- 3 -
koste gaan van het onderhoud van de molens. Aanbeveling 4,6 en 7
zijn accoord. Haar fractie vindt dat er eerst een notitie werkge
legenheidsbeleid moet komen alvorens het fonds werkgelegenheid
wordt gevoed(punt 5). Haar fractie heeft bezwaar tegen punt 8.
Per jaar moet dat opnieuw worden bekeken. Zij is het niet eens
met punt 9. Haar fractie is voorstander van een lager normniveau
ten aanzien van de algemene reserve. Zij denkt dat de norm die
ook de provincie Friesland hanteert f379.000,00) meer dan ge
noeg is. Zij citeert de notitie van het college waarin gezegd
wordt dat een te grote buffer onnodig bestedingsmogelijkheden
blokkeert. Daardoor ook wordt het belastingniveau onnodig te
hoog opgeschroefd.
De hear De Jager seit dat BMC neffens syn fraksje in goed stikje
wurk levere hat troch de reserves en foarsjennings op in helder
rijtsje te setten en troch op in logyske wize ried te jaan hoe
om te gean mei werskikking en werbeneaming. De ried hat no op *e
nij in stik ynstrumentarium krigen dat stjoeren op haadlinen
makliker en effisjinter meitsje kin. Oan in tal foardielen binne
fansels ek neidielen ferbûn. Ien dêrfan kin wêze dat de fer-
lieding binnenslüpt om guon reserves in nije sympatike bes-
timming te jaan. Syn fraksje is fan miening dat hjir hiel hoeden
mei omgien wurde moat omreden dat Boarnsterhim in tal projekten
opstarten hat wêrfan de finansjele risiko's net goed ynskatten
wurde kinne. It soe sa komme kinne dat eltse sint breanedich is,
al wie it allinne mar om de boargers in fierdere lestenferheging
te besparjen. Syn fraksje stimt dêrom yn mei it ütstel.
De heer Postma zegt dat zijn fractie bij de beoordeling van het
college-voorstel voor een planmatige benadering in stappen is.
De eerste stap, de herschikking van de reserves wordt nu gezet.
Daarna zullen nog een tweede, derde en vierde stap moeten vol
gen. Zijn fractie constateert dat de tekst van het raadsvoorstel
niet spoort met het geactualiseerde overzicht. Hij vindt dat
bijzonder jammer. Concreet: Gemeentebelangen stemt in met de
opheffing van 16 bestemmingsreserves, zoals vermeld in het geac
tualiseerde overzicht. Wat hem betreft zou de reserve uitgelote
obligaties daaraan nog kunnen worden toegevoegd. De fractie
stemt in met de wijziging van de tenaamstelling van reserves en
voorzieningen. Hij gaat niet accoord met het op dit moment ver
sterken van de reserve werkgelegenheid. Dit zou niet eerder moe
ten gebeuren dan nadat er concrete voorstellen zijn geformu
leerd. Zijn fractie stemt in met de punten 6, 7 en 8 van de aan
beveling. Ten aanzien van punt 7 wil zijn fractie dat het prijs
indexcijfer voor werknemersgezinnen van het CBS wordt gehan
teerd. Zijn fractie wenst nog geen beslissing te nemen over de
vaststelling van de norm voor de bufferfunctie van de algemene
reserve. De reden daarvan is dat er nog geen afgewogen oordeel
is te geven omtrent de omvang van de diverse reserves en voorzie
ningen. Daarnaast zal de kwaliteit van de organisatie mede bepa
lend zijn voor de hoogte van de algemene reserve. Ook de belas
tingdruk zal een rol moeten spelen bij de vaststelling van de
hoogte van de algemene reserve. De keuze die het college maakt
heeft een vrij statisch karakter. Tot slot enkele kanttekenin
gen. Een structurele financiering van de exploitatie uit rente
en inkomsten uit de dekkingsreserves wordt door zijn fractie
verworpen. Er zal een plan van aanpak moeten komen om dit om te
buigen. Ten tweede, de belastingdruk in onze gemeente ligt op
een topniveau. Bijstelling dient plaats te vinden en bekeken te
worden in relatie tot de algemene reserve. Als laatste de rol
N0T2105/0/H/BR0UWEBJ/3