Met alle drie de bedrijven is langdurig onderhandeld. Dit heeft gere sulteerd in de aankoop van twee van de drie bedrijven, namelijk de firma's Niemarkt en Houwink, respectievelijk een haven met bootver huur en schilderbedrijf en een gritstraalbedrijf Met het derde bedrijf de firma Hiemstra silobouw is tot op heden geen overeenstemming bereikt. De financiële standpunten liggen dermate ver uit elkaar dat voorshands wordt afgezien van verdere onderhandelin gen. Het is mogelijk de plannen verder te ontwikkelen met handhaving van dit bedrijf. De overeenkomst. Het uitgangspunt voor de overeenkomst is, dat het financiële risico bij Ballast Nedam Grond en Wegen B.V. ligt. Deze overeenkomst treedt in de plaats van de destijds gesloten overeenkomst ten behoeve van het onderzoek naar de haalbaarheid van het plan. Verschillende zaken zoals grenzen en eigendommen, alsmede subsidie toekenningen worden als bijlage aan het plan toegevoegd. Niet alle zaken zijn thans vast te leggen, zoals bijvoorbeeld de grenzen van de openbare ruimte welke na gereedkoming wordt overgedragen. Het betreft echter zaken waarover redelijkerwijs gesproken geen interpretatie verschillen zullen ontstaan. De wijze van uitvoering van werken ten behoeve van het bouw- en woon- rijp maken wordt nader vastgelegd in bestekken, welke volgens de over eenkomst moeten voldoen aan de gangbare gemeentelijke eisen en ter goedkeuring zijn aan de gemeente. Financieel Alle kosten voor realisering van de plannen zoals vastgelegd in de overeenkomst zijn voor rekening van Ballast Nedam Grond en Wegen B.V.. Dit betekent, dat naast de gangbare werken en investeringen ten behoeve van de ontwikkeling van een woonwijk ook voor rekening van Ballast Nedam Grond en Wegen B.V. een aantal zaken worden gereali seerd, die het belang van deze woonwijk ontstijgen en ten gunste ko men van het algemeen (gemeentelijk) belang. Naast de extra inkomsten door leges en O.Z.B. kan dit als positief voor de gemeente worden aangemerkt, te noemen zijn: het verplaatsen van twee bedrijven op de zuidoever van de Boarn, welke een milieubelasting geven op de bestaande bebouwing in Akkrum-Oost en waarvan het ook in het kader van de Stads- en dorpsvernieuwing wenselijk is, dat zij verplaatst worden. De bedrijfsgebouwen worden gesloopt en de betreffende bodem gesa neerd. In de verplaatsing wordt subsidie ontvangen. Totale kosten f 2.285.000,00 aanleg van het recreatieplan ter westzijde van RW-32, waarin het maken van een steunpunt voor de chartervaart, passantenaanleg plaatsen en een wandelroute. Het omleggen van de Boarn teneinde door het wegnemen van een aantal obstakels in de vorm van brug gen een aantrekkelijke verbinding te krijgen in de Staande-Mast- Route, ter ontlasting van het PM-kanaal met pleziervaart en aan trekken van recreatievaart naar Akkrum. Voor dit onderdeel wordt subsidie ontvangen. De gemeentelijke bijdrage wordt betaald door Ballast Nedam Grond en Wegen B.V. Totale kosten f 3.800.000,00 de kosten van stedebouwkundige plannen, alsmede het opstellen van een beeldkwaliteitsplan en begeleiding om te komen tot de gewenste kwaliteit. Geschatte kosten f 50.000,00 JGTLC0NT.BQA/RAAD/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1996 | | pagina 40