GEMEENTE BOARNSTERHIM Portefeuillehouder: weth. mevrouw K.van den Berg. 4a. Voorstel tot het verstrek ken van een krediet ten behoeve van een haalbaar heidsonderzoek Kameleonthe ma. Aan de gemeenteraad. Grou, 12 mei 1995. In de vergadering van uw raad van oktober 1994 heeft u het toeris tisch-recreatief produktontwikkelingsplan voor de gemeente Boarnster- him vastgesteld. Een van de vijf in het produktontwikkelingsplan ge noemde projecten is het kameleonproject in Terherne. De Stichting Vrienden van de Kameleon heeft de kameleonplannen thans verder uitge werkt. Bij brief van 15 februari 1995 verzoekt de stichting om een bijdrage in de kosten van een haalbaarheidsonderzoek. Het haalbaarheidsonder zoek is door het adviesbureau AEtypos geoffreerd voor een bedrag van f.44.000,00 exclusief de BTW. De beoordeling van het verzoek om een subsidie hebben wij getoetst op de globale indruk van het plan, de noodzaak of wenselijkheid van een haalbaarheidsonderzoek en de rol van de gemeente in de subsidiëring. Het kameleonthema kent een aantal interessante uitwerkingen. Die uit werkingen zijn deels gebaseerd op vertrouwde en beproefde elementen en voor een deel op nieuwe "produkten". Het risico voor de bedrijfsma tige onderdelen ligt daar waar het hoort, namelijk bij de ondernemer. Als het zou lukken om de plannen uit te voeren zoals ze voorliggen, dan kunnen met relatief weinig overheidsmiddelen en risico voor de gemeente een aantal belangrijke publieke doelstellingen worden verwe zenlijkt: het creëren van werkgelegenheid (met aanknopingspunten voor uitstroombeleid)de revitalisering van het bestaande gedeelte van Terherne, herstel en onderhoud van monumenten (molens) en het realise ren van leer-werkprojecten. De kameleonplannen staan of vallen met een goede marketing van het thema. Wezenlijk onderdeel van een goede marketing is de beoordeling van het behoefte-element, dus van de vraagkant van de markt. Daar naast moet voldoende inzicht zijn in de investeringsbehoefte, de fi nancieringsmogelijkheden, de subsidiemogelijkheden en de exploitatie verwachtingen. Naar ons idee zijn het met name de nieuwe produktele- menten, waarbij de te verwachten bezoekersaantallen een beslissende rol spelen voor de omvang van de investeringen en de exploitatieresul taten, die een haalbaarheidsonderzoek absoluut noodzakelijk maken. HBVRKAME.LEO/RAAD/1

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1995 | | pagina 21