- 2 - De subdoelen van de recreatievisie zijn: het versterken van de recreatief-toeristische structuur, door het leveren van een bijdrage aan de economische ontwik keling (werkgelegenheid) en het bieden van recreatiemoge lijkheden aan recreanten en toeristen; inspelen op onder andere de potenties van water en natuur; uitbouw c.q. verbeteren van aantrekkelijke en veilige ver bindingen, zoals een vaarwegennet voor de toervaart. Een onderdeel van dit net is een zogenaamde "staande mast-rou- te" Grou-Leeuwarden; bevorderen van de recreatiemogelijkheden voor de eigen bewo ners 3Wonen en werken. Een ander element van de schets is de visie inzake het wonen en werken. In de schets wordt een verkenning gemaakt naar de kansen voor de woonfunctie en voor de mogelijkheden voor het stimuleren van de bedrijvigheid. De subdoelen zijn onder andere: kleinere woonlocaties zoveel mogelijk laten aansluiten bij de kernen in het gebied; kleinschalige bedrijvigheid zoveel mogelijk in/bij de ker nen in het gebied ontwikkelen. 4. Beleid ten aanzien van de recreatievisie. De recreatie en het toerisme zijn in de Blauwe Zóne van groot belang. De eigen bevolking uit het gebied maar ook uit de omge ving vinden goede recreatie-mogelijkheden in de Blauwe Zóne. Daarnaast is het gebied in trek bij toeristen die van verder weg komen. Het Friese watersportgebiedwaarvan de Blauwe Zóne deel uitmaakt heeft een inter)nationale recreatief toeristische betekenis De toeristische sector vormt een belangrijke economische factor (directe en indirecte werkgelegenheid) in de Blauwe Zóne. In de Blauwe Zóne zal een verdere uitbouw moeten plaatsvinden van toerisme en recreatie. Vooral de watersport moet gestimuleerd worden. Dit kan enerzijds door de bestaande mogelijkheden uit te breiden en anderzijds door nieuwe voorzieningen tot stand te brengen. Goede en aantrekkelijke recreatieve netwerken, onder meer voor het varen, zijn voor de recreatief-toeristische ontwikkeling belangrijk. De in de Blauwe Zóne aanwezige verbindingen voor de watersport leiden door aantrekkelijke gebieden en kernen. Door het aanbrengen van ontbrekende schakels en het opheffen van knelpunten in onder meer de vaarwegen kunnen de netwerken worden versterkt. In de Schets worden ten aanzien van de vaarverbindingen een aan tal ontwikkelingen voorgesteld. Een voor onze gemeente van belang zijnde ontwikkeling is het verbeteren van de vaarverbinding tussen Grou en Leeuwarden, via Wergea. Gestreefd wordt naar een staande mast-route mede als schakel in de belangrijke vaarroute tussen Zuidwest-Friesland en het Lau- wersmeergebied als onderdeel van de nationale route tussen het Deltagebied en het Lauwersmeer. RAVRBL.ZON/RAAD/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1993 | | pagina 29