- 10 - Het verschuiven van de bovenlokale brandweertaken naar Provincia le Staten kan tot een gedeeltelijke uitholling van de gemeente lijke autonomie leiden omdat deze brandweertaken uit de recht streekse invloedssfeer, die gemeenten via hun regio's hadden, verdwijnen. Gemeentelijk standpunt. Politie. Ten aanzien van het korpsbeheerderschap adviseren wij uw raad, conform het gevoelen van uw raadscommissie van 27 maart 1995, om in te stemmen met de uitspraak van de Stuurgroep dat de CdK re gionaal korpsbeheerder wordt. Ten aanzien van het beheer van de politieregio Friesland blijft ons college van oordeel, in tegenstelling tot een aantal frac ties binnen uw raadscommissie Algemene Zaken en Welzijn, dat een overdracht naar Provinciale Staten onjuist zou zijn. De mening van ons college wordt gedeeld door het dagelijks bestuur van het Regionaal College. In de "Concept visie inzake Openbare orde en veiligheid", die uw raad bij de ter inzage liggende stukken aan treft, stelt het D.B. het algemeen bestuur van het Regionaal College voor om de huidige wettelijke status van het Regionaal College te handhaven. Ten aanzien van het beheer adviseren wij uw raad derhalve om de huidige situatie (beheer bij het Regionaal College) te laten zoals die is. Brandweer. Wij adviseren uw raad om in te stemmen met de uitspraken van de stuurgroep; de provinciale schaal van Friesland vormt voor de bovengemeentelijke brandweertaken een juiste afbakening, met name daar waar het gaat om grootschalige taken (hulpverle ning/ rampenbestrijding) en schaalvoordelen met betrekking tot bedrijfseconomische principes van beheer. V. HET ONDERZOEK NAAR DE ORGANISATIE VAN MILIEUTAKEN IN FRIESLAND. In het rapport "Pilot Milieu" worden, na een beschrijving inzake het wettelijk kader en een knelpuntenanalyse, aanbevelingen ge daan voor de bestuurlijke organisatie ten aanzien van de handha ving van de milieuwetgeving. Uitspraken. 4.1 Om tot een goed samenspel op milieugebied in Friesland te komen, formuleren de betrokken overheden (gemeenten, water schap Friesland, provincie, rijk) een gezamenlijk beleidska der. Het beleidskader bevat, getoetst aan het nationale beleid, de middellange termijndoelstellingen. Het geeft aan wat van de verschillende actoren verwacht wordt. Binnen aangegeven grezen moet er ruimte zijn voor eigen invulling (maatwerk) 4.2 De provincie heeft een regierol bij de totstandkoming van het beleidskader. Provinciale Staten stellen het vast. In beginsel leggen G.S. Provinciale Staten een beleidskader voor waarover overeenstemming bestaat met de gemeenten, het waterschap en het rijk. RDBVF8/RAAD/10

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1995 | | pagina 34