- 2 -
In de paragraaf Kerntaken (blz.1) geeft u aan dat in de komende 2 jaar
een brede discussie moet worden gevoerd over de kerntaken van de gemeen
te. Die discussie is pas zinvol wanneer u kunt beschikken over een nieuw
beleids- en beheersinstrumentarium zo schrijft u. Met dit laatste ben ik
het eens. Uw wens om binnen 2 jaar dat intensieve traject zoals hierbo
ven is beschreven te voltooien lijkt mij nogal ambitieus.
Juist omdat kwaliteit van het door u gewenste sturingsmechanisme preva
leert boven een overhaaste aanpak én de wetenschap dat beheersing en
hantering ervan mensenwerk is komt het mij wenselijk voor de termijn van
2 jaar niet te hanteren. Mijns inziens ware beter af te spreken dat re
gelmatig terugkoppeling naar de raadsafdeling plaatsvindt, óf, indien
zulks aansluit bij het gewicht dat u hieraan terecht toekent, de raad
zou een commissie ad hoe ter begeleiding van het "BBI" kunnen instellen.
Onderdeel 5 (pagine 3).
lid 2: Een flexibele meerjarenbegroting is nuttig; de raad zal echter onge
twijfeld willen voldoen aan de laatste begrotings- en comptabili-
teitsvoorschriften m.b.t. het planmatige karakter van de meerjaren
begroting. In die zin kan een meerjarenbegroting niet vrijblijvend
zijn.
lid 3: Ik begrijp dat u, indien u nieuw beleid wenst te introduceren, er
voor kiest de dekking ervan te zoeken door besparingen elders te
realiseren. Het lijkt mij goed u er op te attenderen dat besparingen
op basis van de huidige begroting, bijzonder moeilijk te realiseren
zullen zijn. De consequenties daarvan zullen bijna altijd zeer in
grijpend zijn. Ik maak deze opmerking mede tegen de achtergrond van
het geringe deel van de begroting dat écht beïnvloedbaar is.
lid 8:(pagina 4): Daar waar u spreekt over "geld terug vloeien naar de bur
gers" merk ik gaarne op dat mijns inziens niet voorbijgegaan mag
worden aan de buitengewoon slechte reserve positie van onze gemeen
te. In dat verband moge ik u verzoeken pas tot uitvoering van het
onder 8 gestelde over te gaan, nadat de financiële huishouding van
de gemeente weer geheel op orde is.
Onderdeel 6 (pagine 4).
Ik geef u gaarne in overweging de verslaglegging zoals bedoeld in de laatste
zin van de eerste alinea niet te beperken tot een sociaal verslag. Wenselijk
lijkt mij in de organisatie-verordening te regelen welke verslagen over wel
ke (bedrijfs)onderdelen u met welke frequentie wenst te ontvangen en (in de
afdeling) te bespreken.
Hoofdstuk II.
Onderdeel: woonomgeving (pagina 5).
Ik ontraad u opneming van de tekst "ieder dorp dat zich aanmeldt komt in
beginsel in aanmerking De spankracht van onze organisatie is be
perkt; meer dan 2 3 dorpen zullen we niet kunnen waar maken, tenzij wij in
alle dorpen (zonder uitzondering) dorpsbeheer gaan doorvoeren.
Overigens deel ik uw mening dat de proef in Reduzum afgewacht moet worden.
Onderdeel: dorpsvernieuwing (pagina 5).
Afgezien van de vraag of het provinciaal bestuur (in het kader van de nieuwe
verdeel systematiek) al onze wensen zal honoreren door het beschikbaar stel
len van middelen uit het dorpsvernieuwingsfondsis het zeker dat het gemeen
tebestuur óók zelf een substantiële bijdrage zal moeten leveren.
ASBRBURG.17/AB/2