Met alle drie de bedrijven is langdurig onderhandeld. Dit heeft gere
sulteerd in de aankoop van twee van de drie bedrijven, namelijk de
firma's Niemarkt en Houwink, respectievelijk een haven met bootver
huur en schilderbedrijf en een gritstraalbedrijf
Met het derde bedrijf de firma Hiemstra silobouw is tot op heden geen
overeenstemming bereikt. De financiële standpunten liggen dermate ver
uit elkaar dat voorshands wordt afgezien van verdere onderhandelin
gen. Het is mogelijk de plannen verder te ontwikkelen met handhaving
van dit bedrijf.
De overeenkomst.
Het uitgangspunt voor de overeenkomst is, dat het financiële risico
bij Ballast Nedam Grond en Wegen B.V. ligt. Deze overeenkomst treedt
in de plaats van de destijds gesloten overeenkomst ten behoeve van
het onderzoek naar de haalbaarheid van het plan.
Verschillende zaken zoals grenzen en eigendommen, alsmede subsidie
toekenningen worden als bijlage aan het plan toegevoegd. Niet alle
zaken zijn thans vast te leggen, zoals bijvoorbeeld de grenzen van de
openbare ruimte welke na gereedkoming wordt overgedragen. Het betreft
echter zaken waarover redelijkerwijs gesproken geen interpretatie
verschillen zullen ontstaan.
De wijze van uitvoering van werken ten behoeve van het bouw- en woon-
rijp maken wordt nader vastgelegd in bestekken, welke volgens de over
eenkomst moeten voldoen aan de gangbare gemeentelijke eisen en ter
goedkeuring zijn aan de gemeente.
Financieel
Alle kosten voor realisering van de plannen zoals vastgelegd in de
overeenkomst zijn voor rekening van Ballast Nedam Grond en Wegen
B.V.. Dit betekent, dat naast de gangbare werken en investeringen ten
behoeve van de ontwikkeling van een woonwijk ook voor rekening van
Ballast Nedam Grond en Wegen B.V. een aantal zaken worden gereali
seerd, die het belang van deze woonwijk ontstijgen en ten gunste ko
men van het algemeen (gemeentelijk) belang. Naast de extra inkomsten
door leges en O.Z.B. kan dit als positief voor de gemeente worden
aangemerkt, te noemen zijn:
het verplaatsen van twee bedrijven op de zuidoever van de Boarn,
welke een milieubelasting geven op de bestaande bebouwing in
Akkrum-Oost en waarvan het ook in het kader van de Stads- en
dorpsvernieuwing wenselijk is, dat zij verplaatst worden. De
bedrijfsgebouwen worden gesloopt en de betreffende bodem gesa
neerd. In de verplaatsing wordt subsidie ontvangen.
Totale kosten f 2.285.000,00
aanleg van het recreatieplan ter westzijde van RW-32, waarin het
maken van een steunpunt voor de chartervaart, passantenaanleg
plaatsen en een wandelroute. Het omleggen van de Boarn teneinde
door het wegnemen van een aantal obstakels in de vorm van brug
gen een aantrekkelijke verbinding te krijgen in de Staande-Mast-
Route, ter ontlasting van het PM-kanaal met pleziervaart en aan
trekken van recreatievaart naar Akkrum.
Voor dit onderdeel wordt subsidie ontvangen.
De gemeentelijke bijdrage wordt betaald door Ballast Nedam Grond
en Wegen B.V.
Totale kosten f 3.800.000,00
de kosten van stedebouwkundige plannen, alsmede het opstellen
van een beeldkwaliteitsplan en begeleiding om te komen tot de
gewenste kwaliteit.
Geschatte kosten f 50.000,00
JGTLC0NT.BQA/RAAD/2