- 4 - van oordeel dat de infrastructuur dient te worden betrokken bij het nader uit te werken model van de Ontwikkelings-NV. Van een op zich zelf staande projectmatige uitvoeringsorganisatie kan op die manier wellicht worden afgezien. Dit komt de overzichtelijk heid van de nieuwe stadsgewestorganisatie ten goede. Voor wat betreft de sectoren woningbouw, recreatie en toerisme be staat geen eenduidigheid over de noodzaak tot een verdergaande struc tuur dan afstemming op basis van de daarvoor opgestelde stadsgewest elijke plannen. De colleges van burgemeester en wethouders binnen het Stadsgewest stellen zich voor dat het Overlegplatform bij de uitwerking van de voorstellen nog eens kritisch kijkt voor welke thema's binnen deze sectoren naar een projectmatige aanpak moet worden gestreefd. Voor twee projecten ligt dit zonder meer in de rede: vaarverbinding c.a. Leeuwarden - Grou - Akkrum; kwaliteitslokaties regiowonen. Samenwerking met de Westergozone(-gemeenten) In het rapport wordt om verschillende redenen voorgesteld de West- ergozone te betrekken bij de Ontwikkelings-NV. Het Overlegplatform heeft de ontwikkeling van de Westergozone als belangrijke economische zone in de afgelopen jaren voluit onder steund. In het gezamenlijk b. en w.-overleg waren wij met elkaar van oordeel dat het samenwerkingsverband van de Westergozone in de uitwer king van het model van een Ontwikkelings-NV dient te worden betrok ken. Met andere woorden: ook de gemeenten Franekeradeel en Harlingen dienen in zo'n structuur te participeren. Hierover is op 6 september jongstleden door burgemeester Dijkstra voor het Overlegplatform overleg gevoerd met de Stuurgroep West ergozone. In het gesprek werd geconstateerd dat de vier Westergozone- gemeenten zich op dit moment in een belangrijke fase van uitbouw van de samenwerking bevinden. Concreet gaat het om een eerste vertaling van het eerder dit jaar verschenen Plan van aanpak Westergozone (rap port INRO/TNO) in concrete activiteiten. Dit maakt het lastig om nu op de toenadering van het Overlegplatform in te spelen. Deze kwestie is daarom voor de gemeenten Harlingen en Franekeradeel afzonderlijk niet aan de orde. Beide organen zetten zich in voor de versterking van de economische positie van de regio en onderkennen de noodzaak tot samenwerking tus sen de gemeenten. Afgesproken is dat de Stuurgroep en het Overlegplat form bij andere partijen (marktpartijen, provincie, Samenwerkingsver band Noord-Nederland, Ministerie van Economische Zaken) zullen sonde ren hoe over deze zaak wordt gedacht. Belangrijk punt van aandacht daarbij is de gewenste geografische omvang van een economische zone We s tergozoneS tads gewes t De colleges van burgemeester en wethouders binnen het Stadsgewest wachten de reacties met belangstelling af, maar zien vooralsnog geen aanleiding om nadere uitwerking van het model van de Ontwikkelings-NV in stadsgewestverband aan te houden. Resimé. De stand van zaken. Naar aanleiding van de Notitie Tuskenspul heeft het Overlegplatform opdracht tot het onderzoek verleend. Daarmee werd de kritiek van de Stuurgroep Bestuurlijke Vernieuwing ter harte genomen en een serieuze poging ondernomen om te onderzoeken of een stadsgewestelijke samen- erkingsstructuur met voldoende slagkracht mogelijk is. Het onderzoek kende de volgende inkadering: versterking van de samenwerkingsstruc tuur van het Stadsgewest vanuit de ruimtelijk-economische invalshoek. VSSTADSLHD/0/B0/DIJKH0FR/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1995 | | pagina 19