- 7 -
De Graft zal haar waarde als recreatieve vaarroute verliezen.
Hiertegenover staat dat het huidige tracé van het kanaal, ten
noorden van De Burd dan kan worden aangewend voor de water
sporter. Aanlegmogelijkheden die gepland zijn in de Graft kunnen
dan gerealiseerd worden aan de noordkant van De Burd. Hier kan
dus in principe een volledige compensatie worden bewerkstelligd.
Een voordeel van dit onderdeel van de verlegging van het kanaal
is dat er een korte, veilige route ontstaat naar het gebied de
Aide Feanen waarbij alleen bij de Rengerspöle het kanaal ge
kruist zal moeten worden. Maar dit komt vaker voor op het huidi
ge tracé van het kanaal in Friesland. De vaarroute Akkrum - Leeu
warden wordt hierdoor naar onze mening aantrekkelijker.
In onze optie ten aanzien van het nieuwe tracé ontstaat er een
knelpunt bij de Nesser Zijlroede. Maar op zich is dit geen nieuw
element omdat het knelpunt nu vlak bij Grou zit. Eerder hebben
wij al het voordeel aangegeven van onze optie. Een andere con
frontatie tussen de beroepsvaart en de watersporter kan ontstaan
bij de Sitebuurster Ee, indien men naar de Kromme Ee wil varen.
Dit is echter maar betrekkelijk omdat voor de bereikbaarheid van
de Aide Feanen er dan een veilige route aanwezig is ten noorden
van De Burd.
Naar onze mening wegen de voordelen van een verlegging van het
kanaal op tegen de nadelen.
Wij hebben onze voorlopige optie en die van de Grontmij uitvoe
rig becommentarieerd.
Het is echter niet zo dat in het kader van het project-voorstel
van Gedeputeerde Staten er nu al een tracé-keuze gemaakt moet
worden.
Gedeputeerde Staten willen op dit moment alleen weten of in be
ginsel kan worden ingestemd met verlegging van het tracé van het
Prinses Margrietkanaal. Over de definitieve keuze zal in later
stadium uitvoerig overleg moeten plaatsvinden. Ons is echter wel
medegedeeld dat indien de gemeente een alternatief voorhanden
heeft, zij hier graag van op de hoogte gesteld willen worden in
verband met de mogelijke toekomstige uitvoering.
Op dit moment is in het kader van de subsidie-voordracht alleen
aan de orde een instemming met het verleggen van het tracé en
het aandragen van een gemeentelijke optie ten behoeve van de
latere discussie over de tracé-keuze.
C. Het verhogen van de spoorbrug bij Grou.
Dit is een project van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
waarvoor in beginsel al de financiën zijn gereserveerd. Dit plan
in het totale project opgenomen en wel om twee redenen. De verho
ging van de spoorbrug past uitstekend in de opzet van Gedepu
teerde Staten om het Prinses Margrietkanaal aan te passen aan de
klasse 5-status. Hiermee wordt een vrijwel onbelemmerde doorgang
bewerkstelligd.
Het bijkomende en niet onbelangrijke voordeel hiervan is dat ook
de pleziervaart hiervan zal kunnen profiteren. Door het aquaduct
en de verhoogde doorgang ontstaat er voor de watersporter in
beginsel een vrije doorgang in de route via het Prinses Margriet
kanaal van en naar Grou.
Van de andere kant voorziet dit project in co-financiering van
het totale project zoals dat in het kader van de zogenaamde 5B-
regeling is vereist.
RAVRBL.ZON/RAAD/7