3. financier.
Naast de taak van het doorsluizen van subsidies en leningen van
het Rijk naar de corporaties, verstrekken gemeenten ook leningen
en garanties aan corporaties.
Uitgangspunten
In de loop van 1993 is er een onderhandelingsovereenkomst gesloten
tussen het ministerie van VROM, VNG/Platform gemeentelijke woningbe
drijven, Nationale Woningraad en CVIV inzake de uitgangspunten waar
onder de brutering plaats moet vinden.
Na raadpleging en instemming van de betrokken achterbannen heeft de
staatssecretaris van VROM en Tweede Kamer meegedeeld dat er geen
belemmeringen meer zijn de uitvoering van de bruteringsoperatie juru-
dische vorm te geven.
Volgens planning is "De Bruteringswet" op 1 juli 1995 in werking
getreden. Het is voor gemeente, zowel vanuit volkshuisvestelijk als
ook vanuit financieel oogpunt, van belang dat bruteren geen vergrote
risico's met zich meebrengt.
In de huidige situatie dient de subsidiehoogte als sluitstuk van de
exploitatie en is afhankelijk van de huur- en rente-ontwikkeling. Bij
bruteren wordt uitgegaan van aannames ten aanzien van onder andere
huur en rente bij de berekening van de contante waarde van subsidies.
Als de werkelijkheid achteraf afwijkt van de gedane aannames, kan dit
een voordeel of nadeel opleveren voor de corporaties. Door bruteren
verschuiven de risico's van de rijksoverheid naar de corporaties.
Uitgangspunt van alle partijen is dat deze risico's aanvaardbaar
moeten zijn.
De uitgangspunten van de VNG bij de onderhandelingen waren:
1. redelijke zekerheid dat de sector sterk genoeg is om de risico's
te dragen;
2. geen rekening bij de gemeente neer te leggen bij tegenvallende
ontwikkelingen;
3. voldoende sturingsmogelijkheden voor de lokale overheden voor
een plaatselijk goed volkshuisvestingsbeleid in de periode na
bruteren.
Taakuitbreiding WSW.
Tegelijk met de beslissing over bruteren is er een besluit genomen
met betrekking tot de taakuitbreiding van het WSW (Waarborgfonds
Sociale Woningbouw) per 1 april 1994. Dit was nodig omdat tengevolge
van de vervroegde aflossing van rijksleningen een behoefte tot herfi
nanciering ontstaat bij de woningcorporaties.
Tot 1 april 1994 had het WSW alleen de mogelijkheid leningen te bor
gen voor gesubsidieerde nieuwe woningen, alsmede ten behoeve van
investeringen in de bestaande voorraad.
Tot de taakuitbreiding behoort onder andere de borging van
financieringen van licht en ongesubsidieerde woningbouw, van herfinan
ciering ten gevolge van vervroegd afgeloste rijksleningen en van de
vervolgfinanciering daarvan.
In ruil voor deze taakuitbreiding heeft het WSW aangeboden de be
staande risico's van gemeenten en Rijk over te nemen. Het gaat hier
om kapitaalmarktleningen met gemeentegarantie, al dan niet met rijks-
contragarantie en gemeenteleningen voor corporaties. Gemeenten kunnen
dus in principe ook al hun lopende risico's overhevelen naar het WSW.
EGTOEL.WSW/RAAD/2