Er blijft nog wel enige beleidsruimte bestaan, namelijk met betrek
king tot bepalingen die niet in de model-regelingen geregeld zijn.
Overigens, vanuit de gedachte dat de UWO plaatselijk overleg overbo
dig moet kunnen maken, zullen ook dergelijke onderwerpen op den duur
in de UWO kunnen worden opgenomen. In de UWO kan dus meer geregeld
worden dan in de huidige modelregelingen. Het blijft echter mogelijk
dat gemeenten naast alle onderwerpen die in de RO en UWO geregeld
zijn afspraken maken over andere arbeidsvoorwaarden. Voorbeeld hier
van kan zijn een hypotheek regeling.
In de UWO kan dus alles geregeld worden wat niet in de RO wordt afge
sproken. Er is wel gesteld dat de UWO op het moment dat men zich daar
voor vóór 1 april 1993 aanmeldt, "leeg" is. Daarmee wordt bedoeld dat
deze op dat moment nog geen regelingen bevat en pas uiterlijk 1996
volledig zal zijn gevuld. Dat wil echter uiteraard niet zeggen dat in
een gemeente dan geen rechtspositieregeling meer zou gelden. Tot dat
moment blijft in iedere gemeente de vastgestelde rechtspositie gel
den. Door aanmelding verplicht de gemeente zich wel om de wijzigingen
te volgen die in de UWO worden afgesproken. Die wijzigingen hebben
zeker het eerste jaar slechts betrekking op een beperkt deel van de
rechtspositie. Voor het overige blijft de plaatselijk al geldende
rechtspositie dan bestaan.
De situatie kan zich voordoen dat een gemeentelijke rechtspositierege
ling op onderdelen afwijkt van de CvA-modellen. De UWO die het CvA
met de centrales van overheidspersoneel afspreekt, is gebaseerd op
wat in de modellen is geregeld. Daar kan zich dus een aansluitingspro
bleem voordoen, dat een overgangsmaatregel vergt. In de UWO zullen
deze overgangsmaatregelen afgesproken worden. Voor zover gemeentelij
ke regelingen reeds voldoen aan de bepalingen in de UWO behoeft geen
wijziging plaats te vinden. In het geval een gemeente afwijkt in gun
stige dan wel ongunstige zin zou kunnen worden afgesproken dat die
gemeente gefaseerd, dus in een aantal stappen, de UWO-afspraak na
komt. Ook kan worden afgesproken wat de rol van het lokale GO bij die
overgangsmaatregelen zou moeten zijn. Te denken valt aan overleg met
het lokale GO over het tempo waarin aan de in de UWO afgesproken over
gangsmaatregelen gestalte wordt gegeven. Overigens kunnen soortgelij
ke problemen zich voordoen bij de RO. Met de centrales van overheids
personeel worden in de RO afspraken gemaakt hoe deze problemen kunnen
worden opgelost. Dat zal op overeenkomstige wijze, zoals voor de UWO
beschreven, kunnen gebeuren.
De afspraken voor de Raamovereenkomst en de Uitwerkingsovereenkomst
worden gemaakt in het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaar
den. De afspraken vallen onder het overeenstemmingsvereiste. Aanslui
ting bij de uitwerkingsovereenkomst heeft consequenties voor de bete
kenis voor het lokaal georganiseerd oveleg. Overigens zal ook de in
voering van de Wet op de ondernemingsraden bij de overheid - naar
verwachting per 1 januari 1995 - van groot belang zijn voor de vorm
en het belang van het lokaal overleg, zowel voor wat betreft de mede
zeggenschap als voor het georganiseerde overleg.
IJVWfflUI.TK/RAAD/3