GEMEENTE BOARNSTERHIM
Portefeuillehouder:
weth. mevrouw K.van den Berg.
4a. Voorstel tot het verstrek
ken van een krediet ten
behoeve van een haalbaar
heidsonderzoek Kameleonthe
ma.
Aan de gemeenteraad.
Grou, 12 mei 1995.
In de vergadering van uw raad van oktober 1994 heeft u het toeris
tisch-recreatief produktontwikkelingsplan voor de gemeente Boarnster-
him vastgesteld. Een van de vijf in het produktontwikkelingsplan ge
noemde projecten is het kameleonproject in Terherne. De Stichting
Vrienden van de Kameleon heeft de kameleonplannen thans verder uitge
werkt.
Bij brief van 15 februari 1995 verzoekt de stichting om een bijdrage
in de kosten van een haalbaarheidsonderzoek. Het haalbaarheidsonder
zoek is door het adviesbureau AEtypos geoffreerd voor een bedrag van
f.44.000,00 exclusief de BTW.
De beoordeling van het verzoek om een subsidie hebben wij getoetst op
de globale indruk van het plan, de noodzaak of wenselijkheid van een
haalbaarheidsonderzoek en de rol van de gemeente in de subsidiëring.
Het kameleonthema kent een aantal interessante uitwerkingen. Die uit
werkingen zijn deels gebaseerd op vertrouwde en beproefde elementen
en voor een deel op nieuwe "produkten". Het risico voor de bedrijfsma
tige onderdelen ligt daar waar het hoort, namelijk bij de ondernemer.
Als het zou lukken om de plannen uit te voeren zoals ze voorliggen,
dan kunnen met relatief weinig overheidsmiddelen en risico voor de
gemeente een aantal belangrijke publieke doelstellingen worden verwe
zenlijkt: het creëren van werkgelegenheid (met aanknopingspunten voor
uitstroombeleid)de revitalisering van het bestaande gedeelte van
Terherne, herstel en onderhoud van monumenten (molens) en het realise
ren van leer-werkprojecten.
De kameleonplannen staan of vallen met een goede marketing van het
thema. Wezenlijk onderdeel van een goede marketing is de beoordeling
van het behoefte-element, dus van de vraagkant van de markt. Daar
naast moet voldoende inzicht zijn in de investeringsbehoefte, de fi
nancieringsmogelijkheden, de subsidiemogelijkheden en de exploitatie
verwachtingen. Naar ons idee zijn het met name de nieuwe produktele-
menten, waarbij de te verwachten bezoekersaantallen een beslissende
rol spelen voor de omvang van de investeringen en de exploitatieresul
taten, die een haalbaarheidsonderzoek absoluut noodzakelijk maken.
HBVRKAME.LEO/RAAD/1