lijk aan'ie^Ijrbedrag8™""" 18° """J06" 8Ulden' Een fin I"h°8in8 de sP°orbrug bij Grou. Een investering ven 60 miijoen gulden. Het geld voor dit project is in beginsel gereserveerd.M van Vergeer en ieterstaat Het gaat hier dus om een voorgestelde totale investering aan de St"en »iU"> d«« "ria projecten ais één samenhan- g geheel voordragen voor subsidiëring. Ons college is duide- wniLn Ve"taa.n 8eSeven dat indien van gemeentewege niet kan worden ingestemd met een project, welk dan ook, van de andere twee projecten zal worden afgezien. Het totale pakket dient de instemming te hebben. De achtergrond hiervan is dat Gedeputeerde Staten de inschatting hebben dat een dergelijk samenhangend ge heel een veel grotere kans maakt op subsidiëring dan één project Afzonderlijke beoordeling van de projecten. A. Het aquaduct in het Langdeel. In het kader van de reactie op de Schets Blauwe Zóne hebben wij al opgemerkt dat wij het creëren van goede staande-mast-route van Grou naar Leeuwarden via Wergea dringend gewenst achten. Het doel hiervan is het tot stand brengen van een korte, aantrek kelijke en veilige route tussen het merengebied en Leeuwarden. Deze route valt nu grotendeels samen met het Prinses Margrietka naal Dit traject vormt een belangrijke schakel in de staande-mast-ver- binding tussen Zuidwest-Friesland en het Lauwersmeergebied. Op landelijk niveau is dit een onderdeel van de vaarroute tussen het Zeeuwse Deltagebied en het Lauwermeer. Deze verbinding is in het nationale recreatief-toeristisch beleid van grote betekenis. Een betere route tussen Grou en Leeuwarden maakt het voor de watertoeristen uit het merengebied tevens gemakkelijker om naar Leeuwarden te gaan. De.grootste knelpunten in de verbinding zijn het kruisen van de Rijksweg 31, de doorvaart door Wergea en het uitkomen op het Prinses Margrietkanaal bij Grou. Voor het kruisen van de N31 is het daarom gewenst dat hier een aquaduct wordt aangelegd. De aanleg van dit aquaduct heeft in meerdere opzichten een bete kenis. Zoals al weergegeven is dit van belang voor de staande- mast-route Grou-Leeuwarden. Ten tweede wordt hiermee de economisch belangrijke Scheepswerf Bijlsma te Warten, op een zeer goede wijze ontsloten op het gro te vaarwater. De huidige constructie van het optillen van een bruggedeelte uit de weg, dat ook een optie was bij de verdubbe ling van N31 en de daarmee verband houdende verkeersoverlast voor Warten en Wergea, zal dan hiermee tot het verleden behoren. Een ander voordeel van een aquaduct is dat verondersteld kan worden dat de vaarverbinding frequenter gebruikt zal worden. In onze visie kan met name Wergea hiervan profiteren in samen hang met het creëren van extra water, zoals aangegeven in de Schets, het onder water zetten van de Hempensermeerpolder. RAVRBL.Z0N/RAAD/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1993 | | pagina 31