- 7 - De Graft zal haar waarde als recreatieve vaarroute verliezen. Hiertegenover staat dat het huidige tracé van het kanaal, ten noorden van De Burd dan kan worden aangewend voor de water sporter. Aanlegmogelijkheden die gepland zijn in de Graft kunnen dan gerealiseerd worden aan de noordkant van De Burd. Hier kan dus in principe een volledige compensatie worden bewerkstelligd. Een voordeel van dit onderdeel van de verlegging van het kanaal is dat er een korte, veilige route ontstaat naar het gebied de Aide Feanen waarbij alleen bij de Rengerspöle het kanaal ge kruist zal moeten worden. Maar dit komt vaker voor op het huidi ge tracé van het kanaal in Friesland. De vaarroute Akkrum - Leeu warden wordt hierdoor naar onze mening aantrekkelijker. In onze optie ten aanzien van het nieuwe tracé ontstaat er een knelpunt bij de Nesser Zijlroede. Maar op zich is dit geen nieuw element omdat het knelpunt nu vlak bij Grou zit. Eerder hebben wij al het voordeel aangegeven van onze optie. Een andere con frontatie tussen de beroepsvaart en de watersporter kan ontstaan bij de Sitebuurster Ee, indien men naar de Kromme Ee wil varen. Dit is echter maar betrekkelijk omdat voor de bereikbaarheid van de Aide Feanen er dan een veilige route aanwezig is ten noorden van De Burd. Naar onze mening wegen de voordelen van een verlegging van het kanaal op tegen de nadelen. Wij hebben onze voorlopige optie en die van de Grontmij uitvoe rig becommentarieerd. Het is echter niet zo dat in het kader van het project-voorstel van Gedeputeerde Staten er nu al een tracé-keuze gemaakt moet worden. Gedeputeerde Staten willen op dit moment alleen weten of in be ginsel kan worden ingestemd met verlegging van het tracé van het Prinses Margrietkanaal. Over de definitieve keuze zal in later stadium uitvoerig overleg moeten plaatsvinden. Ons is echter wel medegedeeld dat indien de gemeente een alternatief voorhanden heeft, zij hier graag van op de hoogte gesteld willen worden in verband met de mogelijke toekomstige uitvoering. Op dit moment is in het kader van de subsidie-voordracht alleen aan de orde een instemming met het verleggen van het tracé en het aandragen van een gemeentelijke optie ten behoeve van de latere discussie over de tracé-keuze. C. Het verhogen van de spoorbrug bij Grou. Dit is een project van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat waarvoor in beginsel al de financiën zijn gereserveerd. Dit plan in het totale project opgenomen en wel om twee redenen. De verho ging van de spoorbrug past uitstekend in de opzet van Gedepu teerde Staten om het Prinses Margrietkanaal aan te passen aan de klasse 5-status. Hiermee wordt een vrijwel onbelemmerde doorgang bewerkstelligd. Het bijkomende en niet onbelangrijke voordeel hiervan is dat ook de pleziervaart hiervan zal kunnen profiteren. Door het aquaduct en de verhoogde doorgang ontstaat er voor de watersporter in beginsel een vrije doorgang in de route via het Prinses Margriet kanaal van en naar Grou. Van de andere kant voorziet dit project in co-financiering van het totale project zoals dat in het kader van de zogenaamde 5B- regeling is vereist. RAVRBL.ZON/RAAD/7

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1993 | | pagina 34