroeger, samenwerken met anderen op het gebied van volkshuisvesting, het milieu, de gezondheidszorg etc. Zo is de brandweer er van oudsher van en voor de burger. Goede regionale samenwerking van gemeenten waarborgt dat aan de eisen van hulpverlening en rampenbestrijding tegemoet kan worden geko men. Nu het welhaast folkloristisch aandoende fenomeen van rijks- en gemeentepolitie verdwijnt, constateer ik ook hier dat de schaal waarop de politie georganiseerd zal worden, niet ten onrechte, het gemeentelijk niveau zal overstijgen. Gelet op een efficiënte en doeltreffende inzet meen ik dat de gekozen organisatiestructuur van de politie aan gemeenteraden, zo men dat wenst, een redelijke mate van invloed verschaft. Een vertrouwenwekkende ontwikkeling! In die zin zou ik ookgraag wil len reageren op wat adjudant Scholten heeft gezegd. Hij kent een grotere verantwoordelijkheid toe in de ontwikkeling in Friesland aan de gemeenteraden. Dat is goed. Ik zou graag willen reageren in de zin van dat ik graag bereid ben datgene te doen wat in het licht van de regionale ontwikke lingen noodzakelijk is te doen en wat verstandig wordt geacht. Overigens heb ik zojuist van de rijkspolitie te water een blauwe wimpel gekregen en dat was toch een wimpel van bezorgdheid.^ Die wimpel zegt dat de opheffing van de post Grou hen aanleiding geeft met zorg naar de toekomstige ontwikkelingen te kijken. Ik wil daar graag nog eens met de betrokkenen over praten. In de wetenschap u alles behalve een totaal beeld van de bestuur lijke organisatie te hebben geschetst (onmiskenbare Europese in vloeden; onbesproken laat ik ook dat een nieuwe bestuurlijke or ganisatie door sommigen wordt gezien als panacee voor het vraag stuk kiezergekozenehet provincie-vrij maken van de grootstede lijke gebieden), zou het naar mijn opvatting goed zijn^ op het punt van de bestuurlijke organisatie ook en in het bijzonder naar het gebied en de schaal ervan te kijken. Resultaat zal mijns inziens zijn dat voor Amsterdam en Rotterdam andere oplossingen worden gevonden dan in regio's waar het lande lijk gebied overheerst. Mijn ervaring met samenwerkende gemeenten ten aanzien van een gemeenschappelijke taakbehartiging door een Regiobestuur op ba sis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen stemmen mij optimis tisch. Een derde onderwerp wat mij na aan het hart ligt, is de rijke historie van onze gemeente. Het meest opvallende bij de beoorde ling van de historische waarden zijn de wel zeer karakteristie ke, soms beschermde dorpskernen. Het zal inwoners van de dorpen wellicht minder, of anders ge zegd, op een andere wijze opvallen; maar ik kan u verzekeren dat een nieuwkomer in deze gemeente onder de indruk komt van de oude monumentale gebouwen, die tezamen met het omliggende open land schap een onverbrekelijk gaaf geheel vormen. NOT1DEC.l/RAAD/18

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1993 | | pagina 28