- 4 -
van oordeel dat de infrastructuur dient te worden betrokken bij het
nader uit te werken model van de Ontwikkelings-NV.
Van een op zich zelf staande projectmatige uitvoeringsorganisatie kan
op die manier wellicht worden afgezien. Dit komt de overzichtelijk
heid van de nieuwe stadsgewestorganisatie ten goede.
Voor wat betreft de sectoren woningbouw, recreatie en toerisme be
staat geen eenduidigheid over de noodzaak tot een verdergaande struc
tuur dan afstemming op basis van de daarvoor opgestelde stadsgewest
elijke plannen.
De colleges van burgemeester en wethouders binnen het Stadsgewest
stellen zich voor dat het Overlegplatform bij de uitwerking van de
voorstellen nog eens kritisch kijkt voor welke thema's binnen deze
sectoren naar een projectmatige aanpak moet worden gestreefd. Voor
twee projecten ligt dit zonder meer in de rede: vaarverbinding c.a.
Leeuwarden - Grou - Akkrum; kwaliteitslokaties regiowonen.
Samenwerking met de Westergozone(-gemeenten)
In het rapport wordt om verschillende redenen voorgesteld de West-
ergozone te betrekken bij de Ontwikkelings-NV.
Het Overlegplatform heeft de ontwikkeling van de Westergozone als
belangrijke economische zone in de afgelopen jaren voluit onder
steund. In het gezamenlijk b. en w.-overleg waren wij met elkaar van
oordeel dat het samenwerkingsverband van de Westergozone in de uitwer
king van het model van een Ontwikkelings-NV dient te worden betrok
ken. Met andere woorden: ook de gemeenten Franekeradeel en Harlingen
dienen in zo'n structuur te participeren.
Hierover is op 6 september jongstleden door burgemeester Dijkstra
voor het Overlegplatform overleg gevoerd met de Stuurgroep West
ergozone. In het gesprek werd geconstateerd dat de vier Westergozone-
gemeenten zich op dit moment in een belangrijke fase van uitbouw van
de samenwerking bevinden. Concreet gaat het om een eerste vertaling
van het eerder dit jaar verschenen Plan van aanpak Westergozone (rap
port INRO/TNO) in concrete activiteiten. Dit maakt het lastig om nu
op de toenadering van het Overlegplatform in te spelen. Deze kwestie
is daarom voor de gemeenten Harlingen en Franekeradeel afzonderlijk
niet aan de orde.
Beide organen zetten zich in voor de versterking van de economische
positie van de regio en onderkennen de noodzaak tot samenwerking tus
sen de gemeenten. Afgesproken is dat de Stuurgroep en het Overlegplat
form bij andere partijen (marktpartijen, provincie, Samenwerkingsver
band Noord-Nederland, Ministerie van Economische Zaken) zullen sonde
ren hoe over deze zaak wordt gedacht. Belangrijk punt van aandacht
daarbij is de gewenste geografische omvang van een economische zone
We s tergozoneS tads gewes t
De colleges van burgemeester en wethouders binnen het Stadsgewest
wachten de reacties met belangstelling af, maar zien vooralsnog geen
aanleiding om nadere uitwerking van het model van de Ontwikkelings-NV
in stadsgewestverband aan te houden.
Resimé.
De stand van zaken.
Naar aanleiding van de Notitie Tuskenspul heeft het Overlegplatform
opdracht tot het onderzoek verleend. Daarmee werd de kritiek van de
Stuurgroep Bestuurlijke Vernieuwing ter harte genomen en een serieuze
poging ondernomen om te onderzoeken of een stadsgewestelijke samen-
erkingsstructuur met voldoende slagkracht mogelijk is. Het onderzoek
kende de volgende inkadering: versterking van de samenwerkingsstruc
tuur van het Stadsgewest vanuit de ruimtelijk-economische invalshoek.
VSSTADSLHD/0/B0/DIJKH0FR/4