GEMEENTE BOARNSTERHIM
Portef eui1lehouder
wethouder A. Nieuwdam.
Voorstel tot het uitbeste
den van het inzamelen van
Klein Chemisch Afval.
Aan de gemeenteraad.
Grou, 5 november 1993.
Binnen de gehele K.C.A. problematiek zijn een aantal ontwikkelingen
gaande, welke ons ertoe hebben gezet de wijze van inzameling en op
slag nader te bezien. Deze ontwikkelingen betreffen het niet meer aan
de richtlijnen voldoen aan het K.C.A. depot en het inzamelvoertuig.
De provincie verplicht ons vóór 1 januari 1994 de nodige maatregelen
te nemen.
Daarnaast spelen nog zaken mee als het onverantwoord langs de weg
zetten van K.C.A. en het niet inzamelen in het buitengebied.
Het voertuig dat 1 dag per week voor K.C.A., metaal en textiel en
4 dagen per week voor glas en papier wordt ingezet, is in 1994 afge
schreven.
Met betrekking tot het inzamelen van glas en papier kan het voertuig
voorshands tot het einde van de afschrijvingstermijn doorfunctioneren.
Voor het inzamelen en opslaan van het K.C.A. zijn een aantal offertes
aangevraagd, waarbij de gemeente Smallingerland de voordeligste aan
bieding heeft.
Mede in verband met het beschibkaar stellen van K.C.A.-boxen en van
uit de praktijkervaring dat de hoeveelheid K.C.A. per gezin bij de
huidige frequentie van 1x2 weken per keer wel erg gering is, is
mede na overleg met de 3e afdeling besloten, u voor te stellen over
te gaan op inzameling van 1x2 maanden met gebruikmaking van specia
le K.C.A.-boxen.
Daarnaast zal het metaal en textiel 1 x per maand worden ingezameld,
waarbij voor wat betreft het textiel nog overleg gaande is met een
charitatieve instelling.
De kosten die met deze uitbesteding zijn gemoeid, bedragen
f 80.000,00 per jaar (inclusief de kosten voor K.C.A.-box etcetera).
Indien we deze werkzaamheden zelf zullen uitvoeren, met voldoen aan
de nieuwe eisen, dan bedragen de kosten, mede gezien de grote -niet
rendabel te maken- investeringen in K.C.A. depot en voertuig,
f 183.000,00.
De huidige kosten (1993) voor inzameling en opslag bedragen
f 96.700,00.
LBVRKCA.UIT/RAAD/I