3. financier. Naast de taak van het doorsluizen van subsidies en leningen van het Rijk naar de corporaties, verstrekken gemeenten ook leningen en garanties aan corporaties. Uitgangspunten In de loop van 1993 is er een onderhandelingsovereenkomst gesloten tussen het ministerie van VROM, VNG/Platform gemeentelijke woningbe drijven, Nationale Woningraad en CVIV inzake de uitgangspunten waar onder de brutering plaats moet vinden. Na raadpleging en instemming van de betrokken achterbannen heeft de staatssecretaris van VROM en Tweede Kamer meegedeeld dat er geen belemmeringen meer zijn de uitvoering van de bruteringsoperatie juru- dische vorm te geven. Volgens planning is "De Bruteringswet" op 1 juli 1995 in werking getreden. Het is voor gemeente, zowel vanuit volkshuisvestelijk als ook vanuit financieel oogpunt, van belang dat bruteren geen vergrote risico's met zich meebrengt. In de huidige situatie dient de subsidiehoogte als sluitstuk van de exploitatie en is afhankelijk van de huur- en rente-ontwikkeling. Bij bruteren wordt uitgegaan van aannames ten aanzien van onder andere huur en rente bij de berekening van de contante waarde van subsidies. Als de werkelijkheid achteraf afwijkt van de gedane aannames, kan dit een voordeel of nadeel opleveren voor de corporaties. Door bruteren verschuiven de risico's van de rijksoverheid naar de corporaties. Uitgangspunt van alle partijen is dat deze risico's aanvaardbaar moeten zijn. De uitgangspunten van de VNG bij de onderhandelingen waren: 1. redelijke zekerheid dat de sector sterk genoeg is om de risico's te dragen; 2. geen rekening bij de gemeente neer te leggen bij tegenvallende ontwikkelingen; 3. voldoende sturingsmogelijkheden voor de lokale overheden voor een plaatselijk goed volkshuisvestingsbeleid in de periode na bruteren. Taakuitbreiding WSW. Tegelijk met de beslissing over bruteren is er een besluit genomen met betrekking tot de taakuitbreiding van het WSW (Waarborgfonds Sociale Woningbouw) per 1 april 1994. Dit was nodig omdat tengevolge van de vervroegde aflossing van rijksleningen een behoefte tot herfi nanciering ontstaat bij de woningcorporaties. Tot 1 april 1994 had het WSW alleen de mogelijkheid leningen te bor gen voor gesubsidieerde nieuwe woningen, alsmede ten behoeve van investeringen in de bestaande voorraad. Tot de taakuitbreiding behoort onder andere de borging van financieringen van licht en ongesubsidieerde woningbouw, van herfinan ciering ten gevolge van vervroegd afgeloste rijksleningen en van de vervolgfinanciering daarvan. In ruil voor deze taakuitbreiding heeft het WSW aangeboden de be staande risico's van gemeenten en Rijk over te nemen. Het gaat hier om kapitaalmarktleningen met gemeentegarantie, al dan niet met rijks- contragarantie en gemeenteleningen voor corporaties. Gemeenten kunnen dus in principe ook al hun lopende risico's overhevelen naar het WSW. EGTOEL.WSW/RAAD/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1996 | | pagina 44