- 9 -
Het beheer over de politie Friesland verschuift van het Regio
naal College naar Provinciale Staten.
De door de stuurgroep voorgestelde verschuiving van het beheer
zal leiden tot een uitholling van de positie van het Regionaal
College van burgemeesters en daarmede tot een verzwakking van de
lokale invloed op veiligheid en zorg.
In de praktijk kan gezag (door de burgemeesters) niet tot gel
ding worden gebracht zonder zeggenschap over de inzet van mensen
en middelen, over het stellen van prioriteiten en over de beste
ding van beschikbare gelden. Indien de stuurgroep derhalve de
gezagsfunctie van de burgemeester niet wenst aan te tasten is
een (mede)beslissingsbevoegdheid omtrent het beheer door de bur
gemeester onvermijdelijk.
Daarnaast zal het zogenoemde democratische gat (de regiopolitie
kent geen rechtstreeks gekozen bestuur) niet door Provinciale
Staten kunnen worden gevuld. Wat het politiewerk betreft ligt er
taakinhoudelijk (bestuurlijke preventie, sociale vernieuwing,
integraal veiligheidsbeleid etc.) geen enkele relatie met het
provinciale niveau. Het beeld van provinciale politie-ambtenaren
die een hoofdrol spelen in het gemeentelijk veiligheidsbeleid,
wil er bij ons college nog niet echt in.
Teneinde de bestuurlijke inbedding van de politiezorg te verbete
ren, wordt voorgesteld om de Commissaris der Koningin (die poli
tieke verantwoording verschuldigd is aan Provinciale Staten) aan
te wijzen als korpsbeheerder.
De praktijkervaring van onze gemeente met het district Midden-
Friesland, daar waar het gaat om de "dubbelrol" van de burgemees
ter van Leeuwarden, is tot op heden bevredigend verlopen. Gelet
op de in de Notitie Tuskenspul gehanteerde argumenten achten wij
het, conform het gevoelen van uw raadscommissie Algemene zaken
en Welzijn, eveneens aanvaardbaar dat de Commissaris der Konin
gin voorzitter wordt van het Regionaal College.
Daarnaast acht ons college het geen goede zaak om een organisa
tie van 40.000 mensen zo kort twee keer achter elkaar te reorga
niseren; voor de politie is een periode van bestuurlijk-organisa
torische rust geboden.
Brandweer en rampenbestrijding.
Bij de brandweer zullen diverse voorzieningen die thans bij de
drie WGR-regio's zijn ondergebracht, overgedragen worden aan de
provincie. Nader onderzoek moet nog uitwijzen welke voorzienin
gen daarvoor in aanmerking komen.
Bovengenoemd voorstel van de stuurgroep past binnen de uitgangs
punten van het project dat er geen plaats meer is voor de drie
WGR-regio's in Friesland.
Voorts wordt bij de brandweer aan een zelfde bestuurlijke con
structie gedacht als bij de politie: Provinciale Staten krijgt
het beheer en beleid met betrekking tot bovenlokale brandweer-
en rampenbestrijdingstaken, de CdK wordt aangewezen als porte
feuillehouder en het Regionaal College van burgemeesters ver
krijgt de status van bestuurscommissie op grond van de Provincie
wet.
BDBVT8/RAAD/9