- 2 -
De subdoelen van de recreatievisie zijn:
het versterken van de recreatief-toeristische structuur,
door het leveren van een bijdrage aan de economische ontwik
keling (werkgelegenheid) en het bieden van recreatiemoge
lijkheden aan recreanten en toeristen;
inspelen op onder andere de potenties van water en natuur;
uitbouw c.q. verbeteren van aantrekkelijke en veilige ver
bindingen, zoals een vaarwegennet voor de toervaart. Een
onderdeel van dit net is een zogenaamde "staande mast-rou-
te" Grou-Leeuwarden;
bevorderen van de recreatiemogelijkheden voor de eigen bewo
ners
3Wonen en werken.
Een ander element van de schets is de visie inzake het wonen en
werken. In de schets wordt een verkenning gemaakt naar de kansen
voor de woonfunctie en voor de mogelijkheden voor het stimuleren
van de bedrijvigheid.
De subdoelen zijn onder andere:
kleinere woonlocaties zoveel mogelijk laten aansluiten bij
de kernen in het gebied;
kleinschalige bedrijvigheid zoveel mogelijk in/bij de ker
nen in het gebied ontwikkelen.
4. Beleid ten aanzien van de recreatievisie.
De recreatie en het toerisme zijn in de Blauwe Zóne van groot
belang. De eigen bevolking uit het gebied maar ook uit de omge
ving vinden goede recreatie-mogelijkheden in de Blauwe Zóne.
Daarnaast is het gebied in trek bij toeristen die van verder
weg komen. Het Friese watersportgebiedwaarvan de Blauwe Zóne
deel uitmaakt heeft een inter)nationale recreatief toeristische
betekenis
De toeristische sector vormt een belangrijke economische factor
(directe en indirecte werkgelegenheid) in de Blauwe Zóne.
In de Blauwe Zóne zal een verdere uitbouw moeten plaatsvinden
van toerisme en recreatie.
Vooral de watersport moet gestimuleerd worden. Dit kan enerzijds
door de bestaande mogelijkheden uit te breiden en anderzijds
door nieuwe voorzieningen tot stand te brengen.
Goede en aantrekkelijke recreatieve netwerken, onder meer voor
het varen, zijn voor de recreatief-toeristische ontwikkeling
belangrijk. De in de Blauwe Zóne aanwezige verbindingen voor de
watersport leiden door aantrekkelijke gebieden en kernen.
Door het aanbrengen van ontbrekende schakels en het opheffen van
knelpunten in onder meer de vaarwegen kunnen de netwerken worden
versterkt.
In de Schets worden ten aanzien van de vaarverbindingen een aan
tal ontwikkelingen voorgesteld.
Een voor onze gemeente van belang zijnde ontwikkeling is het
verbeteren van de vaarverbinding tussen Grou en Leeuwarden, via
Wergea.
Gestreefd wordt naar een staande mast-route mede als schakel in
de belangrijke vaarroute tussen Zuidwest-Friesland en het Lau-
wersmeergebied als onderdeel van de nationale route tussen het
Deltagebied en het Lauwersmeer.
RAVRBL.ZON/RAAD/2